«Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια»

Εικαστικό αφιέρωμα στον Γ. Σεφέρη, στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
Τρίτη, 07 Νοεμβρίου 2017 08:00

Αθηνά και Άρτεμις, π. 1927-1934, Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, Λάδι σε μουσαμά, 90 x 79 εκ. (Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου).

A- A A+

Η αφιερωματική έκθεση «Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία» εγκαινιάζεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη (Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1), την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ.

 Mπλε Αλεξάνδρα, 2005-2006, Γιώργος Ρόρρης, Λάδι σε μουσαμά, 220 x 230 εκ., Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Η έκθεση, η οποία συνοδεύεται από κατάλογο με κείμενα των Ελένη Αρβελέρ, Παναγιώτη Ροϊλού, Τάκη Μαυρωτά και Δημήτρη Δασκαλόπουλου και θα διαρκέσει έως τις 21 Ιανουαρίου 2018,  πραγματοποιείται σε επιμέλεια του Τάκη Μαυρωτά, διευθυντή του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, με τη συμπαράσταση του Παναγιώτη Ροϊλού, Καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας, κάτοχο της Έδρας «Γιώργος Σεφέρης» στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

 Μεσημέρι, 2017, Κώστας Παπανικολάου, Αυγοτέμπερα σε κόντρα πλακέ, 150 x 74 εκ., Συλλογή του καλλιτέχνη

Στον πολυσέλιδο κατάλογο της έκθεσης, ο Τάκης Μαυρωτάς αναφέρει: «Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής μαρτυρούν, σε αυτή την έκθεση, πέρα από τη διαφορετικότητα των πλαστικών τους διατυπώσεων, την αλήθεια του περιεχομένου τους, τη δική τους ξεχωριστή - κυρίαρχη ή διακριτική -  ποιητική διάσταση. Σαράντα Έλληνες καλλιτέχνες, με φαντασία και ζωντάνια, μοιράζονται τη δημιουργία τους με την ποίηση του Σεφέρη. Καλλιτέχνες, που αξιοποιούν τις δυνατότητές τους να δουν πιο μακριά, με έναν βαθύτερο τρόπο, αμεσότερο και, σε αρκετές περιπτώσεις, πρωτότυπο, τον ποιητικό του λόγο.

Αμυγδαλιά, 2007, Χρήστος Μποκόρος, Χρώματα λαδιού σε ξύλο, 63 χ 86,5 εκ., Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Η έκθεση περιλαμβάνει τις ενότητες: α) χειρόγραφα του Σεφέρη, τις πρώτες εκδόσεις του, καθώς και το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών το 1963, έργα και αντικείμενα (κολοκύθες, βότσαλα, ένα ξύλινο ερμάριο κ.ά.), που ο ποιητής έχει ζωγραφίσει, β) ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε, από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι, την περίοδο 1918 - 1924, έως τα τελευταία του ταξίδια, και οι οποίες ανήκουν στις συλλογές του ΜΙΕΤ από τις δωρεές της Μαρώς Σεφέρη και της κυρίας Άννας Λόντου («Ο φωτογράφος Γιώργος Σεφέρης» - διοργάνωση & επιμέλεια: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης / Φωτογραφικό Αρχείο Γ. Σεφέρη), γ) αποσπάσματα από κείμενα του ποιητή, με σχόλια για το έργο των Παναγιώτη Ζωγράφου (1790 - 1840 ή 1843) και Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870 - 1934), με αντίστοιχους πίνακές τους, δ) εικονογραφήσεις ποιημάτων του από τους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη, Τάσσο και Γιάννη Ψυχοπαίδη, ε) έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών εμπνευσμένα από την ποίησή του […]

Πορτρέτο του Γιώργου Σεφέρη, Σωτήρης Σόρογκας, Μολύβι και κραγιόν σε χαρτί, 62 x 49,5 εκ., Συλλογή Άννας Λόντου

Ο Γιώργος Σεφέρης είναι ο κατεξοχήν Έλληνας ποιητής, που έχει βιώσει σε βάθος το δράμα του νέου ελληνισμού. Ξεριζωμένος ο ίδιος, σύγχρονος Οδυσσέας, αναζητεί την ταυτότητα της νέας πατρίδας, μελετώντας και προβάλλοντας την αυθεντική παράδοση, χωρίς μεγάλα λόγια, χωρίς κούφιες εξάρσεις προγονοπληξίας. Στοχαστικά, με μοναδικό ήθος και βαθιά θλίψη, καταγράφει και εκφράζει το σύγχρονο πρόσωπο της Ελλάδας».

Στην άμμο την ξανθή, 1971, Σπύρος Βασιλείου, Ακρυλικό, άμμος και κολάζ σε μουσαμά, 81 x 116 εκ., Συλλογή Γιώργου Νιάρχου

Η Ελένη Αρβελέρ επισημαίνει για την ποίηση του Σεφέρη: «Ένα χωνευτήρι της ελληνικής ιστορίας είναι η ποίηση του Σεφέρη, κάθε στίχος του υπονοεί μια κρυφή πτυχή της ιστορίας, αυτής που, όμως, κακοφορμίζει και γίνεται πυορροούσα πληγή. Νοσταλγός του μείζονος Ελληνισμού ο άνθρωπος που ακούμπησε να ξαποστάσει στων επιγόνων την κολώνα. Ο Σεφέρης δεν παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε ορθός στα πόδια του, γυρεύοντας την άλλη ζωή πέρα από τα αγάλματα».

Ο μαύρος λαμπερός ήλιος του καλοκαιριού, 2017, Κώστας Τσόκλης, Άμμος, 130 x 100 εκ., Συλλογή του καλλιτέχνη

Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος προσεγγίζει τον δικό του Σεφέρη και γράφει: «Η μορφή του μου είναι πολύ οικεία, κάτι μεταξύ συγγενούς που δεν βλέπεις πολύ ταχτικά και παλιού δασκάλου από τα παιδικά χρόνια. Αυτή την οικειότητα την αισθανόμαστε για όλους τους μεγάλους συγγραφείς, τωρινούς και παλαιότερους, δικούς μας και ξένους. Δεν έχει να κάνει με προσωπικές γνωριμίες. Είναι η μυστική και ανεξέλεγκτη επικοινωνία που αποκαθιστάς με το όνομα του ανθρώπου μέσα από το έργο του».

Οι θεατρίνοι, από την εικονογράφηση για το Ημερολόγιο Καταστρώματος Β΄ του Γιώργου Σεφέρη, 1946-1947, Γιάννης Τσαρούχης, Τυπωμένο σχέδιο επιζωγραφισμένο με νερομπογιά, 21,5 x 15 εκ., Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ. 3021 Δωρεά Θεοδώρας Βλαστού-Δραγούμη

Όλα τα εκθέματα είναι δανεισμένα από την κα Άννα Λόντου, την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα - Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το ΜΙΕΤ, το Μουσείο Μπενάκη, τις εκδόσεις Ίκαρος, το Ίδρυμα Τσαρούχη, τη Συλλογή της Alpha Bank, τα αρχεία Γ. Π. Σαββίδη, Αλέξανδρου Κ Σαμαρά, τους συλλέκτες Σωτήρη Φέλιο, Γιώργο Νιάρχο, Αλέξη Τέτση, Γιώργο Σκριμιζέα, Διονύση Φωτόπουλο, Ν. Π. Παΐσιο, Φωτεινή Τριανταφύλλη, Θέμη Αλεξόπουλο, τους συμμετέχοντες εικαστικούς δημιουργούς κ.ά..

 Ύδρα IV, 2015, Αλέξης Βερούκας, Λάδι και παστέλ σε χαρτί, 264 x 194 εκ., Συλλογή του καλλιτέχνη

Πληροφορίες

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη: Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1 - Αθήνα, τηλ.: 210 3611206. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 10.00 - 18.00.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς