Του Κώστα Δεληγιάννη
Τη συνεργασία της United Launch Alliance (ULA), κοινοπραξίας της Lockheed Martin και της Boeing, εξασφάλισε η εταιρεία Bigelow Aerospace για τη μεταφορά των φουσκωτών διαστημικών της σταθμών σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη.
Η συμφωνία ανακοινώθηκε τη Δευτέρα στις ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια του 32ου Διαστημικού Συμποσίου, και προβλέπει ότι τα οχήματα εκτόξευσης των διαστημικών σταθμών θα είναι οι πύραυλοι Atlas V της ULA. Μάλιστα, η πρώτη εκτόξευση αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2020.
Η Bigelow Aerospace εργάζεται εδώ και περίπου 15 χρόνια πάνω στην ιδέα διαστημικών «καταλυμάτων» που θα εκτοξεύονται συμπτυγμένα και θα φουσκώνουν με αέρα στο διάστημα, ώστε να πάρουν τις κανονικές τους διαστάσεις.
Το πλεονέκτημα ενός τέτοιου «καταλύματος» θα είναι το πολύ μικρότερο κόστος εκτόξευσής του, κάτι που σύμφωνα με την εταιρεία όχι μόνο θα κάνει πολύ πιο προσιτή την πρόσβαση στο διάστημα για επιστημονικούς σκοπούς, αλλά θα ανοίξει τον δρόμο και για τον διαστημικό τουρισμό.
Οι διαστημικοί σταθμοί έχουν την κωδική ονομασία B330 και, όταν φουσκώσουν πλήρως έξω από τη γήινη ατμόσφαιρα, ο εσωτερικός τους χώρος θα έχει όγκο 330 κυβικά μέτρα.
BIGELOW AEROSPACE
Με βάση το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας, μέχρι το 2019 θα έχει ολοκληρώσει των ανάπτυξη δύο B330.
Σύμφωνα με την Bigelow Aerospace, οι πύραυλοι Atlas είναι αυτή τη στιγμή τα μόνο οχήματα εκτόξευσης με τα οποία ένας τέτοιος σταθμός μπορεί να φθάσει σε χαμηλή γήινη τροχιά.
Το εξωτερικό του περίβλημα θα αποτελείται από Κέβλαρ και άλλα υλικά, χάρις στα οποία θα είναι ανθεκτικό στην πρόσκρουση διαστημικών βράχων και διαστημικών «σκουπιδιών», προσφέροντας επίσης στους «κατοίκους» του προστασία από την ακτινοβολία.
Ένα άλλο φουσκωτό «κατάλυμα» της Bigelow Aerospace, το BEAM, εκτοξεύθηκε την Παρασκευή με έναν πύραυλο της SpaceX, με συνέπεια ήδη από την Κυριακή να βρίσκεται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Το BEAM θα προσαρτηθεί στον Σταθμό μέσα στους επόμενους μήνες και, αφότου φουσκώσει, θα παραμείνει στο διάστημα για δύο χρόνια.
Στόχος είναι η ιδέα να δοκιμασθεί σε πραγματικές συνθήκες, γι’ αυτό και η εταιρεία έχει εξοπλίσει την κατασκευή της με μία μεγάλη γκάμα από αισθητήρες.
Οι αισθητήρες αυτοί θα εξασφαλίσουν πολύτιμα δεδομένα, τα οποία θα βοηθήσουν την Bigelow και στη σχεδίαση των B330.