Με το αέναο παιχνίδι των υδάτινων αντανακλάσεων να τον εμπνέει και τη θάλασσα να τον «ακολουθεί» από την παιδική του ηλικία, ο εικαστικός Γιώργος Σαλταφέρος μάς καλεί με τις ποιητικές του εικόνες να σταθούμε μπροστά στον θαλάσσιο καθρέφτη μας και να βυθιστούμε στις πολύπτυχες εκφάνσεις του.
Έχοντας επιλέξει για τίτλο μιας μεγάλης σειράς έργων του τον στίχο «La mer est ton miroir» (Η θάλασσα είναι ο καθρέφτης σου), από το ποίημα του Charles Baudelaire, «Ο άνθρωπος και η θάλασσα», ο Γιώργος Σαλταφέρος παρουσιάζει την ομώνυμη έκθεση, η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Genesis, την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου στις 8 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 23 Νοεμβρίου.
«Ελεύθερε άνθρωπε, θα αγαπάς παντοτινά τη θάλασσα!
Η θάλασσα είναι ο καθρέφτης σου,
παρατηρείς την ψυχή σου στο κύλισμα τ’ ατέλειωτο του κύματος
και το πνεύμα σου είναι εξίσου πικρό όσο ο βυθός της θάλασσας»
(Charles Baudelaire, αρχή 14ου ποιήματος «Ο άνθρωπος και η θάλασσα» - «Άνθη του Κακού»).
Σε μια νέα εξαντλητική καταβύθιση
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού: «Στην ατομική του έκθεση, που επιλέγει ως αφετηρία της έναν στίχο από τα “Άνθη του κακού” του Baudelaire και χτίζεται γύρω από έγκλειστους, σκοτεινούς σαν κατράμι, όγκους νερού και τις μυριάδες ψιθυριστικές αντανακλάσεις τους στη βιομηχανική ζώνη του Περάματος, ο Γιώργος Σαλταφέρος μετακινείται αθόρυβα από το νυχτερινό αστικό τοπίο της Αθήνας σε έναν γυμνό από προσωπικές μνήμες τόπο, επιλέγοντας τη συγκίνηση της ζωγραφικής, προχωρώντας σε μια νέα εξαντλητική καταβύθιση με διαφορετική θεματολογία, αλλά με οικεία - στην πυκνή συνθετική του δεξιότητα και ζωγραφική μανιέρα - συστατικά. Τα στάσιμα νερά και οι αντανακλάσεις τους στις δεξαμενές και τις παρυφές των σιωπηλών κτηρίων δουλεύονται με τρόπο εξαντλητικό, γίνονται ο τρόπος και ο σκοπός των πλαστικών, αλλά και των εννοιολογικών αναζητήσεων του ζωγράφου.
Η πρώτη επίσκεψη του Σαλταφέρου στη ναυτική ζώνη του Περάματος πραγματοποιήθηκε με την παρότρυνση μιας φίλης και οργανώθηκε εξαιτίας της σφοδρής επιθυμίας των χαμηλόφωνων φαιών και των γκρίζων, που ο ζωγράφος αδυνατούσε να εντοπίσει στο εκτυφλωτικό φως του Αιγαίου, όπου εργαζόταν μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα. Φτάνοντας εδώ και επιλέγοντας την ώρα που το φως μπερδεύεται με το σκοτάδι, ευνοώντας την ορθή απόφαση της αφαίρεσης, εύθραυστες και ευμετάβλητες σάρκες νερού, σκουριάς και τσιμέντου, φάσματα ελάχιστων λάμψεων, επίμονες σημειώσεις με μολύβι και ανακουφιστικά σβησίματα της γραμμής, αναμνήσεις χαρακτικής και αναρίθμητα φωτογραφημένα αρχεία τράπηκαν στην πυκνή ρυθμολογία της νέας δουλειάς του.
Στη διαδικασία αυτής της λυτρωτικά απαλλαγμένης από αφηγηματικό προορισμό ζωγραφικής και με εξαίρεση το διασταλτικά φωτεινό καλοκαίρι που αφιερώνεται εξ ανάγκης στα σχέδια και τις ακουαρέλες, οι εποχές απασχολούν λιγότερο τον Σαλταφέρο από ό,τι οι ώρες. Ο ακίνητος χρόνος αμβλύνεται στο διηνεκές, ανασυντάσσεται με μελάνια και ακρυλικά, επαναπροσδιορίζεται με σβησμένα κόκκινα, ώχρες, φαιά, διαδοχικές απαλοιφές και μουντές μεταλλικές λάμψεις. Το πεθαμένο νερό του Περάματος εξέρχεται σαν απροσδιόριστα διεγερτικό φωτεινό μονοπάτι από το ανεξερεύνητο σπήλαιο του Πλάτωνα, ξυπνά και κινείται σε υπόγειες διαδρομές κάτω από τη θολή πορεία του Ήλιου, σέρνεται απειλητικά ανάμεσα στα βιομηχανικά κτήρια, σκιρτά και σαλεύει, επιζητώντας λεπίδες φωτός, δράττοντας θραύσματα προσοχής και βλέμματος…».
Πληροφορίες
Γκαλερί Genesis: Χάριτος 35 - Κολωνάκι, τηλ.: 211 7100566. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:00 - 22:00, Τετάρτη και Σάββατο: 11:30 - 15:30. naftemporiki.gr