Η ανακοίνωση της εξαγοράς της εφαρμογής WhatsApp από το Facebook, προκάλεσε ένα μικρό σεισμό, στον κόσμο της τεχνολογίας. Κυρίως λόγω του τιμήματος, που θα ανέλθει, συνολικά, στα 19 δισ. δολάρια.
Τελικά, τι είναι το WhatsApp και γιατί η παρέα του Facebook αποφάσισε να δαπανήσει αυτό το υπέρογκο ποσό για την απόκτησή του; Πρόκειται για μία πλατφόρμα επικοινωνίας που επιτρέπει την ανταλλαγή μηνυμάτων χωρίς τη χρέωση για SMS, η οποία διαθέτει εφαρμογές για κάθε λειτουργικό σύστημα φορητής συσκευής που κυκλοφορεί σήμερα στην αγορά. Επιπλέον των γραπτών μηνυμάτων, οι χρήστες του WhatsApp μπορούν να δημιουργήσουν ομάδες και να στείλουν σε αυτές απεριόριστες φωτογραφίες, βίντεο και ήχους μέσω μηνυμάτων πολυμέσων.
Αντίστοιχες εφαρμογές είναι το BlackBerry Messenger, το iMessage, το Viber (το οποίο επίσης εξαγοράστηκε πρόσφατα), το κινεζικό WeChat (με 270 εκατ. χρήστες), το Kik, το ChatON και αρκετά ακόμη. Όπως σημειώνουν και οι New York Times, η εφαρμογή WhatsApp δεν πουλά διαφήμιση και επιπλέον έχει χαμηλά έσοδα, που προέρχονται από τη συνδρομή που επιβάλλεται στους χρήστες μετά τον πρώτο χρόνο δωρεάν χρήσης της υπηρεσίας. Όπως φαίνεται και από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των Apple και Google, η εφαρμογή διατίθεται δωρεάν, με συνδρομή 0,99 δολαρίων από το δεύτερο χρόνο χρήσης.
Το «περίεργο» είναι ότι το Facebook διαθέτει ήδη ανάλογη υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων, το Facebook Messenger. Ωστόσο, το WhatsApp συνοδεύεται από μία ευρύτατη βάση χρηστών, παγκοσμίως. Συνολικά, βρίσκεται εγκατεστημένο στις συσκευές 450 εκατ. χρηστών, με τα 315 εκατ. από αυτούς να είναι ενεργοί. Επιπλέον, ο όγκος των μηνυμάτων που ανταλλάσσεται μέσω της εφαρμογής είναι αντίστοιχος του συνόλου της παγκόσμιας κίνησης SMS.
Ένα πρόσθετο στοιχείο που κάνει σημαντική την πλατφόρμα WhatsApp είναι η τεράστια διείσδυσή της σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες αγορές. Σύμφωνα με μία αναφορά της εταιρείας ερευνών Jana, το WhatsApp είναι η υπηρεσία μηνυμάτων με τους περισσότερους χρήστες στις τεράστιες και ανερχόμενες αγορές της Ινδίας, της Βραζιλίας, του Μεξικού, της Νιγηρίας και της Νότιας Αφρικής. Αντίθετα, στις ίδιες αγορές, ο Facebook Messenger βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα.
REUTERS
Είναι σαφές ότι η δαπάνη των συνολικά 19 δισ. δολαρίων κρίνεται εξωφρενική: 4 δισ. δολάρια σε ρευστό, 12 δισ. δολάρια σε μετοχές της Facebook και επιπλέον 3 δισ. δολάρια σε stock μετοχών για τε επόμενα τέσσερα χρόνια. Η αμέσως επόμενη, πιο ακριβή εξαγορά της Facebook αφορούσε το Instagram, έναντι του ποσού του ενός δισ. δολαρίων. Επιπλέον, η υπηρεσία WhatsApp θα συνεχίσει να μην στηρίζεται σε διαφημίσεις, ένα στοιχείο που θα μπορούσε να δικαιολογήσει σε ένα βαθμό την υπέρογκη επένδυση.
Σύμφωνα με τον ίδιο τον Mark Zuckerberg, επικεφαλής της Facebook, η εξαγορά έγινε γιατί το WhatsApp βρίσκεται σε τροχιά επίτευξης του στόχου του ενός δισ. χρηστών και επιπλέον γιατί δραστηριοποιείται έντονα σε αγορές «εξαιρετικής αξίας». Επιπλέον, ο Zuckerberg θεωρεί ότι η εξαγορά θα βοηθήσει την εταιρεία να επιτύχει τον στόχο να προσφέρει πρόσβαση στο Internet, στα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού που σήμερα δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα. Στην ουσία δηλαδή θεωρεί ότι με όχημα το WhatsApp, η Facebook θα μπορέσει να διεισδύσει στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές.
Είναι σαφές ότι το κέντρο βάρους της αγοράς τεχνολογίας μετατοπίζεται στις αγορές της Ασίας, της Αφρικής και της Νοτίου Αμερικής. Κάθε παράγοντας της αγοράς, από τους κατασκευαστές συσκευών, μέχρι τους developers εφαρμογών προσβλέπουν σε μία καλή τοποθέτηση σε εκείνες τις αγορές. Όλα δείχνουν ότι η Facebook απλά προσπαθεί να «τοποθετηθεί» καλύτερα στην εκκίνηση για τη συγκεκριμένη κούρσα.