Ένα διαφορετικό πρόσωπο του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Με το φακό του ποιητή... - Από το αρχείο του Ανδρέα Εμπειρίκου», η οποία παρουσιάζεται από τις αρχές Αυγούστου στην Άνδρο.
Τα θέματα της έκθεσης, η οποία παρουσιάζει το φωτογραφικό ταλέντο του σπουδαίου ποιητή, έχουν τοποθετηθεί απέναντι από την κεντρική προβλήτα του Γαυρίου.
Η επιλογή των φωτογραφιών έχει γίνει με γνώμονα τη φωτογραφική αξία του υλικού, το οποίο χρονολογικά καλύπτει όλο το φάσμα της φωτογραφικής δράσης του Ανδρέα Εμπειρίκου. «Τις φωτογραφίες - έργο των χειρών του - τις έφερνε σε πέρας με τη δεξιοτεχνία και την επιμονή μανιακού» έγραφε ο στενός φίλος του Εμπειρίκου, Οδυσσέας Ελύτης.
Φωτογράφιζε συστηματικά και αυτοφωτογραφιζόταν
«Τις φωτογραφίες - έργο των χειρών του - τις έφερνε σε πέρας με τη δεξιοτεχνία και την επιμονή μανιακού», γράφει ο στενός φίλος του Οδυσσέας Ελύτης.
Είναι γνωστό πως ο ποιητής και συγγραφέας του «Μεγάλου Ανατολικού», Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975), φωτογράφιζε συστηματικά και αυτοφωτογραφιζόταν. Το 1960, σ᾽ ένα ποίημά του, εμφανίζεται «ένας φακός με απίστευτον φωτοφράκτη πού αρπάζει την πιο γρήγορη στιγμή και την απλώνει στην επιφάνεια μιας πλάκας λείας, ευαισθησίας εξαισίας». Υπό το πρίσμα του υπερρεαλισμού, γράφει ο Εμπειρίκος, «μία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράσι, συνυφασμένη με την ζωή τού θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι».
Κυκλοφορούσε πάντα με φωτογραφική μηχανή
Ο Ανδρέας Εμπειρίκος ασχολήθηκε συστηματικά με τη φωτογραφία, φέρνοντας, κατά τον Ελύτη, εις πέρας το έργο του «με τη δεξιοτεχνία και την επιμονή μανιακού». Ως «μανιώδη φωτογράφο» τον χαρακτήρισε, επίσης, ο φίλος του, Δ. Ι. Πολέμης. Κατά τον γιο του, Λεωνίδα Εμπειρίκο, «κυκλοφορούσε πάντα με φωτογραφική μηχανή, συχνά με δύο, ενίοτε και με τρεις». Το φωτογραφικό του έργο χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες οι οποίες περιλαμβάνουν τις φωτογραφίες της προπολεμικής περιόδου, της μεταπολεμικής καθώς και μία σειρά φωτογραφιών του γιου του, από το 1957 έως το 1974.
Στα θέματά του περιλαμβάνονται αναμνηστικές φωτογραφίες, τοπία στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, σκηνές δρόμου (κυρίως από το Παρίσι και το Λονδίνο), προσωπογραφίες οικείων προσώπων, γυμνά, νεκρές φύσεις καθώς και άλλες φωτογραφίες υπερρεαλιστικού χαρακτήρα. Ιδιαίτερη θέση κατέχουν οι φωτογραφίες μικρών κοριτσιών, αποκαλούμενα συχνά στο έργο του ως παιδίσκες. Οι περισσότερες από αυτές είναι τραβηγμένες ευκαιριακά, στο δρόμο, ενώ ορισμένες είναι αποτέλεσμα πιο εντατικής φωτογράφισης και μπορούν να συγκριθούν με τις αντίστοιχες δημιουργίες του Λιούις Κάρολ.
Φωτογραφικό έργο που παρέμεινε στην αφάνεια, έως το 2001
Το 1955 οργάνωσε μία ατομική έκθεση, στην αίθουσα «Ιλισσός» (Αμερικής 13), η οποία διήρκεσε από τις 22 Ιανουαρίου έως τις 12 Φεβρουαρίου. Αυτή υπήρξε η μοναδική δημόσια παρουσίαση φωτογραφιών του, όσο ήταν εν ζωή, κατά την οποία εκτέθηκαν περίπου 210 ασπρόμαυρα έργα, τα περισσότερα από τα οποία προσφέρονταν προς πώληση. Κατόπιν, το φωτογραφικό του έργο παρέμεινε ουσιαστικά στην αφάνεια, έως το 2001, που η Πολιτεία τίμησε τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του με μια σειρά δράσεων και εκδηλώσεων, μεταξύ των οποίων και μια νέα μεγάλη έκθεση φωτογραφιών του στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι. Παράλληλα, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Άγρα» η έκδοση των λευκωμάτων «Ο φωτοφράκτης» ( 2001) και αργότερα «Η Άνδρος του Ανδρέα Εμπειρίκου» (Άγρα/Καΐρειος Βιβλιοθήκη, 2004), κ.ά.. Στον διάπλου Καλέ - Ντόβερ, Αύγουστος 1953.
Η έκθεση θα παραμείνει έως τις 15 Αυγούστου στη Άνδρο, ενώ έχει ως στόχο να μεταφερθεί και στα γύρω νησιά.
naftemporiki.gr