Το μοναδικό στη χώρα μας πλωτό Μουσείο με τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πλόες και ένα από τα πλοία - σύμβολα της χρυσής εποχής του τουρισμού στον Αργοσαρωνικό θα βρίσκεται στο λιμάνι του Ναυπλίου από σήμερα, Τετάρτη 27 Αυγούστου, έως τις 10 Σεπτεμβρίου. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για όλους τους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. Η εν λόγω δράση πραγματοποιείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σε συνεργασία με τον Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Αθλητισμού και Τουρισμού του Δήμου Ναυπλιέων.
Φορτωμένο με εικόνες, με προσωπικές και ιστορικές μνήμες, το πλοίο «Νεράιδα» αράζει στα γνώριμα νερά του, για να προσφέρει στους επισκέπτες του ένα ταξίδι στο χρόνο, μέσα από ρότες δικές του που χαρτογραφούν την πορεία της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Επτά δεκαετίες μετά τη ναυπήγησή του και εξήντα χρόνια μετά το πρώτο του δρομολόγιο στον Αργοσαρωνικό, το «Νεράιδα» επέστρεψε στα λιμάνια του, αυτή τη φορά ως πλωτό Μουσείο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
Το πλωτό Μουσείο «Νεράιδα» στο λιμάνι του Ναυπλίου .
14.500 επισκέπτες στη μαρίνα του Φλοίσβου
Το ιταλικού σχεδιασμού σκαρί, που ναυπηγήθηκε το 1939 στο Φιούμε (σημερινή Ριέκα) των ακτών της Κροατίας, πλήρως ανακατασκευασμένο και μεταμορφωμένο σε ένα σύγχρονο πλωτό Μουσείο, στόχο έχει την ανάδειξη του πεδίου της επιχειρηματικής ιστορίας και την προβολή της ναυτιλιακής και ναυτικής ιστορίας της χώρας μας στις νεώτερες γενιές και χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, ως μία από τις τρεις βασικές περιοχές δραστηριοποίησης του Ιδρύματος.
Οι άλλοι δύο τομείς στους οποίους εστιάζει το Ίδρυμα είναι το τρίπτυχο εκπαίδευση - επιστήμη - πολιτισμός και ο χώρος της κοινωνικής αλληλεγγύης και ανάπτυξης. Η επίσημη πρώτη παρουσίαση του πλοίου με τη νέα του μορφή στο κοινό πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2013, με την επίσκεψη-επιστροφή του στους παραδοσιακούς προορισμούς του στον Αργοσαρωνικό, διάρκειας δεκαπέντε ημερών, κατά την οποία προσέλκυσε περίπου 8.000 επισκέπτες. Στη συνέχεια, από τα μέσα Απριλίου μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2014 υποδέχθηκε 14.500 επισκέπτες στη μαρίνα του Φλοίσβου.
Σ. ΦΩΚΆΣ
Το Νεράιδα στις Σπέτσες δεμένο στην προβλήτα. Σε πρώτο επίπεδο η πλατεία της Ντάπιας (Άγνωστη Ημερομηνία).
«Laurana»
Στις αρχές του 1950, το «Νεράιδα» σάλπαρε για πρώτη φορά στον Αργοσαρωνικό με το όνομα «Laurana», που του είχαν δώσει οι Ιταλοί ιδιοκτήτες του, δέκα περίπου χρόνια πριν. Με το όνομα αυτό είχε εξυπηρετήσει ακτοπλοϊκά δρομολόγια στις βόρειες ακτές της Αδριατικής, είχε θητεύσει κατά τη διάρκεια του Β΄ παγκοσμίου πολέμου ως διασωστικό πλοίο του ιταλικού στόλου και στη συνέχεια είχε δρομολογηθεί στη γραμμή Μάλτα -Συρακούσες. Με το όνομα αυτό, επίσης, το αγόρασε ο Γιάννης Λάτσης τον Δεκέμβρη του 1949 από μαλτέζικη ακτοπλοϊκή εταιρεία. Σύντομα, ξεκίνησαν οι εργασίες επισκευής του και δρομολογήθηκε στη γραμμή του Αργοσαρωνικού, την οποία εξυπηρέτησε έως το 1974.
