Το παρασκήνιο της εξαγοράς του WhatsApp

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2014 11:48
UPD:11:48
REUTERS/DAVID W CERNY
A- A A+

Το WhatsApp αποτελεί μία πλατφόρμα δωρεάν ανταλλαγής μηνυμάτων όπως πολλές ακόμη που υπάρχουν διαθέσιμες για χρήση από smartphones. Τι ήταν όμως αυτό που ανάγκασε το Facebook να πληρώσει 19 δισ. δολάρια για να την αποκτήσει; 

Πολλοί υποστηρίζουν ότι ουσιαστικά το Facebook απέκτησε την «πελατειακή βάση» του WhatsApp, η οποία ανέρχεται στα 450 εκατομμύρια χρήστες με τους 315 εκατομμύρια από αυτούς να είναι καθημερινά ενεργοί. Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές η συχνότητα χρήσης της υπηρεσίας συγκρίνεται μόνο με τη συνολική κίνηση ανταλλαγής μηνυμάτων, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Επιπλέον, η εφαρμογή WhatsApp έχει επιτύχει σημαντική διείσδυση σε τεράστιες, αναπτυσσόμενες αγορές. Δηλαδή σε αγορές που το σύνολο των παικτών του κλάδου της  τεχνολογίας θέλει να διεισδύσει. Εκεί, η αντίστοιχη υπηρεσία του Facebook, το Facebook Messenger, σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, παρουσιάζει μηδαμινά ποσοστά διείσδυσης.

Σοβαρά επιχειρήματα και τα δύο παραπάνω, αλλά και πάλι το τίμημα των 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων φαντάζει εξαιρετικά υψηλό. Ειδικά, από τη στιγμή που θα απουσιάζει η διαφήμιση που θα μπορούσε να αποφέρει πρόσθετα κέρδη, πέρα από τη χαμηλή συνδρομή. Ίσως, αν βάζαμε στην εξίσωση έναν ακόμη σημαντικό παράγοντα της αγοράς να «βλέπαμε» τη λογική πίσω από την εξαγορά.

REUTERS

Σύμφωνα με αναφορές που είδαν το φως της δημοσιότητας, το Facebook δεν ήταν το μόνο που ενδιαφέρθηκε για το WhatsApp. Σύμφωνα με το Forbes, η Google προσέγγισε πρώτη τους δημιουργούς της εφαρμογής και επιχείρησε να τους εντάξει στο στρατόπεδό της έναντι του ποσού των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αν και περισσότερες λεπτομέρειες για τη συγκεκριμένη προσφορά δεν έγιναν γνωστές, είναι γεγονός ότι η προσφορά αυτή δεν έγινε αποδεκτή. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η πρόταση της Google απορρίφθηκε καθώς δεν περιελάμβανε την παραχώρηση θέσης στο διοικητικό συμβούλιο, κάτι το οποίο έπραξε το Facebook.

CNNMONEY

Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσίευμα του «The Information» ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Larry Page, συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα με τον CEO της WhatsApp, Jan Koum, σε μια προσπάθεια να τον πείσει. Μάλιστα, ο Larry Page φέρεται να αποκάλεσε το WhatsApp «μεγάλη απειλή για το Facebook».

Με δεδομένα τα παραπάνω είναι σαφές ότι το Facebook δεν είχε μόνο να αντιμετωπίσει μια επίσης μεγάλη προσφορά (αυτή της Google), είχε να αντιμετωπίσει και ένα αγκάθι στα πλευρά της, από την ύπαρξη και μόνο του WhatsApp στην πλευρά του ανταγωνισμού.

Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι το Facebook και ο Mark Zuckerberg είχαν προσπαθήσει και στο παρελθόν να διεισδύσουν στο κομμάτι της αγοράς των υπηρεσιών μηνυμάτων. Χαρακτηριστική είναι η πρόταση ύψους 3 δισ. δολαρίων που έκανε ο Zuckerberg για την απόκτηση της υπηρεσίας Snapchat. Ο συνιδρυτής του Snapchat, Evan Spiegel απέρριψε την πρόταση θεωρώντας ότι μέσα στο 2014 η εταιρεία του θα βελτίωνε σημαντικά την αξία της. 

Σε κάθε περίπτωση ο Zuckerberg θα μπορούσε να είχε χειριστεί καλύτερα τα πράγματα ώστε να μην χρειαστεί να δαπανήσει τα 19 δισ. για την εξαγορά του WhatsApp. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, το καλοκαίρι του 2009 ο συνιδρυτής του WhatsApp, Brian Acton, έκανε αίτηση για να προσληφθεί από το Facebook, κάτι που ο κολοσσός των social media απέρριψε. Τότε ο Brian Acton έγραφε στο λογαριασμό του στο Twitter: «το Facebook με απέρριψε… ψάχνω για τη νέα περιπέτεια στη ζωή μου».  

Αυτή η «περιπέτεια» τελικά βρέθηκε όταν ο Acton και ο Jan Koum, ένας ουκρανός μετανάστης, συνεταιρίστηκαν στη δημιουργία του WhatsApp. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Koum εμπνεύστηκε την υπηρεσία, αφού βίωσε σαν παιδί τις τακτικές παρακολούθησης των σοβιετικών αρχών.

Ο Koum μεγάλωσε σε ένα χωριό έξω από το Κίεβο, για να βρεθεί αργότερα στο πανεπιστήμιο του San Jose. Αντίστοιχα, ο Acton σπούδασε πληροφορική στο πανεπιστήμιο του Stanford. Οι δύο τους βρέθηκαν να εργάζονται για τη Yahoo και το 2009, αφού είχαν αποχωρήσει από την εταιρεία, προχώρησαν στη δημιουργία της δικής τους πλατφόρμας μηνυμάτων. Οι συνιδρυτές του WhatsApp ξεχωρίζουν και ηλικιακά από το υπόλοιπο προσωπικό της Silicon Valley, αφού είναι σαραντάρηδες ανάμεσα σε συναδέλφους που δεν έχουν περάσει τα τριάντα. Επιπλέον, ξεχωρίζουν γιατί είναι πια πολυεκατομμυριούχοι.

Προτεινόμενα για εσάς