Από την έντυπη έκδοση
Tου Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Σήμερα αναμένεται να ξεκινήσει στο αγκυροβόλιο του Πειραιά η διαδικασία μετάγγισης της ποσότητας πετρελαίου από το ελληνόκτητο τάνκερ Ιce Energy στο δεξαμενόπλοιο Lana (πρώην Pegas) με σημαία Ιράν. Σημειώνεται ότι για το θέμα ο Άρειος Πάγος πρόσφατα απέρριψε προσφυγή της ναυτιλιακής εταιρείας Times Navigation, που είχε ναυλώσει δύο δεξαμενόπλοια προκειμένου να μεταφέρουν 104.000 τόνους αργού πετρελαίου που είχε στις δεξαμενές του το Lana στις ΗΠΑ για λογαριασμό των αμερικανικών αρχών.
Την κατάσχεση του συγκεκριμένου φορτίου είχαν ζητήσει οι αμερικανικές αρχές στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος-ΗΠΑ, με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώλησή του θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας αλλά και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazban.
Η όλη διαδικασία της μετάγγισης αφού ολοκληρωθεί αναμένεται να οδηγήσει και στην απελευθέρωση των δύο ελληνόκτητων τάνκερ που κρατούνται ως αντίποινα από τις ιρανικές αρχές στον Περσικό Κόλπο. Σύμφωνα με ελληνόκτητη εταιρεία Ship to ship (STS) transfer που έχει αναλάβει τη διαχείριση της μετάγγισης του πετρελαίου, το δεξαμενόπλοιο Lana με τη βοήθεια δύο ρυμουλκών θα προσεγγίσει το ice energy και ανάμεσα στα δύο πλοία θα μπουν προστατευτικoί προσκρουτήρες fenders, ενώ θα δοθούν και σχετικές οδηγίες ασφαλείας σε διπλανά πλοία που βρίσκονται σε απόσταση ενός ναυτικού μιλίου από το σημείο.
Η μετάγγιση του καυσίμου σύμφωνα με εκτιμήσεις αναμένεται να διαρκέσει μόνο μία μέρα καθώς θα χρησιμοποιηθούν όλες οι αντλίες του πλοίου. Από το δεξαμενόπλοιο Ice Εnergy αναμένεται να απαντληθούν 56.000 τόνοι αργού πετρελαίου και να μεταγγιστούν στο Lana, το οποίο μετά τη διαδικασία αναμένεται να αποπλεύσει για τον προορισμό του.
Σημειώνεται ότι το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, που ήταν αρχικά με σημαία Ρωσίας, μετέφερε 104.000 τόνους ιρανικό πετρέλαιο και τον περασμένο Απρίλιο είχε οδηγηθεί με τη βοήθεια ρυμουλκού στην Κάρυστο λόγω μηχανικής βλάβης.
Το πλοίο κρατήθηκε από τις ελληνικές αρχές στα ανοικτά της Καρύστου, έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει οι αμερικανικές αρχές. Ακολούθησε μια σειρά αποφάσεων του Εφετείου Χαλκίδας-Εύβοιας επί του επίμαχου θέματος και τελικά η εταιρεία Times Navigation άσκησε στον Άρειο Πάγο αναίρεση επί τελευταίας απόφασης του Συβουλίου Εφετών Χαλκίδας η οποία καλούσε να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο μέρος του φορτίου του, το οποίο είχε μεταφερθεί στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο Ice Εnergy.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται οι Ιρανοί το επόμενο διάστημα να κινήσουν τις διαδικασίες απελευθέρωσης των δύο υπό ελληνική σημαία πλοίων που κρατούνται ως αντίποινα από τις ιρανικές αρχές στον Περσικό Κόλπο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη κοντά στα ελληνικά πλοία στον Περσικό παρατηρείται μια κινητικότητα. Τα δύο υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοια που κρατούνται είναι τα Delta Poseidon της εταιρείας Delta Tankers και το Prudent Warrior της εταιρείας Polembros Shipping Limited. Στο Delta Poseidon βρίσκονταν 25 άτομα πλήρωμα εκ των οποίων οι δυο είναι Έλληνες και στο Prudent Warrior 23 άτομα πλήρωμα εκ των οποίων 8 είναι Έλληνες και ένας Κύπριος.