Ποιητικός - ταξιδιωτικός οδηγός για την αρχαία Αθήνα

Σάββατο, 14 Ιουνίου 2014 08:10
A- A A+

Ο νέος ποιητικός ταξιδιωτικός οδηγός «Περίπατος στην αρχαία Αθήνα» μάς καλεί σε μία διαδρομή στην αρχαία Αθήνα, με ξεναγό την αγάπη ενός  Γερμανού φιλέλληνα για την Ελλάδα.

Η έκδοση από τη γερμανόφωνη εφημερίδα Griechenland Zeitung που κυκλοφορεί στην Ελλάδα, είναι μια συλλογή ποιημάτων, «Αθήνα - Κύκλος Σονέτων» του Adolf Ellisen, με φωτογραφίες και εικόνες έργων τέχνης εμπνευσμένες από την αρχαία Αθήνα, αλλά και κατατοπιστικούς χάρτες με επισήμανση της θέσης των μνημείων που αναφέρονται στα ποιήματα.

Adolf Ellisen.

Το 1837, προερχόμενος από τη Γοττίγγη (Göttingen), ταξιδεύει στην τότε νέα ελληνική πρωτεύουσα με τους μόλις 20.000 κατοίκους της και αισθάνεται εκεί άνετα, όπως «ο Διογένης στο πιθάρι του». Με ενθουσιασμό ζωντανεύει τα αρχαία αξιοθέατα της Αθήνας: την Ακρόπολη, τον Πύργο των ανέμων, το θέατρο του Διονύσου... Με σχέδια και φωτογραφίες της τότε εποχής, με τις σημειώσεις του ημερολογίου του για τις διαμονές του στην Αθήνα (1837/38 και 1860) και δύο σχέδια πόλεως, το βιβλίο αυτό είναι ένας «ταξιδιωτικός οδηγός» δια μέσου της αρχαίας Αθήνας, ο οποίος ακόμη και σήμερα έχει την ισχύ του.

Ο Adolf Ellisen, που επισκέπτεται το 1837-38 τους αρχαίους τόπους και διατρέχει την από την τουρκική κυριαρχία απελευθερωμένη Ελλάδα, δεν είναι ακόμη ο λόγιος που επρόκειτο να γίνει. Το ταξίδι του θέτει τον θεμέλιο λίθο για ένα μεγάλο μέρος της δημιουργίας του. Ο κύκλος των σονέτων για την Αθήνα είναι το λυρικό τεκμήριο αυτού του ταξιδιού και συγχρόνως ένα μοναδικό ιστορικό ντοκουμέντο, καθώς πρόκειται για το πρώτο γερμανικό βιβλίο που τυπώθηκε στην Ελλάδα (Αθήνα, Βασιλικό Τυπογραφείο, 1838), γραμμένο από τον πρωτοπόρο της Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας στη Γερμανία. Το βιβλίο φανερώνει την γοητεία που άσκησε στον Ellisen η Νέα Ελλάδα, και αποτελεί την αρχή για την τεράστια ερευνητική και εκδοτική δραστηριότητά του τις επόμενες δεκαετίες.

Υπόμνηση της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα

Ο κύκλος των σονέτων τελειώνει με τη μετάβαση στην επικαιρότητα της απελευθερωμένης Ελλάδας, από την Αγορά στον Λυκαβηττό, από τον Πειραιά στον Ελαιώνα. Στο παράρτημα κάνει υπόμνηση της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα και κλείνει με έναν ύμνο στον Καραϊσκάκη και τον ηρωικό απελευθερωτικό αγώνα.

Ο νέος ποιητικός ταξιδιωτικός οδηγός «Περίπατος στην αρχαία Αθήνα» μας καλεί σε μία διαδρομή στα πιο γνωστά ορόσημα της αρχαίας Αθήνας.

Απόσπασμα του βιβλίου

«Ακρόπολις»

Βλέπεις τα σκοτεινά τείχη του ανάκτορου του βράχου
να ορθώνονται επάνω στα γκρίζα απ᾽ τον καιρό λιθάρια;
Φέρνουνε μήνυμα από τις μέρες κόσμου αρχέγονου,
από τους αιώνες που επέζησαν.
Και βαθιά στα στήθη ανασαλεύει ελαφριά ανατριχίλα,
ξυπνούν πολλοί αρχαίοι ωραίοι μύθοι
από το μεγαλείο που βάσταζε άλλοτε η Ακρόπολη,
και που την πτώση του πενθούνε τώρα έρημοι βράχοι.
Όμως κι αν απ᾽ τα θαύματα πολλά βυθίστηκαν στη σκόνη,
του Κέκροπα τα τείχη δεν τα συντάραξε θύελλα καμιά,
κανείς εχθρός δεν είδε του Κίμωνα τον προμαχώνα* να ταλαντεύεται.
Ο αρχαίος κορμός της Ελλάδας ήταν κατακερματισμένος,
όχι όμως και ο μυελός του: το πνεύμα, το ύψιστο, το άριστο,
έμενε όπως η Ακρόπολη, το αιώνιο οχυρό.

naftemporiki.gr

 


 

Προτεινόμενα για εσάς