44,9 εκατ. δολ. για το «Κοιμισμένο Κορίτσι»

Πέμπτη, 10 Μαΐου 2012 06:16
UPD:28/11/2012 16:36

Εναντι 44,9 εκατ. δολ. πωλήθηκε το έργο «Sleeping Girl».

A- A A+

Έναντι 44,9 εκατομμυρίων δολαρίων πωλήθηκε το έργο «Sleeping Girl», ενός εκ των διασημότερων ποπ ζωγράφων, του Ρόι Λιχτενστάιν, σε δημοπρασία του οίκου Σόθμπις.

Η δημοπρασία έγινε αποκλειστικά με έργα της ποπ και της σύγχρονης τέχνης στη Νέα Υόρκη, χθες Τετάρτη 9 Μαΐου.

Ο πίνακας

Το έργο, χρονολογίας του 1964, που παρουσιάζει ένα κοντινό πορτρέτο μίας ξανθιάς γυναίκας, εντάσσεται σε μία σειρά παρόμοιων έργων του Λιχτενστάιν που θεωρούνται από τα σημαντικότερα δείγματα της «ποπ-αρτ» και της μεταπολεμικής τέχνης στις ΗΠΑ.

«Το «Κοιμισμένο Κορίτσι» είναι ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα του 20ού αιώνα, και προσμετράται στις μεγάλες εικονικές αναπαραστάσεις γυναικών που έγιναν από τον Πάμπλο Πικάσο, τον Κονσταντίν Μπρανκούζι και τον Αμεντέο Μοντιλιάνι μεταξύ άλλων πρωτοπόρων», είχε αναφέρει για το έργο ο Τομπάιας Μέγιερ, επικεφαλής του τομέα Παγκόσμιας Μοντέρνας Τέχνης.

Τα «κορίτσια» του Λιχτενστάιν είναι αναμφισβήτητα μεταξύ των πλέον περιζήτητων έργων στη σημερινή αγορά, ενώ το «Κοιμισμένο Κορίτσι» υπήρξε ιδιαίτερα πολύφερνο από την ημέρα της δημιουργίας του το 1964.

Πριν τη δημοπράτησή του, ο πίνακας εκτέθηκε στο Λος Άντζελες, το Χονγκ Κονγκ, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Άλλοι πίνακες από την ίδια σειρά-κόμικς φιλοξενούνται σε μουσεία σε όλον τον κόσμο.

Το «Κοιμισμένο Κορίτσι» ανήκε σε ιδιωτική συλλογή και είχε εκτεθεί μόλις μία φορά, στο Λος Αντζελες το 1989-90.

Ο εικαστικός

Ο Ρόι Λιχτενστάιν γεννήθηκε στις 27 Οκτωβρίου 1923 στη Νέα Υόρκη. Το 1940 αποφασίζει να σπουδάσει Καλές Τέχνες στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Οχάιο. Τα μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης θα τα διακόψει η τριετής θητεία του (1943 - '46) στον στρατό της κατακερματισμένης Ευρώπης. Το 1949 θα είναι η χρονιά της αποφοίτησής του και του πρώτου γάμου του, με την Ιζαμπέλ Γουίλσον, συνιδιοκτήτρια μιας νεοϋορκέζικης γκαλερί. Μαζί της θα αποκτήσει δύο παιδιά. Η δεκαετία του '50 τον βρίσκει εγκατεστημένο στο Κλίβελαντ όπου ζωγραφίζει και διδάσκει. Η πρώτη του ατομική έκθεση φιλοξενείται στην γκαλερί Τζον Χέλερ της Νέας Υόρκης. Είναι η εποχή που η ποπ αρτ έχει αρχίσει να αναμειγνύει στους καμβάδες της κονσέρβες από σουπερμάρκετ, διαφημιστικά σλόγκαν και «φθηνά» σύμβολα μιας ευτελούς καθημερινότητας. Ο Αντι Γουόρχολ, ο Κλάες Όλτενσμπεργκ, ο Τομ Βέσελμαν, ο Τζέιμς Ρόζενκουιστ και ο Ρόι Λιχτενστάιν συστεγάζονται για πρώτη φορά το 1962 στην γκαλερί του Σίντνεϊ Τζάνις.

«Είναι αλήθεια ότι στην αρχή όταν κοίταζα τα έργα μου αισθανόμουν ότι προσέβαλα ακόμη και το δικό μου γούστο», θα πει ο Λιχτενστάιν σε μιαν από τις συχνές κρίσεις του καλλιτεχνικής αυτογνωσίας. Οι καυστικότατοι ενεπίγραφοι υπαινιγμοί που συνοδεύουν τους πίνακές του επιβεβαιώνουν την απόφασή του να απομυθοποιήσει τη βιομηχανία ειδώλων μέχρι τέλους.

Δεν περιορίστηκε στις ανακυκλώσεις του εαυτού του - ακόμη και όταν τα έργα του άγγιξαν μαγικούς αριθμούς στο χρηματιστήριο της τέχνης.

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης που έφυγε από τη ζωή στις 29 Σεπτεμβρίου 1997 έχει παραμείνει - για πολλούς γνώστες του χώρου- ως ο πιο «πιστός» οπαδός της ποπ αρτ.

Προτεινόμενα για εσάς