Από τα αριστερά προς τα δεξιά: Ο Γιάννης Λάτσης, η Πριγκίπισσα Σοράγια του Ιράν και η Εριέττα Λάτση στο Νεράιδα (Ιούνιος 1960)
Σε πλήθος ελληνικών ταινιών
Είχε την τιμή να βαπτιστεί «Νεράιδα» από τον Νικόλαο Πλαστήρα, σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι της Ύδρας και μετά από ονομαστική ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε εν πλω. Είχε, επίσης, την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, σε πλήθος ελληνικών ταινιών αλλά και το 1957 στη χολιγουντιανή παραγωγή «Το Παιδί και το Δελφίνι» του Ζαν Νεγκουλέσκο, με πρωταγωνιστές τη Σοφία Λόρεν, τον Άλαν Λαντ και τον Κλίφτον Γουέμ. Πάνω από όλα, όμως, είχε την τύχη να μεταφέρει, για περίπου είκοσι πέντε χρόνια, χιλιάδες Έλληνες και ξένους, ντόπιους και τουρίστες, στα λιμάνια του Αργοσαρωνικού, άλλους για επαγγελματικούς λόγους και άλλους για διασκέδαση και αναψυχή.
Ο πρωθυπουργός Νικόλαος Πλαστήρας (κέντρο), ο Γιάννης Λάτσης (δεξιά του) και το πλήρωμα του Νεράιδα σε εκδρομή στο Ναύπλιο (18 Μαΐου 1950)
Στην Ελευσίνα για πάνω από τριάντα χρόνια
Παρόλο που ήταν ένα από τα μικρότερα και, οπωσδήποτε, ένα από τα λιγότερο προσοδοφόρα πλοία του στόλου του καπετάν - Γιάννη Λάτση, πάντα ο ίδιος και η οικογένειά του το θεωρούσαν το πιο τυχερό. Αρκετοί, άλλωστε, ακόμα θυμούνται τον ίδιο στο λιμάνι του Πειραιά άλλοτε να κόβει εισιτήρια, άλλοτε να μοιράζει κάρτες ελευθέρας επιβίβασης κι άλλοτε να μεταφέρει τις αποσκευές των επιβατών του «Νεράιδα». Έτσι, δεν ακολούθησε τη μοίρα της πλειονότητας των πλοίων που συμπληρώνουν τον κύκλο της ζωής τους, και δεν οδηγήθηκε ποτέ για διάλυση. Αντίθετα, παρέμεινε παροπλισμένο στην Ελευσίνα για πάνω από τριάντα χρόνια, έως το 2007, οπότε και η οικογένεια αποφάσισε τη μετασκευή, η οποία διήρκεσε περίπου 3 χρόνια.
Σ. ΜΑΥΡΟΜΜΆΤΗΣ
Άποψη από το εσωτερικό του Μουσείου.
Το πλωτό Μουσείο αφηγείται την ιστορία του πλοίου
Σήμερα, το «Νεράιδα» πλέει και πάλι με ελληνική σημαία και αυτή τη φορά παραμένει λίγες ώρες παραπάνω στα λιμάνια, χωρίς να βιάζεται να προλάβει το δρομολόγιο. Το πλωτό Μουσείο αφηγείται την ιστορία του πλοίου από την καθέλκυση έως και την ανακατασκευή του αλλά και την πορεία του Γιάννη Λάτση στο χώρο των επιχειρήσεων, τοποθετημένη στο ευρύτερο πολιτικό και οικονομικό πλαίσιο του μεγαλύτερου μέρους του 20ού αιώνα.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]