Παρατηρήσεις κάνει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης με το οποίο επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. «Χρήζει πληρέστερης και επαρκέστερης αιτιολόγησης ο τρόπος κατά τον οποίο θεσπίζεται η δυνατότητα λειτουργίας τις Κυριακές» υπογραμμίζεται στην Έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου.
Υπογραμμίζει δε ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρα 4 και 5 που προστατεύουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό υπό συνθήκες) «συνάγεται ότι διαφορετική ρύθμιση του ωραρίου λειτουργίας που εμπορεύονται όμοια ή παρεμφερή είδη δεν επιτρέπεται, εκτός αν δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος». Το ίδιο ισχύει και για τα καταστήματα που εμπορεύονται περισσότερα της μίας κατηγορίας αγαθών, αλλά διατηρούν συγκροτημένα τμήματα ως προς τα όμοια ή παρεμφερή αγαθά που πωλούν.
Αναφέρει δε ότι «δεν φαίνεται κατανοητό» το σχήμα ότι μέσα σε 3 μήνες θα πρέπει οι Αντιπεριφερειάρχες ή οι Δήμαρχοι να καθορίσουν τις Κυριακές που θα είναι ανοικτά καταστήματα μέχρι 250 τ.μ., αλλιώς θα λειτουργούν όλα τα καταστήματα τις Κυριακές που θα επιλέγουν οι Αντιπεριφερειάρχες και οι Δήμαρχοι.
Επισημαίνει ακόμη ότι δημιουργείται «άνιση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων» επειδή θα ποικίλλει από Περιφέρεια σε Περιφέρεια ο αριθμός των Κυριακών που θα είναι ανοικτά τα καταστήματα.
Πάντως το υπουργείο Ανάπτυξης δίνει διευκρινίσεις με αφορμή τις παρατηρήσεις της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η δυνατότητα να λειτουργούν τις Κυριακές μόνο τα μικρά (έως 250 τ.μ.) καταστήματα συνιστά σκοπό δημοσίου συμφέροντος καθώς συνδέεται με την ανάκαμψη της οικονομίας.
Αναλυτικά, το υπουργείο διευκρινίζει τα εξής:
-
Σε περίπτωση που ο Αντιπεριφερειάρχης ή ο Δήμαρχος στην περίπτωση των Δήμων Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς, δεν αποφασίσουν εντός του τριμήνου που τίθεται από το νόμο, δεν θα δύνανται να λειτουργούν άπαντα τα καταστήματα όλες τις Κυριακές, αλλά μόνο όσα είναι μικρότερα των 250 τ.μ. και δεν ανήκουν σε αλυσίδες, εμπορικά κέντρα κλπ.
-
Η επιλογή να μπορούν να ανοίγουν μέχρι και 45 Κυριακές το χρόνο μόνο τα μικρά καταστήματα, δηλαδή όσα δεν υπερβαίνουν το συνολικό εμβαδό των 250 τ.μ. και δεν ανήκουν σε εμπορικά κέντρα, αλυσίδες, εκπτωτικά χωριά, shops-in-a-shop, ενισχύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως επισημαίνουν και οι Εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου των ΜΜΕ, οι οποίες μαστίζονται στη σημερινή οικονομική συγκυρία. Είναι σαφές ότι η στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων συνιστά σκοπό δημοσίου συμφέροντος, καθώς συνδέεται άμεσα με την ανάκαμψη της οικονομίας.
-
Τέλος, η δυνατότητα του Αντιπεριφερειάρχη ή του Δημάρχου να αποφασίσει για τις Κυριακές που θα μπορούν να ανοίξουν τα καταστήματα στο χώρο ευθύνης του υλοποιεί την επιλογή της Κυβέρνησης να ληφθούν υπόψη οι τοπικές ανάγκες, οι οποίες εκ των πραγμάτων είναι ανόμοιες, πχ αλλού ανθεί ο χειμερινός και αλλού ο θερινός τουρισμός, υπάρχουν τοπικά πανηγύρια κλπ, επομένως δε μπορεί να γίνει λόγος για ανόμοια μεταχείριση ομοίων περιπτώσεων.
newsroom naftemporiki.gr