Ο έρωτας πριν και μετά το προπατορικό αμάρτημα

Έκθεση ζωγραφικής της Χρυσάνθης Παλάντζα, στη Σύρο
Δευτέρα, 11 Αυγούστου 2014 08:40
A- A A+

Αφιερωμένη στον έρωτα είναι η ατομική έκθεση ζωγραφικής της εικαστικού Χρυσάνθης Παλάντζα, με τίτλο «Περί έρωτος», που παρουσιάζεται στην Ερμούπολη της Σύρου, στην αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροΐδης», όπου και εγκαινιάζεται την Παρασκευή 15 Αυγούστου, στις 8.30 το βράδυ.

Το αμάλγαμα της δραματικής πορείας του ανθρώπου

Ο Γιάννης Κ. Παπαφίγκος, κριτικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 24 Αυγούστου, σημειώνει: «Προσπαθώντας να εκτιμήσουμε το ζωγραφικό έργο της Χρυσάνθης Παλάντζα και αναφερόμενοι στο πεδίο των αισθητικών της προσανατολισμών, θα μπορούσαμε να σημειώσουμε τα εξής: αφοσίωση στη ζωγραφική που συμπυκνώνει το βιωμένο, το οικείο, το ρεαλιστικό. Όσον αφορά στην τεχνική της, από τη μια, είναι προϊόν μελέτης και ενασχόλησης και, από την άλλη, αποτύπωση ειλικρινούς εξομολόγησης. Ούσα ανθρωποκεντρική, καταπιάνεται με πρόσωπα της καθημερινότητας, αλλά και της φαντασίας της, με μια ζωγραφική που η ωριμότητά της ανταγωνίζεται την ευαισθησία και το συναίσθημα, που αναδύεται με το άγγιγμα του χρώματος πάνω στον μουσαμά.

Το αγαπημένο της θεματικό ρεπερτόριο σχετικά περιορισμένο: ζωή, έρωτας, θάνατος. Φαίνεται, όμως, ότι το δεύτερο επισκιάζει τα άλλα δύο, επιβάλλοντας τον δικό του κανόνα: τον θρίαμβο της ζωής, τη γαλήνη της βιωμένης εμπειρίας. Ο έρωτας της ζωγράφου, ανακαλεί στη μνήμη μας το αρχέτυπο ζευγάρι, τον Αδάμ και την Εύα, πριν και μετά το προπατορικό αμάρτημα. Πριν, το ζευγάρι δεν βιώνει τον εμφύλιο πόλεμο, την αντιπαλότητα. Ο ερωτικός διάλογος, η ηδονή είναι για το ζευγάρι, αλλά και για εμάς τους θεατές, πηγή γαλήνης, ευχαρίστησης, αρμονίας. Μετά, όμως, επέρχεται νομοτελειακά η φθορά, η αποξένωση, η εγκατάλειψη, ο πόνος. Έτσι όπως, συνήθως, συμβαίνει και στη ζωή των απλών, των συνηθισμένων ανθρώπων.

Οι γυμνές απλοποιημένες μορφές της ζωγράφου με τα σφιχτά καθαρά περιγράμματα, όπου κυριαρχούν οι έντονες καμπύλες χωρίς τάση ωραιοποίησης, ξεφεύγουν από τον καμβά, προσπαθώντας να βρουν τη θέση τους στον χώρο, υποδηλώνοντας τη γλυπτική τους υπόσταση. Παράλληλα, η ευρηματική επιλογή της σπειροειδούς απεικόνισης του ανθρωπίνου σώματος ενισχύει την πλαστικότητα, προσδίδοντας κίνηση και ρυθμό στις συνθέσεις.

Δουλεύει, κατά βάση, τα λάδια, πάντα με τη βοήθεια σχεδίου, συνήθως από κάρβουνο, ενώ χρησιμοποιεί πινέλο και ποτέ σπάτουλα. Η αρμονική συνύπαρξη θερμών και ψυχρών χρωμάτων ενισχύει την ισορροπία στη σύνθεση, ενώ η χρωματική της παλέτα συμβαδίζει με τη γενικότερη ατμόσφαιρα που αποπνέουν τα έργα. Πειραματίζεται με τις διαφάνειες των χρωμάτων, εξισορροπώντας έτσι την ελαφρότητα του υλικού με τη βαρύτητα του θέματος. Επιπρόσθετα, διαπιστώνεται η τάση της καλλιτέχνιδας να αφήνει ορισμένα έργα της ημιτελή (non finite).
Στην παρούσα έκθεση, δεσπόζουσα θέση κατέχει το πολύπτυχο σε σπειροειδή μορφή, έργο εμβληματικό και μνημειακό, καθώς συμβολίζει - χωρίς να εξωραΐζει - την προσωπική πορεία του ανθρώπου από την άνοδο μέχρι την πτώση, όπου το ερωτικό στοιχείο, η ερωτική συνύπαρξη αποθεώνονται, εν είδει ύμνου, σε αυτό το υπέρτατο συναίσθημα.

Η Χρυσάνθη Παλάντζα, με μια έμμονη ιδέα, συλλαμβάνει και παγιδεύει στη ζωγραφική επιφάνεια, την ευμετάβλητη εικόνα που συνθέτει το αμάλγαμα της δραματικής πορείας του ανθρώπου. Μέσα στο έργο της, αποτυπώνεται με σαφήνεια η προσωπική της ευαισθησία, έτσι ώστε να αποδείξει ότι η πραγματικότητα μπορεί να βρίσκεται πέρα και έξω από τις περιγραφές».

Πληροφορίες
Αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροΐδης»: πλατεία Μιαούλη,  Ερμούπολη - Σύρος. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά: 10:30 - 13:30 και 19:30 - 10:30.

naftemporiki.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς