Συνέντευξη στην Ανθή Αγγελοπούλου, [email protected]
Για τις προοπτικές για μια βιώσιμη ανάπτυξη της βιομηχανίας της ομορφιάς στη χώρα μάς μιλά ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, Θεόδωρος Γιαρμενίτης, ενώ επισημαίνει τις προσπάθειες του Συνδέσμου ώστε ο κλάδος να προσαρμοστεί στις προκλήσεις της νέας εποχής.
Ο κ. Γιαρμενίτης τονίζει ότι οι προοπτικές για τον κλάδο της ομορφιάς είναι ευοίωνες, παρ’ όλες τις δυσκολίες των προηγούμενων ετών, που ξεκίνησαν με την οικονομική κρίση και κορυφώθηκαν με την έξαρση της πανδημίας, από την οποία ακόμα δεν έχουμε απαλλαγεί.
Kύριε Γιαρμενίτη, δώστε μας ένα στίγμα αναφορικά με τη βιομηχανία καλλυντικών στη χώρα μας. Πόσες εταιρείες έχουμε και πώς συμβάλλει ο ΠΣΒΑΚ;
«Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών εκπροσωπεί 70 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Cosmetics Europe, του ΣΕΒ και άλλων Συνδέσμων στην Ελλάδα. Ως θεσμικός εκπρόσωπος της βιομηχανίας καλλυντικών συνεργάζεται με πληθώρα οργανισμών για την προώθηση και την υποστήριξη των συμφερόντων των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους, αλλά και για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης της βιομηχανίας συνολικά.
Ο ΠΣΒΑΚ συμμετείχε στην Ελληνική Εβδομάδα Δράσης για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Παρακολουθεί τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και τις δράσεις για το Κλίμα και ενημερώνει τα μέλη του. Επίσης ενθαρρύνει τα μέλη του να συμμετέχουν στο Εθελοντικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας. Ο Σύνδεσμος, χάρη στην αφοσίωση, το ταλέντο και τη δέσμευση των ομάδων μας, επιδιώκει έναν επιτυχημένο μετασχηματισμό στον κλάδο, ώστε να προσαρμοστεί στις προκλήσεις της νέας εποχής».
Πόσο επηρέασαν την αγορά η επιδημία της Covid-19 και τα περιοριστικά μέτρα το 2021;
«Η πανδημία επιτάχυνε σημαντικά την πρόοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, στο οποίο και οδηγήθηκαν οι καταναλωτές λόγω των περιοριστικών μέτρων. Τόσο τα πιο καθιερωμένα κανάλια στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως τα e-pharmacies, μέχρι και τα πιο αναδυόμενα, όπως το e-grocery, σημείωσαν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αντιθέτως, σημαντική πτώση εμφάνισε το brick and mortar κανάλι. Κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, τα κανάλια των σουπερμάρκετ και των φαρμακείων παρέμειναν ανοιχτά, γεγονός που βοήθησε στη συντήρηση των πωλήσεων. Το μεγαλύτερο πλήγμα ήταν για τα πολυκαταστήματα και καταστήματα καλλυντικών, για τις boutiques και τα κομμωτήρια. Ως εκ τούτου, οι κατηγορίες που επηρεάστηκαν περισσότερο, ήταν το μακιγιάζ και τα αρώματα. Ωστόσο, προβλέπονται θετικοί ρυθμοί για την αγορά το 2021 και το 2022». Πώς επηρεάζονται οι πωλήσεις των premium και των mass προϊόντων;
«Καθώς το βασικό κανάλι πώλησης των premium προϊόντων είναι τα καταστήματα καλλυντικών και τα πολυκαταστήματα, ήταν αναμενόμενο, λόγω των περιοριστικών μέτρων και του κλεισίματος των καταστημάτων, οι πωλήσεις να σημειώσουν σημαντική πτώση. Αυτό ήταν το μοτίβο για το 2020 αλλά και φέτος, όσο ήταν κλειστά τα καταστήματα. Από το άνοιγμα καταστημάτων και μετά, παρατηρείται σημαντική επάνοδος στις πωλήσεις των premium προϊόντων».
Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι βασικές τάσεις (καταναλωτικές, προϊοντικές κ.ά.) το προσεχές μέλλον;
«Εκτιμούμε ότι το σύνολο της αγοράς του beauty θα έχει άνοδο στο προσεχές μέλλον με σίγουρα μεγαλύτερο ρυθμό στις κατηγορίες περιποίηση προσώπου και μαλλιών, ενώ η κατηγορία μακιγιάζ θα επανέλθει αλλά με αρκετά μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης».
Και όσον αφορά τα κανάλια διανομής το 2021 (ευρεία - επιλεκτική - φαρμακεία - απευθείας πωλήσεις - κομμωτήρια - ινστιτούτα), ποιο είναι το feedback που έχετε;
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αποτελέσει ένα εξίσου σημαντικό κανάλι από εδώ και πέρα. Εκτιμούμε ότι ένα κομμάτι των καταναλωτών, που το “γνώρισαν” μέσα στην πανδημία και έκαναν τις πρώτες τους αγορές, θα αποτελέσει βασική προτίμησή τους στο μέλλον, καθώς παρ’ όλες τις δυσκολίες που μπορεί να υπήρξαν στις αποστολές των αγαθών, οι καταναλωτές αντιλήφθηκαν την άνεση και τις ευκαιρίες του συγκεκριμένου καναλιού. Στα κανάλια που είναι εφικτό, εκτιμούμε ότι θα γίνουν επενδύσεις στην omni channel εμπειρία του καταναλωτή, συνδυάζοντας το παραδοσιακό κανάλι με το ηλεκτρονικό».
Γενικότερα, ποιο θα είναι κατά τη γνώμη σας το μέλλον του κλάδου; Και συγκεκριμένα, πού θα δώσετε προτεραιότητα και βαρύτητα και ποιες αντιδράσεις αναμένονται από τους καταναλωτές;
«Στις προτεραιότητές μας είναι να οδηγήσουμε το επιχειρείν στο ψηφιακό μέλλον, με δράσεις που στοχεύουν σε καινοτομίες και βιώσιμες λύσεις, και στην υποστήριξη της κυκλικής οικονομίας. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη είναι σήμερα ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι και αναζητούν περισσότερη πληροφόρηση σχετικά με τις επιπτώσεις που πιθανά έχουν τα προϊόντα που χρησιμοποιούν, στο περιβάλλον και στον άνθρωπο. Η βιομηχανία καλλυντικών, ανταποκρινόμενη στις νέες ανάγκες, προετοιμάζεται έτσι ώστε να μπορεί να ενημερώνει υπεύθυνα τους καταναλωτές ώστε να επιλέγουν σωστά τα προϊόντα τους. Η ανάκαμψη μετά την πανδημία πρέπει να είναι υπεύθυνη κοινωνικά και περιβαλλοντικά, ώστε το μέλλον να είναι διασφαλισμένο. Το Ταμείο Ανάκαμψης για τη χώρα μας θα χρηματοδοτεί ιδιωτικές επενδύσεις σε βασικές κατηγορίες όπως: επενδύσεις για πράσινη μετάβαση, επενδύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, επενδύσεις με στόχο την καινοτομία και έρευνα, επενδύσεις με βάση την εξωστρέφεια». [SID:14813817]