Αντίγραφα των διάσημων πινάκων του Βίνσεντ Βαν Γκογκ μπορούν να βρεθούν σχεδόν σε κάθε γωνιά του κόσμου- ωστόσο, η ποιότητά τους είναι κάτι το οποίο ποικίλλει, καθώς, ακόμα και αν στα μάτια των περισσοτέρων οι διαφορές είναι μικρές, οι φίλοι της τέχνης μπορούν να αντιληφθούν τις όποιες ατέλειες στην αναπαραγωγή.
Ωστόσο, το μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ δίνει νέα διάσταση στον όρο του αντιγράφου, καθώς έχει αναπτύξει υψηλής ποιότητας τρισδιάστατες αναπαραγωγές κάποιων εκ των κορυφαίων πινάκων, αξιοποιώντας μία τεχνική που χαρακτηρίζεται ως η κορυφαία τεχνική αντιγραφής που έχει υπάρξει ποτέ. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, o Άξελ Ρούγκερ, διευθυντής του μουσείου, κάνει λόγο για τη «νέα γενιά αναπαραγωγών, καθώς εισέρχονται στην τρίτη διάσταση. Αν είσαι ένας απλός παρατηρητής, είναι εντελώς ίδια με τα αυθεντικά. Ωστόσο, αν είσαι γνώστης και κοιτάξεις καλύτερα, μπορείς να διακρίνεις τη διαφορά».
Κάθε αντίγραφο κοστολογείται γύρω στα 25.000 ευρώ. Η συγκεκριμένη τεχνική τρισδιάστατης εκτύπωσης έχει μέχρι τώρα αναπαράγει τα έργα «Ανθισμένη Αμυγδαλιά», «Ηλιοτρόπια», «Ο Θερισμός», «Σταροχώραφα κάτω από τα σύννεφα» και «Boulevard de Clichy», ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα έργα.
Η τεχνική φαίνεται να προσελκύει το ενδιαφέρον και άλλων μουσείων, καθώς θεωρείται πως το μουσείο Βαν Γκογκ θα προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον, σημειώνοντας αυξημένες πωλήσεις. Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για ανακαινίσεις, καθώς και για τη συντήρηση των έργων του διάσημου καλλιτέχνη. Όπως λέει ο κ.Ρούγκερ, «για τα μουσεία η οικονομική κατάσταση είναι τέτοια που όλοι πρέπει να σκεφτόμαστε για νέα προϊόντα, νέες ροές εσόδων και νέες επιχειρηματικές ιδέες για να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότησή μας».
Τα αντίγραφα, που αποκαλούνται Relievos, δημιουργούνται από το μουσείο σε συνεργασία με τη Fujifilm, με την οποία υπάρχει αποκλειστική συμφωνία τριών ετών. Η τεχνική ονομάζεται «Reliefography», και είναι τόσο σύνθετη που χρειάστηκαν επτά χρόνια για την ανάπτυξή της, ενώ μπορούν να αναπαραχθούν μέχρι τρεις πίνακες την ημέρα, μέσω τρισδιάστατης σάρωσης του αυθεντικού και στη συνέχεια εκτύπωσης υψηλής ανάλυσης.
Η αναπαραγωγή φτάνει μέχρι και στο πλαίσιο και το πίσω μέρος του πίνακα, ωστόσο υπάρχει ειδική σφραγίδα για να διασφαλίζεται πως δεν θα υπάρχει σύγχυση με το εκάστοτε πρωτότυπο. «Για κάποιον που ενδιαφέρεται για τον Βαν Γκογκ, είναι το πλησιέστερο που μπορεί να φτάσει κανείς στο αυθεντικό» λέει σχετικά ο κ.Ρούγκερ.