Αναζητώντας την ταυτότητα της Τζοκόντα

Ιταλοί ερευνητές άνοιξαν τον τάφο της οικογένειας Τζοκόντο
Δευτέρα, 12 Αυγούστου 2013 14:25
UPD:14:38

Οι ειδικοί άνοιξαν μια μικρή τρύπα στο πάτωμα της εκκλησίας όπου βρίσκεται η οικογενειακή κρύπτη του φλωρεντινού εμπόρου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο, η σύζυγος του οποίου, Λίζα Γκεραρντίνι, θεωρείται ότι ήταν το μοντέλο.

A- A A+

Ιταλοί ερευνητές άνοιξαν έναν τάφο πολλών αιώνων στη Φλωρεντία αναζητώντας τα λείψανα με τα οποία θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν την ταυτότητα της γυναίκας, το αινιγματικό χαμόγελο της οποίας αποθανάτισε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι σε έναν από τους διασημότερους πίνακες παγκοσμίως, την περίφημη «Μόνα Λίζα».

Οι ειδικοί άνοιξαν μια μικρή τρύπα στο πέτρινο πάτωμα της εκκλησίας όπου βρίσκεται η οικογενειακή κρύπτη του φλωρεντινού εμπόρου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο, η σύζυγος του οποίου, Λίζα Γκεραρντίνι, θεωρείται ότι ήταν το μοντέλο του ζωγράφου, στις αρχές του 16ου αιώνα.

REUTERS
Εξετάσεις DNA

Έχουν διατυπωθεί αμέτρητες θεωρίες για το ποια ήταν στην πραγματικότητα η «Μόνα Λίζα», όμως ο Σιλβάνο Βιντσέτι, συγγραφέας και ερευνητής, επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής για την Προώθηση της Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας, σκοπεύει να κάνει εξετάσεις DNA στα οστά που θα βρει στην κρύπτη και να συγκρίνει τα αποτελέσματα με εκείνα από τις εξετάσεις στα οστά τριών γυναικών που είχαν ενταφιαστεί σε ένα γειτονικό μοναστήρι.

Οι ιστορικοί πιστεύουν ότι η Γκεραρντίνι πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της στη μονή Σάντα Όρσολα, όπου από πέρυσι έχει ξεκινήσει η αναζήτηση των λειψάνων της. Ο Βιντσέτι θεωρεί ότι μία από τις τρεις σορούς που βρέθηκαν εκεί πιθανότατα ανήκει στη Μόνα Λίζα. «Για πολλούς αιώνες, οι ιστορικοί όλου του κόσμου διατύπωναν διάφορες θεωρίες για αυτήν την αινιγματική, μυστηριώδη γυναίκα», είπε στους δημοσιογράφους έξω από τη βασιλική Σαντίσιμα Ανουντσιάτα της Φλωρεντίας.

Ο Βιντσέτι ελπίζει ότι κάποια από τα οστά που βρίσκονται στην κρύπτη πίσω από την Αγία Τράπεζα της Σαντίσιμα Ανουντσιάτα θα ανήκουν σε κάποιον συγγενή εξ αίματος της μούσας του Λεονάρντο, ενδεχομένως στο γιο της, τον Πιέρο. Εφόσον ταυτοποιηθούν τα DNA των δύο σορών, οι ειδικοί θα μπορέσουν να αναδημιουργήσουν το πρόσωπο της Γκεραρντίνι από τα οστά της και να το συγκρίνουν με την εικόνα του πίνακα. «Εάν βρούμε τη σύνδεση μεταξύ μητέρας και παιδιού, τότε θα έχουμε βρει τη Μόνα Λίζα», είπε ο Βιντσέτι.

Απαντήσεις σε τρία ερωτήματα

Ο Σιλβάνο Βιντσέτι, συγγραφέας και ερευνητής, επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής για την Προώθηση της Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας.

Το άνοιγμα του τάφου της οικογένειας Τζοκόντο, για πρώτη φορά μετά από 300 χρόνια, συνιστά μια κρίσιμη φάση στην έρευνα του Βιντσέτι και της ομάδας του. Οι ίδιοι επιστήμονες, το 2010, είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο μυστηριώδης θάνατος ενός άλλου ιταλού δασκάλου, του Καραβάτζο, το 1610, προήλθε πιθανότατα από το μόλυβδο που περιείχαν τα χρώματα που χρησιμοποιούσε στα έργα του.
«Εφόσον επιτύχουμε, θα μπορέσουμε να απαντήσουμε σε τρία ερωτήματα που στοιχειώνουν επί χρόνια τους ιστορικούς και τους λάτρεις της τέχνης: Ήταν η Γκεραρντίνι το μοντέλο για τη Μόνα Λίζα; Ή ήταν κάποιο άλλο μοντέλο, όπως λένε μερικοί; Ή μήπως ήταν απλώς ένα δημιούργημα της φαντασίας του ζωγράφου;», τόνισε ο Βιντσέτι.

Προτεινόμενα για εσάς