Όποιος έχει ασχοληθεί με το Twitter, γνωρίζει ότι από ένα σημείο και μετά η δημοφιλής υπηρεσία microblogging μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματικό πάθος, με τους φανατικούς «τουϊτεράδες» να στέλνουν tweets από τα πιο παράδοξα μέρη στα οποία μπορεί να βρεθούν.
Ωστόσο, το βρετανικό διαφημιστικό πρακτορείο Lean Mean Fighting Machine πήγε ένα βήμα παραπέρα, αναπτύσσοντας το LivesOn: μία υπηρεσία που έχει σκοπό να κρατά «ζωντανό» το λογαριασμό ενός χρήστη ακόμη και… μετά το θάνατό του.
Το LivesOn (με το έξυπνο, αλλά πλήρες μαύρου χιούμορ tagline «When your heart stops beating, you’ll keep tweeting») ουσιαστικά στήνει έναν δεύτερο λογαριασμό στο Twitter, με το επιπρόσθετο «διακριτικό» -LIVESON. Στη συνέχεια, ακολουθεί η μελέτη της παρουσίας του χρήστη στο Twitter: ο τρόπος γραφής του, τα favourites, τα retweets και γενικότερα την «εικόνα» που εκπέμπει ο χρήστης που επιθυμεί να μείνει «αθάνατος» στο Twitter. Σκοπός είναι η «κλωνοποίηση» του account, έτσι ώστε ο LivesOn λογαριασμός να μπορέσει να «πάρει τη σκυτάλη» και να συνεχίσει τη λειτουργία του και αφού ο κανονικός κάτοχός του έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια.
Όπως αναφέρει το CBC News, ο Ντέιβ Μπέντγουντ, εκπρόσωπος του LivesOn, λέει πως ο εν λόγω λογαριασμός θα ξεκινά τη λειτουργία του ενώ ο χρήστης είναι ακόμα ζωντανός, στο πλαίσιο της διαδικασίας «αντιγραφής/μίμησης» του «αυθεντικού» λογαριασμού, για να εξασφαλιστεί πως το ύφος και το στιλ του θα βελτιώνονται όλο και περισσότερο, έτσι ώστε το τελικό «αντίγραφο» να είναι όσο πιο κοντά γίνεται στον αρχικό λογαριασμό.
Οι «mirror» λογαριασμοί LivesOn θα είναι εντελώς προσωπικοί και θα έχουν μόνο έναν follower, τον χρήστη τον οποίο μαθαίνουν να μιμούνται. Μόλις ο χρήστης αποβιώσει, ένα μέλος της οικογένειας ή ένας φίλος – ο εξουσιοδοτημένος «εκτελεστής της διαθήκης»- θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει εάν ο λογαριασμός θα δημοσιοποιηθεί και θα αρχίσει να λειτουργεί «κανονικά» από εκεί και πέρα, κρατώντας τον αρχικό χρήστη «αθάνατο» (ακόμα και αν αυτό συμβαίνει μόνο στο Twitter).
Όπως διευκρινίζει ο Μπέντγουντ, το όλο εγχείρημα- που αποτελεί στην ουσία ένα πείραμα τεχνητής νοημοσύνης- βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμα στάδια. Η σχετική έρευνα και ανάπτυξη γίνεται σε συνεργασία με το Queen Mary University of London, και επί της παρούσης εργάζονται πέντε άτομα πάνω σε αυτό, ενώ δεν υπάρχουν σχέδια για οικονομική εκμετάλλευσή του.
Οι αντιδράσεις ποικίλλουν, καθώς είναι αρκετοί αυτοί που θεωρούν την όλη ιδέα μακάβρια, αλλά, κατά την εταιρεία, 7.000 άτομα από όλο τον κόσμο έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους. Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως δήλωσε ο Μπέντγουντ, η ιδέα για το όλο project (το οποίο ξεκίνησε το 2011) του είχε έρθει παλαιότερα, αλλά του «αποκρυσταλλώθηκε» χάρη σε ένα επεισόδιο της δημοφιλούς βρετανικής τηλεοπτικής σειράς «Black Mirror», που σε ένα επεισόδιο παρουσιάζει μία γυναίκα που μιλά ψηφιακά με τον εκλιπόντα φίλο της.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο ίδιος σε συνέντευξή του στον Independent, υπάρχει και η πιο «εγκόσμια» διάσταση του LivesOn: πως πρόκειται για ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους ζωντανούς, που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν ως έναν «δίδυμο/βοηθό», ο οποίος θα μπορεί να ασχολείται με τα πιο «βαρετά» θέματα και δημοσιεύσεις, αφήνοντας τον χρήστη ελεύθερο να ασχοληθεί με πιο εποικοδομητικά πράγματα.
Επίσης, στους επικριτές που κάνουν λόγο για «μακάβρια» υπόσχεση «αθανασίας», απαντά διερωτώμενος εάν είναι μία υπόσχεση πιο «αλλόκοτη» από αυτήν που δίνουν οι περισσότερες θρησκείες.
Μία άλλη παρεμφερής υπηρεσία είναι το DeadSoci.al, που αποθηκεύει δημοσιεύσεις στο Facebook και το Twitter που ενδείκνυνται για χρήση σε μελλοντικές ημερομηνίες (γενέθλια, γιορτές κλπ) και ειδικές περιστάσεις.