Ένα εξαιρετικά διαδεδομένο φαινόμενο στα σύγχρονα εικαστικά: η σύμπτυξη του ανθρώπινου σώματος με το ζωικό, η οποία αποκαλείται θηριανθρωπία ή ζωομορφισμός, συνοψίζεται στην ομαδική έκθεση «Η σημασία τού να είσαι ζώο», που οργανώθηκε με αφορμή το ομώνυμο δοκίμιο της εμπνεύστριας και επιμελήτριάς της, Μαρίας Γιαγιάννου, στο βιβλίο «Μεταμοντέρνο σώμα» (εκδόσεις Γαβριηλίδης).
Σε καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Τζάνερη, η έκθεση εγκαινιάζεται στην γκαλερί Genesis, σήμερα, Πέμπτη 12 Μαΐου, στις 8 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 28 Μαΐου.
Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, «Οικογένεια».
Η συχνότητα και ποικιλία της εμφάνισης του μορφικού κράματος που αποκαλείται θηριανθρωπία ή ζωομορφισμός, στην τέχνη και γενικότερα στη μεταμοντέρνα εικονογραφία του αστικού πολιτισμού, προσεγγίζεται από 12 καλλιτέχνες, οι οποίοι υπογραμμίζουν με τις ιδιαίτερες ερμηνείες τους την τεράστια σημασία τού να είμαστε ζώα, μέσα από τη συγκεκριμένη έκθεση που συγκεντρώνει παραλλαγές της απεικόνισης αυτού του υβριδικού θέματος.
Σε μια νέα κιβωτό διάσωσης
Το εγχείρημα αυτό παρατηρεί και καταγράφει τη σύγχρονη κορύφωση των αναπαραστάσεων του Θηριανθρώπου, μέσα από δώδεκα εικαστικές ματιές που «εικονογραφούν» το ερώτημα: γιατί αυτός ο μορφικός προβληματισμός, που είναι εντελώς πρωτόγονος, αποκτά τόση σημασία σήμερα και γιατί ένα τέτοιο ανάμικτο σώμα μπορεί να ονομαστεί μεταμοντέρνο.
Προστατευτικοί ρινόκεροι, αξιωματούχα ψάρια, καλοντυμένα αιλουροειδή, στοχαζόμενοι πτηνάνθρωποι, μασκοφορεμένα ελάφια, άνδρες - πεταλούδες, γουρούνια που μπλέκονται σε ανθρώπινα σπλάχνα, σκελετοί υβριδίων, γενεαλογικά δέντρα ζωανθρώπων, τοτέμ της μεγάλης ανάμικτης φατρίας των θηλαστικών, κατακερματισμένα ανθρώπινα σώματα με ζωικά αξεσουάρ, μελαγχολικές φιγούρες υβριδικών αγγέλων που επιβιβάζονται σε μια νέα κιβωτό διάσωσης, κατασκευασμένη από ακέραια φαντασία, με προορισμό ένα νέο είδος ελευθερίας. Έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, διαφόρων διαστάσεων και υλικών, θα δώσουν στον θεατή μια πολυσυλλεκτική, αλλά εστιασμένη εικόνα, μια συλλογή αισθητικών και υπαρξιακών δεδομένων, για να σκεφτεί τη σχέση του με τον εαυτό, με το ζώο, με την τέχνη.
Μια όλο και πιο στενή σχέση με το ζώο που τον κατοικεί
Η Μαρία Γιαγιάννου γράφει, μεταξύ άλλων, στο δοκίμιο της, με τίτλο «Η σημασία τού να είσαι ζώο»: «Από τους ζωόμορφους θεούς της αιγυπτιακής θρησκείας και τις μεταμορφώσεις του Οβιδίου μέχρι την “αντίστροφη” γοργόνα του Μαγκρίτ και τον συναρπαστικά ανοίκειο κόσμο του Ερνστ, από τις υποκουλτούρες των Furries και των Therians και τις βιτρίνες των καταστημάτων με τα ζωόμορφα μανεκέν μέχρι τη ζωώδη δύναμη των cyborgs και τον “Αστακό” του Λάνθιμου, ο άνθρωπος διεκδικεί μια όλο και πιο στενή σχέση με το ζώο που τον κατοικεί.
Ο Έλλην Ζωάνθρωπος εκπροσωπείται εδώ από τον σύγχρονο εικαστικό, ο οποίος έχει αναλάβει να παίξει τον ρόλο του ως Καλλιτέχνης σε μια κατεξοχήν χρησιμοθηρική κοινωνία, η οποία τον αντιμετωπίζει ως ναρκισσιστικό παγώνι, αλλά και ως ανήμερο θηρίο, ενώ συχνά τον ενσωματώνει ως pet στο όραμα του “ποιοτικού ελεύθερου χρόνου” και της γρήγορης ανώδυνης χρήσης του.
Μαριάννα Τρώντσιου, «Silence is Gold».
Επιπλέον, η ατομική ιδιοσυγκρασία του καθενός θέλει να φυτρώσει και να ανθίσει. Όσο κι αν απομακρύνει την αυτοεικόνα του από κάθε επινοημένο του έργο, ο δημιουργός δεν παύει να προβάλλει πάνω του έναν από τους πιθανούς εαυτούς του. Πάνω στο σώμα του έργου, και άρα στο δικό του σώμα, ο σύγχρονος εικαστικός ζωγραφίζει την πολυδιάσπαση της μεταμοντέρνας ψυχής».
Οι καλλιτέχνες
Στην έκθεση, συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Αλίκη Παππά, Γιώτα Ανδριάκαινα, Διαμαντής Σωτηρόπουλος, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κυριακή Μαυρογεώργη, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Μαριάννα Τρώντσιου, Μάριον Ιγγλέση, Παντελής Χανδρής, Σταυρούλα Παπαδάκη, Χαρίτων Μπεκιάρης.
Πληροφορίες
Γκαλερί Genesis: Χάρητος 35 - Κολωνάκι, τηλ.: 211 7100566. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:30 - 21:30, Τετάρτη και Σάββατο: 11:30 - 15:30.
[email protected]