Στην εικαστική σφαίρα της αντι-τέχνης του «Αληθεινού»

Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2013 16:24

Χωρίς τίτλο, 1971, γύψος, μέταλλο, πολυεστέρας, συλλογή Μπέλτσιου.

A- A A+

Μεταμορφώνοντας την απουσία σε αέναη εκπομπή μύθου, οι «κατακρύψεις» όλης της Γης βγαίνουν από τα λευκά κουτιά ενός ρευστού έργου, καθώς «άυλες» συζεύξεις με τους πολιτισμούς του κόσμου περνούν στη σφαίρα του «Αληθεινού».

Προτάσσοντας μια οικουμενική αντίληψη της τέχνης, η πρώτη αναδρομική έκθεση του εικαστικού Δημήτρη Αληθεινού εγκαινιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ.

Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 100 έργα, που καλύπτουν όλες τις περιόδους της δημιουργικής πορείας του Δημήτρη Αληθεινού - ο οποίος για 40 και πλέον χρόνια διερευνά τα όρια της ζωγραφικής γλώσσας - και εκτείνονται χρονικά από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 μέχρι και σήμερα, ενώ θα παρουσιαστούν και τρεις ιστορικές δράσεις, με τη συμμετοχή εθελοντών.

Ριζοσπαστική πρωτοπορία

Συμβάν, 1973 Γύψος, ξύλο, μαγνητόφωνο, φωτιστικό.

Η έκθεση ξεκινά με τα έργα της δεκαετίας του ’70, όπου - μέσα στο κλίμα του κοινωνικού και πολιτικού αναβρασμού -  συνδέθηκαν  με την πρωτοπορία και τη ριζοσπαστικότητα, τη διαμαρτυρία και την «αντι-τέχνη», θέτοντας ερωτήματα για τον ρόλο του καλλιτεχνικού έργου σε περιόδους αμφισβήτησης. Παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα, σχέδια, εγκαταστάσεις, γλυπτά, φιλμ, βίντεο και αρχειακό υλικό από τις εφήμερες παρεμβάσεις του καλλιτέχνη στον δημόσιο χώρο.

Χωρίς τίτλο, 1974 Μέταλλο, πανί, χόρτο, φύλλο, μολύβι, ξύλο.

Από τις 14 Φεβρουαρίου μέχρι και τα μέσα Μαρτίου, θα ζωντανεύει το Συμβάν που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1973 στο Πνευματικό Καλλιτεχνικό Κέντρο Ώρα, όπου ο Δημήτρης Αληθεινός παρουσίασε τρία λευκά κουτιά, από τα οποία εξείχαν ζωντανά ανθρώπινα μέλη που κινούνταν, ενώ σε ένα τέταρτο κουτί  έσταζε οξύ πάνω σε ένα κομμάτι μέταλλο.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν, τον Απρίλιο,  η χωρίς τίτλο δράση, που παρουσιάστηκε στην πρώτη του ατομική έκθεση, το 1972 και τον Μάιο η δράση «16 βιβλία – 16 απόψεις» που πραγματοποιήθηκε το 1980 στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας. 

«Αναφορά στον Μαντένια»

Η εγκατάσταση αυτή, που σηματοδότησε τη στροφή στον μύθο και τις αρχέγονες καταβολές του, θα παρουσιάζεται κάθε Πέμπτη στις 7 το απόγευμα. Με δύο κινηματογραφικές μηχανές προβολής 16 χιλιοστών δίνεται νέα πνοή στην εικόνα του Αγίου Σεβαστιανού του Andrea Mantegna, σχεδιάζοντας το περίγραμμα της εικόνας στον τοίχο του εκθεσιακού χώρου και προβάλλοντας πάνω στον κορμό και στα πόδια δύο κινηματογραφημένες δράσεις.

«Κατακρύψεις»

Σπουδή γραφής στο Χώρο, 1978 Ακρυλικό σε καμβά Ιδιωτική συλλογή.

Στο έργο ζωής, που - από το 1981 - απλώνεται σε όλο τον πλανήτη, ο καλλιτέχνης, ορμώμενος από τις διαπολιτισμικές του αναζητήσεις, κρύβει στη γη έργα του, σε μια προσπάθεια να διασώσει τη μνήμη και να προστατεύσει το σύγχρονο καλειδοσκόπιο του ανθρώπινου πολιτισμού σε πείσμα των συνθηκών. Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά  εκτενές αρχειακό υλικό από τις 175 «Κατακρύψεις» που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα και οπτικοποιείται η αθέατη πλευρά τους με μια μεγάλης κλίμακας νέα εγκατάσταση.

Συνεργασίες με τους πολιτισμούς του κόσμου

Τέλος, στην έκθεση θα παρουσιαστεί αρχειακό υλικό από τις 32 «άυλες» συνεργασίες με τους πολιτισμούς του κόσμου και η σειρά βιβλίων που δημιούργησε ο Δημήτρης Αληθεινός σε αυτά τα ταξίδια, καθώς - από το 1985 - έζησε για μεγάλο διάστημα ανάμεσα σε μέλη κοινοτήτων, συμμετέχοντας ενεργά στις εκδηλώσεις και τις θρησκευτικές τελετές τους, όπως σε τελετές  βουντού, Σαμάνων και Αναστενάρηδων. Ζωγράφισε ναούς και τέλεσε προσφορές ακόμα και σε πολιτισμούς που έχουν εξαφανιστεί.

Πληροφορίες

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Κτήριο Ωδείου Αθηνών, Βασιλέως Γεωργίου Β’ 17 -19 & Ρηγίλλης - Αθήνα, τηλ.: 210 9242111. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή: 11.00 – 19.00, Πέμπτη: 11.00 – 22.00, Δευτέρα: κλειστά.
 

Προτεινόμενα για εσάς