Αποπνέοντας την αίσθηση ότι υπάρχουν τόσα πράγματα που λαχταρούμε, τα οποία δεν έχουν ακόμη πρόσωπο ή όνομα, με το οποίο να τα αποκαλούμε, σαν μια απελπισμένη πείνα για κάτι που δεν έχουμε ποτέ δοκιμάσει ή μια ατελείωτη επιθυμία για ένα μέρος στο οποίο δεν έχουμε ποτέ βρεθεί, «10.000 αμερικάνικες ταινίες» ξεπροβάλλουν μέσα από τον φωτογραφικό φακό.
Η σειρά φωτογραφιών του Γιώργου Κορδάκη, η οποία απέσπασε το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό 6th Photography Masters Cup Awards στη Νέα Υόρκη, τον Φεβρουάριου του 2013, παρουσιάζεται στην 6η ατομική του έκθεση, με τίτλο «10.000 αμερικάνικες ταινίες», που παρουσιάζεται στην γκαλερί ΑΔ.
Ακόμα ζωντανές και αναλλοίωτες
Η συγκεκριμένη σειρά από φωτογραφίες - «ταινίες», που ξεκίνησε το 2009, δημιουργήθηκε όταν ο Γιώργος Κορδάκης αποφάσισε να διερευνήσει το κατά πόσον η περιπλάνησή του στις ΗΠΑ, σε νέες - άγνωστες γι’ αυτόν - περιοχές και εδάφη, θα μπορούσε να του ανανεώσει τη σκέψη και να τον οδηγήσει σε επαναπροσδιορισμό. Έτσι, πέρασε 4 χρόνια - αισθανόμενος παραδόξως «σπίτι του» - σε έναν ξένο τόπο, ψάχνοντας να τεκμηριώσει στο παρόν τις νοητικές εικόνες της παιδικής μνήμης του παρελθόντος μέσα από ένα μακρύ ταξίδι. Μακριά από κάθε δημοσιογραφική ή στρατευμένη προσέγγιση, αναζήτησε τοπία με εγγενείς κινηματογραφικές ποιότητες, ένα κινηματογραφικό φόντο που από μόνο του διηγείτο μια ιστορία.
Το αμερικάνικο τοπίο είναι αναγνωρίσιμο σε όλο τον δυτικό κόσμο. Ταξίδεψε σε ολόκληρη τη Γη μέσα από χιλιάδες ταινίες του Χόλυγουντ, μιλώντας στην ψυχή εκατομμυρίων θεατών και συνέβαλε στο να ειπωθούν κάθε είδους ιστορίες, περνώντας στον χώρο του αρχετύπου το αμερικάνικο όνειρο και την αισθητική του. Προς μεγάλη του έκπληξη, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, ο Γιώργος Κορδάκης βρήκε πολλές από αυτές τις εικόνες ακόμα ζωντανές και αναλλοίωτες.
Σαν ηθοποιός σε μια ταινία που δεν τελείωνε ποτέ
Όπως σημειώνει ο ίδιος ο φωτογράφος: «Φθάνοντας στην Αμερική, άρχισα να οδηγώ και να φωτογραφίζω, χωρίς συγκεκριμένο στόχο, χωρίς συγκεκριμένο όραμα για τη δουλειά. Τα ρετρό αυτοκίνητα, τα κτήρια, τα τοπία έκαναν την καρδιά μου να χτυπάει γρηγορότερα, καθώς ανακάλυπτα συνεχώς εικόνες κινηματογραφικών λήψεων, που είχαν εισχωρήσει στο μυαλό μου από την παιδική μου ηλικία. Γρήγορα, αντιλήφθηκα ότι διερευνούσα αυτές τις παιδικές μνήμες, κατασκευάζοντας νέες πάνω στις παλιές. Μικρές πόλεις στο Κάνσας, τη Βόρεια Ντακότα ή το Λας Βέγκας με έκαναν να σκέφτομαι τους σκηνοθέτες, που πέρασαν από εκεί, εμπνεύσθηκαν και είπαν: “Ας γυρίσουμε αυτή την σκηνή εδώ!”.
Όταν ξεκίνησα, ένιωθα σαν ηθοποιός σε μια ταινία, που δεν τελείωνε ποτέ, αλλά, όπως δούλευα, αντιλήφθηκα ότι ήμουν μάλλον ένας σκηνοθέτης, που αναζητούσε μια πραγματικότητα, που ζει μόνο στην αντεστραμμένη εικόνα του καθρέφτη, που δημιουργούν οι κινηματογραφικές ταινίες. Ήθελα να κρατηθώ όσο μακριά γινόταν από την τελική εικόνα, από την οποία ήθελα να απουσιάζει τόσο η κάμερα, όσο και κάθε ανθρώπινη παρουσία, ώστε τίποτα να μην σε αποσπά από τη λειτουργία της μνήμης».
Βάσει αυτού, λοιπόν, ο Γιώργος Κορδάκης δημιουργεί μια αφήγηση «απλή», απογυμνωμένη από περιττά στοιχεία, που στηρίζεται στα χαρακτηριστικά του «άδειου» τοπίου. Μάλιστα, τον τελευταίο καιρό, οι φωτογραφίες του εξελίσσονται ακόμα περισσότερο, αφού απλοποιεί το χρώμα στην τελική επεξεργασία, που μοιάζει με μονοχρωματική, και επιτείνει τη σχέση εικόνας-μνήμης.
Πληροφορίες
Γκαλερί ΑΔ: Παλλάδος 3 - Ψυρρή, τηλ.: 210 3228785. Διάρκεια έκθεσης: 21 Φεβρουαρίου έως 5 Απριλίου. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή: 12:00 - 21:00, Σάββατο: 12:00 - 16:00. naftemporiki.gr