«Επιχειρηματικά» δεδομένα από... δορυφόρους

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015 11:56
UPD:11:56
MIT

Η Orbital Insight χρησιμοποιεί μια πολλά υποσχόμενη νέα τεχνική, γνωστή ως deep learning, για τον εντοπισμό οικονομικών τάσεων μέσω ανάλυσης δορυφορικών εικόνων.

A- A A+

Εμπορικά διαθέσιμα οπτικά δεδομένα από δορυφόρους, τα οποία – σε συνδυασμό με τεχνικές machine learning- μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επιχειρηματικούς/ οικονομικούς σκοπούς βρίσκονται στο επίκεντρο του εγχειρήματος μιας αμερικανικής startup, της Orbital Insight.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του MIT Technology Review, η εταιρεία χρησιμοποιεί εικόνες από δορυφόρους για να αναλύσει τα πάρκινγκ σε 60 διαφορετικές αλυσίδες καταστημάτων λιανικής, προκειμένου να αξιολογήσει την αποδοτικότητά τους.

Ο ιδρυτής της εταιρείας, Τζέιμς Κρόφορντ, θεωρεί ότι οι εικόνες από ψηλά μπορούν να παρέχουν πολλά είδη πληροφοριών που είναι χρήσιμες για τις επιχειρήσεις. «Μόλις αρχίζουμε να ανακαλύπτουμε τι μπορεί να γίνει με αυτά τα είδη μεγάλων όγκων δεδομένων» αναφέρει ο ίδιος.

Το ενδιαφέρον για τα δορυφορικά δεδομένα αυξάνεται, ενώ το κόστος μειώνεται. Η Google αγόρασε την εταιρεία επεξεργασίας δορυφορικών εικόνων Skybox Imaging τον περασμένο Αύγουστο, και πρόσφατα η Google Ventures και άλλοι επενδυτές – μεταξύ των οποίων ονόματα όπως η Sequoia και το Bloomberg Beta- ανακοίνωσαν ότι επενδύουν 8,7 εκατ. Δολάρια στην εταιρεία του Κρόφορντ.

Η Orbital Insight χρησιμοποιεί μια πολλά υποσχόμενη νέα τεχνική, γνωστή ως deep learning, για τον εντοπισμό οικονομικών τάσεων μέσω ανάλυσης δορυφορικών εικόνων. Το deep learning χρησιμοποιεί μια ιεραρχία τεχνητών «νευρώνων» για «εκπαίδευση» πάνω στην αναγνώριση μοτίβων σε δεδομένα.

Για την πρόγνωση λιανικών πωλήσεων μέσω δεδομένων από πάρκινγκ η εταιρεία χρησιμοποιεί εικόνες του Google Street View για να βρεθεί πού βρίσκονται ακριβώς οι είσοδοι των καταστημάτων. Οι εικόνες αποκτώνται από έναν αριθμό προμηθευτών στο εμπόριο, και ένα τμήμα τους ανανεώνεται ημερησίως.

Το λογισμικό στη συνέχεια παρακολουθεί την πυκνότητα των οχημάτων και τη συχνότητα με την οποία εισέρχονται στα πάρκινγκ. Επίσης, η εταιρεία μπορεί να αξιοποιήσει τις σκιές σε μια πόλη για να συγκεντρώσει στοιχεία σχετικά με τους ρυθμούς οικοδομής, ειδικά σε χώρες όπως η Κίνα, καθώς και για την πρόβλεψη της παραγωγής πετρελαίου πριν δοθούν στη δημοσιότητα επίσημα στοιχεία.

Επίσης, στοιχεία γύρω από τον ρυθμό αποψίλωσης δασών είναι χρήσιμα τόσο για επενδυτές όσο και για περιβαλλοντολογικές οργανώσεις.

Το λογισμικό μπορεί να βρίσκει τάσεις και να κάνει προβλέψεις. Όπως σημειώνει ο Κρόφορντ, δεν πρόκειται για εικόνες, από ένα σημείο και μετά, αλλά για μετρήσεις. Όσον αφορά στα ζητήματα που μπορεί να προκύπτουν όσον αφορά στην ιδιωτικότητα, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι δορυφόροι συλλέγουν ήδη αυτές τις εικόνες- η εταιρεία απλά αξιοποιεί τα δεδομένα αυτά.

Προτεινόμενα για εσάς