«Θησαυρός των Ναζί»: Τρία έργα επεστράφησαν στη νόμιμη ιδιοκτήτριά τους

Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2020 08:13
UPD:19:25
A- A A+

Οι γερμανικές αρχές επέστρεψαν τρία έργα τέχνης στους απογόνους ενός Γαλλοεβραίου συλλέκτη στον οποίο ανήκαν μέχρι τον θάνατό του, το 1941, στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία.

Οι δύο από τους πίνακες προέρχονταν από τον «θησαυρό» του Κορνέλιους Γκούρλιτ, ο οποίος ανακαλύφθηκε τυχαία, το 2012, στο Μόναχο της Γερμανίας από ελεγκτές της εφορίας. Ο πατέρας του Γκούρλιτ ήταν έμπορος τέχνης και πουλούσε έργα τα οποία οι Ναζί είχαν απορρίψει, χαρακτηρίζοντάς τα «εκφυλισμένη τέχνη».

Σε τελετή που έγινε στο Βερολίνο, η υπουργός Πολιτισμού Μόνικα Γκρέτερς είπε ότι η επιστροφή των πινάκων είναι ένα μικρό αλλά σημαντικό βήμα. «Εμείς οι Γερμανοί ξέρουμε ότι κάναμε λάθος και γνωρίζουμε ότι ποτέ δεν θα μπορέσουμε να επανορθώσουμε. Αλλά, τουλάχιστον, η επιστροφή αυτών των έργων τέχνης είναι ένα μικρό αλλά σημαντικό και αναγκαίο βήμα για την απόδοση δικαιοσύνης σε μια μικρή περιοχή», τόνισε.

Μια ανιψιά του Παριζιάνου δικηγόρου και συλλέκτη έργων τέχνης Αρμάν Ντορβίλ, που παρέλαβε τα έργα, είπε ότι είναι πολύ συγκινημένη. «Αν οι εικόνες μπορούσαν να μιλήσουν, αν μπορούσαν να αφηγηθούν το ταξίδι τους, θα μας έλεγαν απίστευτα πράγματα για τη ληστεία, την κλοπή, τις δόλιες πωλήσεις και όσα μπορούμε να μάθουμε απ’ όλα αυτά», ανέφερε στην τελετή, ζητώντας να μη γίνει γνωστό το όνομά της. Ευχαρίστησε, επίσης, τη γερμανική κυβέρνηση για τις προσπάθειες που καταβάλλει ώστε να εντοπίσει την προέλευση των έργων και να τα επιστρέψει, εφόσον είναι δυνατόν, στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους, 75 χρόνια μετά την απελευθέρωση του Άουσβιτς.

«Εκπληρώνετε τη δέσμευση να διατηρήσετε ζωντανή τη μνήμη και αυτό που γίνεται σήμερα, στην επέτειο των 75 ετών από την απελευθέρωση του Άουσβιτς, είναι [...] ένα σύμβολο», τόνισε.

Οι δύο πίνακες, μια υδατογραφία που τιτλοφορείται «Κυρία με βραδινό φόρεμα» και μια ελαιογραφία με τίτλο «Πορτρέτο κυρίας» είναι έργα του Ζαν-Λουί Φορέν και είχαν βρεθεί στα χέρια του Γκούρλιτ. Ο τρίτος, ένα σχέδιο του Κονσταντέν Γκυ, είχε καταλήξει σε μια ιδιωτική συλλογή. Και οι τρεις ανήκαν στον Ντορβίλ, ο οποίος είχε καταφύγει στο κτήμα του στη Ντορντόν της Γαλλίας τον Ιούνιο του 1940. Πέθανε έναν χρόνο αργότερα. Άλλα μέλη της οικογένειάς του χάθηκαν στο Άουσβιτς.

Όταν επιβλήθηκαν στην κατεχόμενη Γαλλία οι αντισημιτικοί νόμοι, οι κληρονόμοι του Ντορβίλ αποφάσισαν να πουλήσουν τους πίνακες σε δημοπρασία στη Νίκαια, το 1942. Δεν είναι σαφές ποιος τους αγόρασε, όμως τα έσοδα από την πώληση δεν δόθηκαν ποτέ στην οικογένεια, αντιθέτως πήγαν στην κυβέρνηση του Βισύ.

Ο Γκούρλιτ κληρονόμησε τους πίνακες από τον πατέρα του και τους φύλαξε για δεκαετίες στο διαμέρισμά του στο Μόναχο. Το Μουσείο Τέχνης της Βέρνης, στην Ελβετία, πληροφορήθηκε το 2014, μία ημέρα μετά τον θάνατο του Γκούρλιτ, ότι εκείνος του είχε κληροδοτήσει 1.500 πίνακες, συμπεριλαμβανομένων και έργων του Πικάσο και του Ανρί Ματίς.

Σύμφωνα με τη γερμανική κυβέρνηση, 13 έργα έχουν επιστραφεί μέχρι τώρα στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.

Προτεινόμενα για εσάς