Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία Airbus πραγματοποίησε την πρώτη δημόσια πτήση του νέου της ηλεκτροκίνητου εκπαιδευτικού αεροσκάφους E-Fan.
Το E-Fan αποτελεί ένα αεροσκάφος επίδειξης τεχνολογίας το οποίο θα αποτελέσει τη βάση ανάπτυξης νέων μοντέλων. Ο σχεδιασμός του θυμίζει το προγενέστερο ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος Cri-Cri, το οποίο η Airbus χρησιμοποίησε σαν πλατφόρμα δοκιμών και ανάπτυξης νέων μπαταριών και τεχνολογιών διαχείρισης ενέργειας.
Το νέο ηλεκτροκίνητο E-Fan έχει μήκος 6,7 μέτρα και άνοιγμα πτερύγων 9,5 μέτρα. Διαθέτει δύο ατρακτίδια στα οποία αντί για κινητήρες τζετ έχουν εγκατασταθεί δύο αγωγοί, που ενσωματώνουν δύο ανεμιστήρες μεταβλητού βήματος, που περιστρέφονται από δύο ηλεκτροκινητήρες, συνολικής ισχύος 60 kW. Οι αγωγοί αυξάνουν την ώθηση, ενώ παράλληλα μειώνουν το θόρυβο.
AIRBUS GROUP
Για την τροφοδοσία των ανεμιστήρων χρησιμοποιούνται μπαταρίες πολυμερών ιόντων λιθίου 250 V, κατασκευασμένες από την κορεατική KOKAM. Οι συγκεκριμένες μπαταρίες βρίσκονται τοποθετημένες στο εσωτερικό των πτερύγων και προσφέρουν αρκετή ενέργεια για να εκτελεστεί πτήση διάρκειας μίας ώρας.
Η επαναφόρτιση διαρκεί επίσης μίας ώρα, ενώ για την περίπτωση που εμφανιστεί κάποια έκτακτη ανάγκη υπάρχει εφεδρική μπαταρία, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε περιπτώσεις αναγκαστικής προσγείωσης.
Ωστόσο, η τεχνολογία-κλειδί στο E-Fan είναι το σύστημα διαχείρισης ενέργειας E-FADEC, το οποίο διαχειρίζεται αυτόματα τα ηλεκτρικά συστήματα του αεροσκάφους. Σύμφωνα με την Airbus, το αεροσκάφος ενσωματώνει και απλοποιημένο σύστημα ελέγχου, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό αφού πρόκειται για εκπαιδευτικό.
AIRBUS GROUP
Το σύστημα προσγείωσης αποτελείται από δύο τηλεσκοπικούς τροχούς, εμπρός και πίσω στην άτρακτο, ενώ άλλοι δύο τροχοί βρίσκονται κάτω από τις πτέρυγες. Ο πίσω τροχός της ατράκτου τροφοδοτείται από ηλεκτροκινητήρα ισχύος 6 kW, ο οποίος χρησιμοποιείται όταν το αεροσκάφος τροχοδρομεί στην πίστα, ενώ παράλληλα προσφέρει επιτάχυνση έως και 60 χιλιομέτρων/ ώρα κατά τη διαδικασία της απογείωσης. Με τον τρόπο «ανακουφίζονται» οι ηλεκτροκινητήρες που προορίζονται για την πτήση του αεροσκάφους.
EADS INNOVATION WORKS
Η Airbus σκοπεύει να αναπτύξει περαιτέρω την τεχνολογία που αναπτύχθηκε για το E-Fan, με απώτερο στόχο την παρουσίαση μελλοντικά δύο εμπορικών εκδόσεων του αεροσκάφους. Του διθέσιου E-Fan 2.0 (ή VoltAir) το οποίο θα χρησιμοποιεί μπαταρίες και του τετραθέσιου E-Fan 4.0 που θα αποτελεί υβριδικό μοντέλο ώστε να επιτυγχάνει μεγαλύτερη εμβέλεια.