Μπείτε στον κόσμο των προνομίων της Ναυτεμπορικής. Γίνετε συνδρομητής στην έντυπη έκδοση και αποκτήστε άμεση πρόσβαση σε όλα τα Premium Services.
Πριν από περίπου εκατό χρόνια, στις αρχές του περασμένου αιώνα, οι μηχανές είχαν αντικαταστήσει, σχεδόν εξ ολοκλήρου, τα πανιά στα πλοία, όμως, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»), οι συνεχείς ανατιμήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν προκαλέσει σήμερα σκέψεις και ενέργειες για αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας στη ναυσιπλοΐα και, τουλάχιστον, τη μερική επαναφορά τους.
Στο λιμάνι του Αμβούργου, καθελκύστηκε πρόσφατα το πρώτο μεγάλο σκάφος, το οποίο μπορεί να κινηθεί και με τη βοήθεια του Αιόλου. Μάλιστα, η σχετική τελετή έγινε με κάθε επισημότητα, καθώς «νονά» του ήταν η σύζυγος του προέδρου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Εύα Λουίζε Κέλερ. Πρόκειται για ένα σύγχρονο εμπορικό πλοίο, εκτοπίσματος 10.000 τόνων, στο οποίο η κα Κέλερ έδωσε το όνομα «Beluga SkySails». Το σκάφος, που είναι μια δημιουργία της εταιρίας του Αμβούργου SkySails, είναι καθ’ όλα συμβατικό, τουλάχιστον, με την πρώτη ματιά. Ύστερα από προσεκτικότερη παρατήρηση, ωστόσο, γίνεται αντιληπτό ότι δεν είναι και τόσο συμβατικό.
Συγκεκριμένα, στην πλώρη υπάρχει ένα τεράστιο βίντσι κι ένας γερανός. Μια μπουκαπόρτα, εξάλλου, κρύβει την καρδιά μιας περίεργης εγκατάστασης, η οποία μοιάζει - όταν αναπτυχθεί - με έναν υπερμεγέθη μηχανοκίνητο αετό, όπως εκείνοι που χρησιμοποιούνται στο άθλημα του αιωροπτερισμού. Πρόκειται για έναν ειδικό μηχανισμό που κατασκεύασε η SkySails και ο οποίος λειτουργεί υποστηρικτικά στις μηχανές του πλοίου. Συγκεκριμένα, ο γερανός σηκώνει το ένα άκρο του αετού, που σταδιακά φουσκώνει με τον αέρα και στη συνέχεια υπερίπταται του πλοίου, δεμένος πάνω σ’ αυτό.
Ο διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρίας Beluga, Νιλς Στόλμπεργκ, μιλώντας στη «ΝΒ», ανέφερε πως η εγκατάσταση εκτείνεται σε επιφάνεια 160 τετραγωνικών μέτρων και πρόσθεσε: «Εκτιμούμε ότι για τον πρώτο χρόνο θα έχουμε, με συντηρητικούς υπολογισμούς, μία εξοικονόμηση σε καύσιμα της τάξης του 15 με 20%. Μετά θα κάνουμε το άλμα στα 320 τετραγωνικά μέτρα και μπορεί να εξοικονομήσουμε 30 με 35%».
Μπορεί τα μεγέθη να ακούγονται κάπως μικρά. Πλην όμως, μία μείωση της κατανάλωσης σε καύσιμα κατά 30% σημαίνει και αντίστοιχη μείωση του κόστους, περίπου κατά χίλια δολάρια την ημέρα. Το σύστημα κοστίζει 500.000 δολάρια και η εταιρία υπολογίζει ότι μέσα σε τρία χρόνια θα αποσβεστεί. Μάλιστα, ο μηχανισμός είναι έτσι φτιαγμένος, ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί σ’ όλα τα εμπορικά πλοία, εάν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στην πλώρη.
«Στην εγκατάσταση», πρόσθεσε ο Νιλς Στόλμπεργκ, «δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα στη μηχανή. Το σημαντικό είναι να εξασκηθούν στη χρήση του οι συνάδελφοι στο καράβι και μετά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Μάλιστα, ως κίνητρο εκμάθησης του νέου συστήματος από τους ναυτικούς, η εταιρία υποσχέθηκε ότι το ένα πέμπτο του κόστους που εξοικονομείται από τη μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου, θα το παίρνει ως μπόνους το πλήρωμα. Και δεν είναι ευκαταφρόνητο ποσό, καθώς μέρα μπαίνει, μέρα βγαίνει, θα είναι 400 δολάρια επιπλέον».
Όπως επισημαίνεται, εξάλλου, στο δημοσίευμα, το σύστημα του αιωροπτερισμού σημαίνει, αφενός μεν λιγότερο κόστος για τις εταιρίες, αφετέρου δε λιγότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος με επιβλαβείς ρύπους. Ωστόσο, παρά τα εμφανή πλεονεκτήματα, η εταιρία έχει μόλις τρεις παραγγελίες του Beluga στα χαρτιά της. Αυτό διότι οι ειδικοί και η βιομηχανία επενδύουν, προς το παρόν και κατά κανόνα, σε λιγότερο εντυπωσιακές λύσεις από τον αετό του αιωροπτερισμού για τα εμπορικά καράβια. Πάντως, το Beluga θα κάνει το παρθενικό του ταξίδι από το βόρειο Ατλαντικό προς τη Βενεζουέλα και πίσω, ελπίζοντας σε ούριο άνεμο.