Με κυρίαρχα το ανθρώπινο στοιχείο και τη φύση, μια σειρά από πίνακες λάδι σε μουσαμά συνθέτει την τρίτη ατομική έκθεση ζωγραφικής του εικαστικού Ανάργυρου Πασχάλη, με τίτλο «Μετέωροι βηματισμοί», η οποία εγκαινιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, την Τρίτη 11 Οκτωβρίου, στις 7.30 το απόγευμα, και θα διαρκέσει έως τις 4 Νοεμβρίου.
Στο κείμενό της, που εμπεριέχεται στον κατάλογο της έκθεσης, η ιστορικός τέχνης Λήδα Καζαντζάκη σημειώνει: «Το ζην επικινδύνως σήμαινε για τον Νίτσε το μυστικό της ευτυχίας και της πληρότητας. Το γνωρίζουν μόνον όσοι τολμούν να βαδίσουν έξω από τις πεπατημένες στράτες, ανάμεσα στα συντρίμμια του βίου τους, για να ανακαλύψουν, σε μια μικρή γλάστρα με μικρά κόκκινα άνθη, που έμειναν άθικτα απ’ την καταστροφή, την εύθραυστη ομορφιά της ζωής. Όσοι επιχειρούν να ισορροπήσουν σε - αιωρούμενα πάνω από αχανείς πεδιάδες, χαράδρες και απόκρημνους γκρεμνούς - σχοινιά και πανιά κι όσοι επιλέγουν να πορευτούν σε διαρρηγμένα δάπεδα, για να αντικρίσουν, εν τέλει, όπως σε έναν καθρέφτη, τον άλλο τους εαυτό.
ALEXANDROS VERGIS
Μέσα σε αυτές τις λίγες γραμμές, θα μπορούσα να κλείσω τις πρώτες μου εντυπώσεις από το έργο του Ανάργυρου Πασχάλη. Οι φιγούρες, που φτιάχνει με τον χρωστήρα του, είναι απαλλαγμένες από κάθε ιδιαίτερο γνώρισμα. Θυμίζουν από μακριά τα λεία πλασμένα ανδρείκελα του ιδρυτή τής “μεταφυσικής ζωγραφικής”, Τζόρτζιο ντε Κίρικο, και κινούνται, όπως κι αυτά, σε έναν χώρο που μοιάζει εξωπραγματικός ή φαντασιακός. Όταν, όμως, τις πλησιάσουμε, διακρίνουμε, στα θρυμματισμένα απισχνασμένα μέλη τους και στις διστακτικές κινήσεις ή στάσεις τους μπροστά στο άγνωστο που τους περιμένει, τις επιρροές των άσαρκων πλασμάτων του γλύπτη του 20ού αιώνα, Αλμπέρτο Τζιακομέτι.
Είναι σμιλεμένες με σκούρες και ανοιχτόχρωμες επίπεδες πινελιές, που διαδηλώνουν τη δυαδική διχασμένη τους υπόσταση, με τον ίδιον τρόπο που τα σπίτια του ορθώνουν τις ορθογωνισμένες, αλλά με απαλά χρώματα βαμμένες προσόψεις τους, και τα δένδρα και οι πεταλούδες του συναντούν τις σκιές τους. Λες και ο καλλιτέχνης θέλει να τονίσει με τη διαφορά αυτή την αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου, που αναζητεί, όπως και οι εγκλωβισμένοι μέσα στο σπήλαιο του Πλάτωνα, το πραγματικό πίσω από το στημένο σκηνικό των φαινομένων.
ALEXANDROS VERGIS
Ο εικαστικός κόσμος του Ανάργυρου Πασχάλη φανερώνει μια βαθιά γνώση, τόσο της γλυπτικής, όσο και της ζωγραφικής. Μας μεταφέρει στα τοπία του την αίσθηση, που γεννήθηκε στην εκρηκτική γέννηση της σύγχρονης τέχνης. Όταν η φύση, αυτές οι απειλητικές μέσα στον άγριο παφλασμό τους θάλασσες και οι ευθείες ακινητοποιημένες γραμμές των κυμάτων τους, που δένονται με τον σκούρο ορίζοντα, χρησιμοποιήθηκαν από τους ρομαντικούς και τους συμβολιστές, για να δείξουν τα συναισθήματα αυτών που την παρατηρούσαν.
ALEXANDROS VERGIS
Μας οδηγεί, με την τμηματική συνειδητή αφαίρεση, αλλά και την πύκνωση της φόρμας, την ουσιώδη αντίθεση του φωτός με το σκοτάδι, της ζωής με τον θάνατο, στα δύσβατα μονοπάτια των σκαπανέων των κινημάτων του εξπρεσιονισμού, του κυβισμού, του σουρεαλισμού. Που προσπάθησαν, όπως κι ο ίδιος, να μετασχηματίσουν με την εικαστική τους γλώσσα τους φόβους και τα οράματά τους. Και να ανιχνεύσουν με μετέωρους και ριψοκίνδυνους βηματισμούς την αλήθεια των αέναων αντικατοπτρισμών και τις ρίζες της ύπαρξης».
ALEXANDROS VERGIS
Πληροφορίες Αίθουσα Τέχνης Αθηνών: Γλύκωνος 4, πλατεία Δεξαμενής - Κολωνάκι, τηλ.: 210 7213938. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 11:00 - 14:30 και 18:00 - 21:00, Σάββατο: 11:00 - 14:30.
naftemporiki.gr