«Βραβευμένες» φωτογραφίες με περιβαλλοντική ευαισθησία

Στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Τρίτη, 13 Αυγούστου 2013 11:15
Chris Jordan
A- A A+

Το νερό, η γη, η ανάπτυξη και η δύναμη «ποζάρουν» στον φακό σπουδαίων φωτογράφων ως θεματικά αντικείμενα του παγκόσμιου βραβείου Pictet (Prix Pictet) για τη φωτογραφία και τη βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο φιλοδοξεί να στρέψει την προσοχή του κοινού στις σύγχρονες κοινωνικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις.

Στο πλαίσιο αυτού του στόχου, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, συνεχίζοντας τη συνεργασία του με την ελβετική τράπεζα Pictet και τη λονδρέζικη Candlestar, παρουσιάζει από την Τρίτη 13 Αυγούστου έκθεση με  έργα από τις φωτογραφικές αποστολές των Munem Wasif, Ed Kashi, Chris Jordan και Simon Norfolk, οι οποίες διοργανώθηκαν στο πλαίσιο του διεθνούς βραβείου Pictet.

Επίσης, στην έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου, παρουσιάζεται βιντεοπροβολή με τα έργα των φωτογράφων Robert Adams, Daniel Beltrá, Mohamed Bourouissa, Philippe Chancel, Edmund Clark, Carl De Keyzer, Luc Delahaye, Rena Effendi, Jacqueline Hassink, An - My Lê, Joel Sternfeld και Guy Tillim, που επιλέχθηκαν στην τελική φάση του τέταρτου βραβείου Pictet, με θέμα τη «Δύναμη».

Το βραβείο Pictet περιλαμβάνει το χρηματικό έπαθλο των 100.000 ελβετικών φράγκων, που απονέμεται στον φωτογράφο, ο οποίος, σύμφωνα με τη γνώμη μιας ανεξάρτητης επιτροπής, παρήγαγε μια σειρά έργων που ανταποκρίνεται πιο πειστικά στο εκάστοτε θέμα του βραβείου, και τη φωτογραφική αποστολή (commission), η οποία αποτελεί μια μορφή πρόσκλησης σε έναν από τους φωτογράφους της τελικής φάσης του κάθε βραβείου να ταξιδέψει και να φωτογραφίσει μια συγκεκριμένη περιοχή, όπου η τράπεζα Pictet & Cie υποστηρίζει ένα σχέδιο βιωσιμότητας.

Ο πρώτος κύκλος του βραβείου είχε ως θέμα το «Νερό (Water)», ο δεύτερος τη «Γη (Earth)», ο τρίτος την «Ανάπτυξη (Growth)» και ο τέταρτος τη «Δύναμη (Power)». Στους φωτογράφους Munem Wasif, Ed Kashi, Chris Jordan και Simon Norfolk, των οποίων το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ανατέθηκε να φωτογραφίσουν το Μπαγκλαντές, τη Μαδαγασκάρη, την Κένυα και το Αφγανιστάν, αντίστοιχα στους τέσσερις κύκλους του βραβείου.

Munem Wasif - «Αλμυρά Δάκρυα: Ζωές ξεχασμένες στη Σαθκίρα του Μπανγκλαντές»

MUNEM WASIF
Στη φωτογραφική αποστολή «Νερό» (2009), ο Munem Wasif φωτογραφίζει  την περιοχή Σαθκίρα του νοτιοδυτικού Μπανγκλαντές, όπου, κάθε χρόνο, χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν από ασθένειες που σχετίζονται με το νερό, οι οποίες θα μπορούσαν εύκολα να αποφευχθούν. Ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής και της ανεξέλεγκτης καλλιέργειας γαρίδας, η περιοχή μαστίζεται συχνά από φυσικές καταστροφές, υφίσταται ζημιογόνες βροχοπτώσεις και μία σταθερή αύξηση στην αλμυρότητα των υδάτινων πόρων της. Οι κάτοικοι αναγκάζονται να διανύσουν τεράστιες αποστάσεις για να βρουν πόσιμο νερό, ψάρια και οικοδομικά υλικά και εκτίθενται σε τρομακτικούς κινδύνους, όπως επιθέσεις από σκυλόψαρα, βασιλικές κόμπρες, ακόμη και από την υπό εξαφάνιση τίγρη της Βεγγάλης.

Ed Kashi - «Μαδαγασκάρη: Μια χώρα εκτός ισορροπίας»

ED KASHI
Στη φωτογραφική αποστολή «Γη» (2010), ο Ed Kashi αποτυπώνει με τον φακό του τη Μαδαγασκάρη, η οποία ανήκει στις τρεις σημαντικότερες σε βιοποικιλότητα περιοχές του πλανήτη, αλλά βρίσκεται και στη λίστα με τις πιο φτωχές και περιβαλλοντικά προβληματικές χώρες στον κόσμο.

Chris Jordan - «Ushirikiano: Χτίζοντας ένα βιώσιμο μέλλον στη Βόρεια Κένυα»

Στη φωτογραφική αποστολή «Ανάπτυξη» (2011), το έργο του Chris Jordan επικεντρώνεται στην επισφαλή ύπαρξη και διαβίωση των κοινοτήτων της Βόρειας Κένυας, η οποία μαστίζεται από καταστροφική ξηρασία. Όπως εξηγεί ο ίδιος: «Συνάντησα μη κυβερνητικούς οργανισμούς να δουλεύουν με τις τοπικές φυλές για να δημιουργήσουν έναν βιώσιμο τρόπο ζωής, βασισμένο στη μέριμνα και τη διάσωση του περιβάλλοντος, την προστασία της άγριας ζωής και την ειρήνη. Παρά τις τεράστιες αντιξοότητες, μεταξύ των οποίων η φτώχεια, η ξηρασία, το παράνομο κυνήγι άγριων ζώων, καθώς και την εισβολή αμφίβολης ποιότητας θρησκευτικής, εμπορικής και εκπαιδευτικής κουλτούρας, αυτή η ήσυχη, μικρής εμβέλειας επανάσταση, της οποίας ηγούνται οι γέροντες των φυλών, φέρνει σταδιακά ειρήνη και σταθερότητα σε μία μεγάλη περιοχή της Κένυας.

Αποτελεί, ίσως, ειρωνεία το ότι οι πιθανότητες επιτυχίας τους μακροπρόθεσμα εξαρτώνται, κυρίως, από εμάς, τον υποτιθέμενο ανεπτυγμένο κόσμο και το κατά πόσο μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που ζούμε, λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτό το κομμάτι της Κένυας ρημάζεται ολοένα και περισσότερο από τις συνέπειες της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής».

Simon Norfolk - «Η εποχή της καταστροφής»

SIMON NORFOLK
Τέλος, στη φωτογραφική αποστολή «Δύναμη» (2013), οι εικόνες του Simon Norfolk προέρχονται από μία σειρά ταξιδιών στο Αφγανιστάν, στην περιοχή  Bamyan, που υποστηρίχθηκαν από την ανθρωπιστική οργάνωση «Medair», η οποία βοηθά τις τοπικές κοινότητες να μάθουν τεχνικές επιβίωσης απέναντι σε φυσικές καταστροφές.

Πληροφορίες
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Ναυάρχου Βότση 4, Αποθήκη Α' - Λιμάνι Θεσσαλονίκης, τηλ.:  2310 566716.

naftemporiki.gr
 

Προτεινόμενα για εσάς