Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού

Έκθεση με έργα των δύο καλλιτεχνών, στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
Τρίτη, 03 Νοεμβρίου 2015 08:05
UPD:11:40

Ο Πικάσο και ο Κοκτώ, με το έργο τους, υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την απελευθέρωση της σκέψης.

A- A A+

Αναδεικνύοντας τη μεγάλη προσφορά των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών στην εδραίωση του Μοντερνισμού, το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη παρουσιάζει τη θεματική έκθεση «Πάμπλο Πικάσο -  Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού. Kunstmuseum Pablo Picasso Münster & Συλλογή Γιάννη Kονταξόπουλου», η οποία θα εγκαινιαστεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου.

Στην έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Picasso της Γερμανίας και τη Συλλογή Γιάννη Κονταξόπουλου, παρουσιάζονται περισσότερα από 190 αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων των δύο πρωτοπόρων καλλιτεχνών.

Πάμπλο Πικάσο - Φαύνοι και κατσίκα. Νοέμβριος 1959. Έγχρωμη λινοτυπία 622 - 752 εκ.

Όλα τα εκτιθέμενα έργα του Πικάσο προέρχονται από τις συλλογές του Kunstmuseum Pablo Picasso Münster. Τα έργα του Κοκτώ  προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννη Κονταξόπουλου, η οποία, το 2012, παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό του Λουξεμβούργου, Xavier Bettel, και το 2013, παρουσιάστηκε στο Hong Kong, υπό την αιγίδα και με την παρουσία του υπουργού Εξωτερικών της Γαλλίας, Laurent Fabius.

«Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια…»

Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, επισημαίνει: «Η ειλικρινής φιλία και η δύναμη της αντιστικτικής έμπνευσης και αφήγησης όριζε τη σχέση των δύο μεγάλων καινοτόμων του Μοντερνισμού, οι οποίοι - με το πολύτροπο έργο τους - σημάδεψαν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και κατέκτησαν περίοπτη θέση στην ιστορία της τέχνης. Η ποικιλομορφία του έργου τους, στη ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, σκηνογραφία, αλλά και στον γραπτό λόγο, εμπεριέχει δυναμικά το έλλογο και το άλογο, αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, ανατρεπτικές σχέσεις με τη ζωή και την αναζήτηση του απόλυτου.

Ζαν Κοκτώ - Δαφνοστεφανωμένος Ορφέας, 1951.

Μέσα από το αιρετικό τους πνεύμα, αποκαλύπτεται η αυθεντικότητα και η ιδιοφυΐα τους. Ο Πικάσο, γεννημένος στη Malaga της Ανδαλουσίας, το 1881, και ο Κοκτώ, στο Maisons - Laffitte, ένα χωριουδάκι έξω από το Παρίσι, οκτώ χρόνια αργότερα, το 1889, κατάφεραν να οδηγήσουν τη σκέψη και τη δράση τους πέρα από τα όρια του τόπου τους, προσδίδοντας οικουμενικότητα στην τέχνη τους. Το έργο τους, με τις βαθιές και διορατικές αλήθειες, έχει μια πολύπλοκη σχέση με την τέχνη, αφού, με την ιδιοφυΐα τους, διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του Μοντερνισμού. Κοινό, δε, σημείο αναφοράς τους είναι η επίδραση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στη δουλειά τους. Ο Πικάσο και ο Κοκτώ, με το έργο τους, υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την απελευθέρωση της σκέψης.

Πάμπλο Πικάσο - Η ιππέας τσίρκου και οι κλόουν 06/03/1961. Λιθογραφία 56 - 761 εκ.

Η αισθητική του Μοντερνισμού ήταν η αισθητική της ανανέωσης και της αναζωογόνησης, δηλαδή της επιστροφής στους αρχαίους μύθους και στην ιστορία του πολιτισμού. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια, το αναλλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει στο αύριο, καθώς θα συνεχίζει να γοητεύει και να διδάσκει τις μελλοντικές γενιές».

Πάμπλο Πικασο - Μικρό κεφάλι ανθοστεφάνωτης γυναίκας.

Με πολυετή δεσμό φιλίας

Με τη σειρά του, ο διευθυντής του Μουσείου Pablo Picasso Münster, Markus Müller, αναφέρει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης: «Ο Ζαν Κοκτώ συνδέθηκε με τον Πάμπλο Πικάσο με πολυετή δεσμό φιλίας. Η πρώτη τους συνάντηση, το 1915, συνοδεύτηκε από φάσεις εντατικών πνευματικών ανταλλαγών, κοινών ταξιδιών και δημιουργικής συνεργασίας.

Το μπαλέτο “Parade” (“Παρέλαση”), το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, τον Μάιο του 1917, και για το οποίο ο Κοκτώ έγραψε το λιμπρέτο, ενώ ο Πικάσο φιλοτέχνησε τα σκηνικά και τα κοστούμια, ήταν τόσο ανοίκεια καινοφανές, που προκάλεσε σκάνδαλο. Σε συνδυασμό με τη μουσική του Εrik Satie, ο οποίος είχε ενσωματώσει στην παρτιτούρα θορύβους του δρόμου και ήχους γραφομηχανής, η πρεμιέρα προκάλεσε στο κοινό σύγχυση, την οποία περιγράφει ο Κοκτώ γλαφυρά, τo 1925, στη διάλεξή του, υπό τον τίτλο La jeunesse et le scandale (Η νεολαία και το σκάνδαλο): “Το σκάνδαλο που προκάλεσε το “Parade” στο θέατρο Châtelet ήταν φοβερό…”. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία: ο Κοκτώ προσέβλεπε στη φιλία του Πικάσο, και, στον τελευταίο, ασκούσε προφανώς μεγάλη γοητεία η συναναστροφή με τον συγγραφέα».

Πάμπλο Πικάσο - Γυναίκα με πράσινα μαλλιά. 28/03/1949.

Με κείμενα που τεκμηριώνουν επιστημονικά την έκθεση

Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος, με κείμενα που τεκμηριώνουν επιστημονικά την έκθεση, γραμμένα από τους Markus Müller, Γιάννη Κονταξόπουλο, Ελένη Αρβελέρ (Πρυτάνης του Πανεπιστημίου της Ευρώπης), Πικάσο, Κοκτώ, Τεριάντ, Ελύτη, Τσαρούχη, Φασιανό και από τον διευθυντή εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη και επιμελητή της έκθεσης,Τάκη Μαυρωτά.

Πληροφορίες
Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη: Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1 - Αθήνα, τηλ.: 210 3611206. Διάρκεια έκθεσης: 4 Νοεμβρίου 2015 - 28 Φεβρουαρίου 2016. Ώρες λειτουργίας: όλες τις ημέρες, εκτός Πέμπτης: 10:00 - 18:00, Πέμπτη: 10:00 - 20:00.

[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς