Πριν από μισό αιώνα το Χόλιγουντ πήγε στην Ισπανία, μετατρέποντας τη Μαδρίτη σε επαναστατημένη Ρωσία για τις ανάγκες της ταινίας «Δόκτωρ Ζιβάγκο» και το ξηρό νότιο τμήμα της χώρας σε Αγρια Δύση για μια σειρά γουέστερν, όπως το «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος», γράφει η Κατερίνα Τζωρτζινάκη.
Από την έντυπη έκδοση
Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]
Πριν από μισό αιώνα το Χόλιγουντ πήγε στην Ισπανία, μετατρέποντας τη Μαδρίτη σε επαναστατημένη Ρωσία για τις ανάγκες της ταινίας «Δόκτωρ Ζιβάγκο» και το ξηρό νότιο τμήμα της χώρας σε Αγρια Δύση για μια σειρά γουέστερν, όπως το «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος».
Τώρα η κυβέρνηση προσπαθεί να δελεάσει και πάλι τη βιομηχανία του κινηματογράφου, με μια χούφτα δολάρια. Προσφέρει έκπτωση φόρου 15% στα έξοδα παραγωγής ξένων εταιρειών, αν και ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και άλλοι είναι πιο γενναιόδωροι. Πολλοί μιλούν για τις Κανάριες Νήσους, την αυτόνομη περιφέρεια της Ισπανίας, με το ελκυστικό 35%.
Κάπου εδώ μπαίνει στο πλάνο η Ελλάδα. Οι κρατικές αγκυλώσεις οδήγησαν τον Τζέισον Μπορν, τον οποίο υποδύεται ο Ματ Ντέιμον, σε μία άλλη Αθήνα... της Τενερίφης, το μεγαλύτερο από τα Κανάρια Νησιά. Στη Σάντα Κρουζ «χτίστηκε» μία άλλη Πλατεία Συντάγματος για την πέμπτη κατασκοπευτική ταινία της σειράς, περίπου 350 άτομα προσελήφθησαν για το συνεργείο και άλλοι 600 ως κομπάρσοι, ενώ εκτιμάται ότι οι πέντε εβδομάδες γυρισμάτων θα αποφέρουν περίπου 14 εκατ. ευρώ στο νησί.
Από νησιά στην Ελλάδα άλλο τίποτα. Από ιδέες επίσης, και μάλιστα πιο φιλόδοξες από τις ισπανικές λύσεις. Αυτό δεν είναι κακό, βέβαια, λόγω του γνωστού σεναρίου, για τους πόντους από τη διαφοροποίηση στον διεθνή καταμερισμό. Τα ερωτήματα ανακύπτουν όταν στήνεις σκηνικό με Μπιγιονσέ και Σίρλεϊ Μπάσεϊ και σκηνοθετείς, χωρίς καστ και προϋπολογισμό. «Θα ζητήσουμε από τα εθνικά κράτη να χτίσουν με δικά τους έξοδα τις υποδομές που θα χρειάζονται». «Cut». Ονειρο και κινηματογράφος.
Τα θερινά Νταβός δεν είναι σαν τα θερινά τα σινεμά, ιστορίες μ’ αγιόκλημα και γιασεμιά. Μπορεί τα τελευταία χρόνια ακόμη και ο Κλάους Σβαμπ του Νταβός, στην προσπάθειά του να προσελκύσει νέους συνέδρους και να ανανεώσει το ενδιαφέρον των παλαιών, να επιστρατεύει τη βιομηχανία του θεάματος, αλλά η συνεδριακή διαδικασία στο «μαγικό βουνό» είναι αποτέλεσμα σοβαρής προεργασίας. Της νήσου Αιγιλείας φέρνει σε άτεχνη ταινία.