Ο Άρης Μεσσήνης, Έλληνας φωτογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου (AFP), κέρδισε το βράδυ του Σαββάτου το βραβείο Visa d' or news του διεθνούς Φεστιβάλ φωτοειδησεογραφίας Visa pour Image στο Περπινιάν, στη Νότια Γαλλία, για τις συγκλονιστικές φωτογραφίες του από τη μαζική άφιξη μεταναστών το 2015 στη Λέσβο.
Αυτό το χρυσό βραβείο στην κατηγορία των ειδήσεων ανακοινώθηκε κατά το κλείσιμο της εβδομάδας του Φεστιβάλ, που είναι αφιερωμένη στους επαγγελματίες φωτορεπόρτερ. «Κατέγραψα τον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή», δήλωσε ο Άρης Μεσσήνης παραλαμβάνοντας το βραβείο.
Το Γαλλικό Πρακτορείο (Agence France-Presse) κέρδισε για δεύτερη συνεχή χρονιά το μεγαλύτερο βραβείο του Φεστιβάλ, το οποίο θεωρείται το μεγάλο ραντεβού της φωτοειδησεογραφίας.
Πέρυσι, ο Μπουλέντ Κιλίτς, τουρκικής υπηκοότητας και υπεύθυνος για το φωτορεπορτάζ στο γραφείο του Γαλλικού Πρακτορείου στην Τουρκία, είχε τιμηθεί με το ίδιο βραβείο για τις εικόνες του από τη διέλευση των τουρκοσυριακών συνόρων από τους πρόσφυγες, τον Ιούνιο του 2014.
«Ο φωτογράφος μας, Άρης Μεσσήνης, έκανε μια αξιοσημείωτη δουλειά πάνω στους μετανάστες με αυτή τη δυνατή και συγκινητική σειρά φωτογραφιών που αναστατώνει τον θεατή», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Γαλλικού Πρακτορείου Εμανουέλ Ογκ. «Αυτό το Visa d' or ανταμείβει, επίσης, το σύνολο των ομάδων του AFP που καλύπτουν παντού στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή τη μεταναστευτική κρίση», προσθέτει.
Οι φωτογραφίες του Έλληνα φωτογράφου - με τα σωσίβια γιλέκα και τα συντρίμμια πλοίων ξεβρασμένα σε απόκρημνη ακτή, ανθρώπους που φωνάζουν από τη χαρά τους που έφθασαν επιχειρήσεις διάσωσης -, έκαναν τον γύρο του κόσμου.
Υπεύθυνος φωτογραφίας στο γραφείο του Γαλλικού Πρακτορείου στην Αθήνα, ο 39χρονος Άρης Μεσσήνης, γιος φωτορεπόρτερ, εργάζεται από το 2003 για το AFP. Η λιβυκή κρίση, και κυρίως η μάχη της Σύρτης, ήταν το 2011 ο πρώτος πόλεμος που κάλυψε. Πολύ γρήγορα, ξεχώρισε με το ταλέντο και το θάρρος του.
Για την κάλυψη αυτή, τιμήθηκε το 2012 με το βραβείο Bayeux-Calvados των πολεμικών ανταποκριτών. Κάλυψε στη συνέχεια τον πόλεμο στη Συρία ενώ συνέχιζε παράλληλα να καλύπτει την ελληνική επικαιρότητα.
Το καλοκαίρι του 2015, η Λέσβος βρέθηκε στο επίκεντρο της μεταναστευτικής κρίσης. «Αυτό που με σοκάρει περισσότερο στην κάλυψη αυτού του θέματος είναι ότι σκέπτομαι πως δεν βρισκόμαστε σε πολεμική ζώνη. Πως δουλεύουμε σε ζώνη ειρήνης. Όμως, τα συναισθήματα που περνούν από τον φακό μου είναι άξια μιας πολεμικής σκηνής», έγραψε σε άρθρο του που δημοσιοποιήθηκε από το μπλογκ του AFP «Making of».
«Είναι δύσκολο, επίσης, να πρέπει να μεταδώσεις τα βάσανα των ανθρώπων, τον πόνο τους, ενώ δεν διατρέχεις ο ίδιος κανέναν κίνδυνο. Όταν καλύπτεις έναν πόλεμο, απειλείσαι και εσύ, είσαι λοιπόν κατά κάποιον τρόπο πιο πολύ στην ίδια θέση με τους ανθρώπους που φωτογραφίζεις», πρόσθεσε στο ίδιο άρθρο.
«Όμως, εδώ δεν κινδυνεύεις καθόλου. Γι’ αυτό συχνά αφήνω τη μηχανή και βοηθάω. Είναι μια ανάγκη», υπογράμμισε.