Στη Βουλή το ν/σ για τη χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα

Δευτέρα, 05 Δεκεμβρίου 2005 13:58
UPD:14:05
A- A A+

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή από τον υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Προκόπη Παυλόπουλο, το σχέδιο νόμου «Για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» με την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση, με το οποίο, κατά κύριο λόγο, ενσωματώνεται, στην εθνική έννομη τάξη η Οδηγία 2003/98 (L 345/90/31.12.2003) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Νοεμβρίου 2003.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΣΔΔΑ, με αυτό το σχέδιο νόμου αποκαθίστανται δύο παραβιάσεις του Συντάγματος και του κοινοτικού δικαίου από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ (Πρόβλεψη ποσοστού 15% για την πρόσληψη γυναικών στη Δημοτική Αστυνομία της παρ. 7 του άρθρου 27 του ν. 3013/2002, η οποία αντίκειται προς τα άρθρα 4 παρ. 2 και 116 παρ. 2 Συντ., αλλά και προς την Οδηγία 76/207/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 9ης Φεβρουαρίου 1976 περί της εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών - Κατάργηση των διατάξεων της παρ. 13 του άρθρου 26 του ν. 1828/1989 και της αριθμ. 26024/1990 Απόφασης του υπουργού Εσωτερικών, σύμφωνα με τις οποίες επιτρέπεται η επιβολή τέλους υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων στην περιφέρεια των οποίων λειτουργούν λιμάνια, για τα οχήματα που επιβιβάζονται σε οχηματαγωγά πλοία, τα οποία προορίζονται μόνο για τα λιμάνια του εξωτερικού).

Ι. ΓΕΝΙΚΑ

1. Όπως είναι γνωστό, ο δημόσιος τομέας συλλέγει, παράγει και διαδίδει ευρύ φάσμα πληροφοριών σε πολλά επίπεδα δραστηριότητας, όπως πληροφορίες κοινωνικής, οικονομικής και γεωγραφικής φύσεως, τουριστικές πληροφορίες, πληροφορίες επιχειρήσεων, πληροφορίες για την εκπαίδευση. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι, σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε το 2002 για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αξία των πληροφοριών του δημόσιου τομέα στα κράτη - μέλη της ανερχόταν στο ποσό των 68 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχούσε στο 1% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αξιοποίηση όμως του μεγάλου αυτού οικονομικού αγαθού προσέκρουε στους περιορισμούς που είχαν εισαγάγει οι εθνικές νομοθεσίες των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις διαφορές που υπήρχαν στις εσωτερικές τους έννομες τάξεις. Προς το σκοπό της ενιαίας αντιμετώπισης των παραπάνω προβλημάτων εκδόθηκε η Οδηγία 2003/98/ΕΚ «για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα», η οποία κατατείνει στη δημιουργία μιας αγοράς πληροφοριών, που βασίζεται στις πληροφορίες του δημόσιου τομέα.

2. Με το σχέδιο νόμου «Για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» εξασφαλίζεται, στο πλαίσιο της εναρμόνισης προς την παραπάνω Οδηγία, η δημιουργία θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις περαιτέρω χρήσης των εγγράφων του δημόσιου τομέα, για την εξασφάλιση δίκαιων, αναλογικών και ισότιμων όρων περαιτέρω χρήσης των εγγράφων αυτών από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η εκμετάλλευση των πληροφοριών του δημόσιου τομέα δεν αποτελεί πλέον μονοπώλιο του τελευταίου, αλλά παρέχεται και στους ιδιώτες η δυνατότητα αξιοποίησής τους, με παράλληλη πρόβλεψη όλων των απαιτούμενων εγγυήσεων για την προστασία των δικαιωμάτων τρίτων καθώς και της δημόσιας τάξης. Ειδικά για τις επιχειρήσεις η περαιτέρω χρήση της δημόσιας πληροφορίας, θα τους επιτρέψει να διευρύνουν το αντικείμενο των δραστηριοτήτων τους και να συμβάλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

3. Θα πρέπει, ωστόσο, να διευκρινισθεί ότι το δικαίωμα για περαιτέρω χρήση προϋποθέτει το δικαίωμα πρόσβασης στα διοικητικά στοιχεία, το οποίο έχει συνταγματική θεμελίωση (άρθρο 10 παρ. 3 Συντ.) και ρυθμίζεται ειδικά στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999). Η περαιτέρω χρήση αποτελεί επόμενο στάδιο σε σχέση με την πρόσβαση, αφού πρώτα αποκτάται μία πληροφορία και μετά χρησιμοποιείται. Κατά τούτο η εισαγωγή του θεσμικού πλαισίου για την περαιτέρω χρήση συνιστά στην ουσία διεύρυνση του ισχύοντος πλαισίου για το δικαίωμα πρόσβασης με οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις, το οποίο όμως δεν θίγει.

4. Το σχέδιο νόμου αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια και τριάντα τρία άρθρα. Στο Κεφάλαιο Α΄ ρυθμίζεται η περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και γίνεται η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2003/98, το Κεφάλαιο Β΄ αναφέρεται σε ρυθμίσεις θεμάτων ΚΕΠ και λοιπών διοικητικών ζητημάτων, στο Κεφάλαιο Γ΄ ρυθμίζονται θέματα ΟΤΑ, επείγοντος κυρίως χαρακτήρα, ενώ το Κεφάλαιο Δ΄ περιλαμβάνει τις καταργούμενες διατάξεις και την έναρξη ισχύος του σχεδίου νόμου.

ΙΙ. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

1.Περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα

α. Σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου, το οποίο ενσωματώνει πλήρως την παραπάνω Οδηγία, ως περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα νοείται η χρήση, από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εγγράφων που βρίσκονται στην κατοχή φορέων του δημόσιου τομέα για εμπορικούς ή μη σκοπούς, δηλαδή σκοπούς που βρίσκονται εκτός του αρχικού σκοπού για τον οποίο παρήχθησαν οι πληροφορίες αυτές. Αυτό σημαίνει ότι η ανταλλαγή πληροφοριών, σε έγγραφη ή ηλεκτρονική μορφή, μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα αποκλειστικά και μόνο κατά την άσκηση της δημόσιας αποστολής τους δεν συνιστά περαιτέρω χρήση. Το σχέδιο νόμου διαπνέεται από την αρχή της διευκόλυνσης της περαιτέρω χρήσης δημόσιας πληροφορίας από τους πολίτες, ενώ ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τη διασφάλιση της πρόσβασης σε αυτή των ατόμων με αναπηρία.

β. Στην έννοια του εγγράφου προς περαιτέρω χρήση εμπίπτει κάθε έγγραφο, το οποίο εκδίδεται ή κατέχεται από τους φορείς του δημόσιου τομέα και ιδίως μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιοι οδηγίες, απαντήσεις των διοικητικών αρχών, γνωμοδοτήσεις, αποφάσεις, αναφορές, ανεξάρτητα από το μέσο αποτύπωσης που χρησιμοποιείται (π.χ. αποτύπωση σε χαρτί, αποθήκευση σε ηλεκτρονική μορφή ή ηχητική, οπτική, οπτικοακουστική εγγραφή), καθώς και τμήμα τέτοιου εγγράφου. Ο ορισμός του εγγράφου δεν συμπεριλαμβάνει τα προγράμματα υπολογιστών, καλύπτει όμως τυχόν ιδιωτικά έγγραφα, τα οποία τηρούνται από τους φορείς του δημόσιου τομέα σε φακέλους ή αρχεία και χρησιμοποιήθηκαν ή ελήφθησαν υπόψη κατά την έκδοση διοικητικής πράξης ή την εκπλήρωση της εν γένει διοικητικής αποστολής τους.

γ. Στην έννοια των φορέων του δημοσίου τομέα δεν συμπεριλαμβάνονται οι δημόσιες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβάνονται όμως, εκτός από το Κράτος, τους ΟΤΑ και τα ν.π.δ.δ., και άλλα νομικά πρόσωπα (οργανισμοί δημοσίου δικαίου), τα οποία δεν έχουν εμπορικό ή βιομηχανικό χαρακτήρα, καλύπτουν ανάγκες γενικού συμφέροντος και χρηματοδοτούνται από τους παραπάνω φορείς κατά κύριο λόγο (σε ποσοστό όχι κατ' ανάγκην 50% και πάνω) ή εποπτεύονται ή διευθύνονται ή διοικούνται από αυτούς ή από όργανα που ελέγχονται από αυτούς.

δ. Είναι αυτονόητο ότι οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου δεν εφαρμόζονται σε πληροφορίες που αφορούν την προστασία της εθνικής ασφάλειας, της εθνικής άμυνας και της δημόσιας τάξης. Προστατεύεται το εμπορικό και βιομηχανικό απόρρητο, καθώς και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας τρίτων. Επίσης δεν θίγονται οι ισχύουσες διατάξεις για την πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα ούτε και οι διατάξεις περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Αντιθέτως, λαμβάνεται πρόνοια, προκειμένου, από τα έγγραφα που δίδονται για περαιτέρω χρήση, να έχουν απαλειφθεί προσωπικά στοιχεία.

ε. Σύμφωνα με το προωθούμενο σχέδιο νόμου, ο φορέας του δημόσιου τομέα επεξεργάζεται την αίτηση για την περαιτέρω χρήση, με ηλεκτρονικά μέσα, όπου αυτό είναι δυνατό, και ανταποκρίνεται στο σχετικό αίτημα, τηρώντας τις προβλεπόμενες προθεσμίες. Όπου ο νόμος προβλέπει τη θεμελίωση ειδικού εννόμου συμφέροντος για την πρόσβαση σε κάποιο έγγραφο, η προϋπόθεση αυτή εξακολουθεί να ισχύει και υπό το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο. Οι φορείς του δημόσιου τομέα διαθέτουν τα έγγραφα προς περαιτέρω χρήση στη μορφή, στην οποία βρίσκονται και, όταν είναι δυνατό, σε ηλεκτρονική μορφή. Διατηρούνται αναλλοίωτες οι προθεσμίες πρόσβασης στα έγγραφα, όπως αυτές προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία. Όπου δεν έχουν καθορισθεί χρονικά περιθώρια ή άλλοι κανόνες που να ρυθμίζουν τον χρόνο χορήγησης των εγγράφων, προβλέπεται προθεσμία είκοσι εργασίμων ημερών, η οποία μπορεί να παραταθεί, αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι που συνδέονται με την περιπλοκότητα ή την έκταση του αιτήματος, για άλλες είκοσι εργάσιμες ημέρες. Εφόσον οι φορείς του δημοσίου τομέα απορρίψουν το αίτημα για την περαιτέρω χρήση εγγράφων, πρέπει να αιτιολογούν την απορριπτική απόφαση και να αναφέρουν τις δυνατότητες διοικητικών προσφυγών που έχει ο πολίτης.

στ. Οι φορείς του δημόσιου τομέα μπορούν να επιτρέπουν την άνευ όρων περαιτέρω χρήση εγγράφων ή να επιβάλλουν όρους μέσω αδειοδότησης, ή με άλλους τρόπους, συμπεριλαμβανομένης και της επιβολής τελών. Ο καθορισμός των όρων του προηγούμενου εδαφίου γίνεται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού. Προκειμένου για εποπτευόμενους φορείς, η απόφαση αυτή εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του οικείου φορέα. Οι όροι που επιβάλλονται δεν μπορεί να οδηγούν σε περιορισμό ή στρέβλωση του ανταγωνισμού. Με κοινή απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται το ύψος των τελών, όπου αυτά επιβάλλονται. Όσον αφορά την επιβολή τελών, ορίζεται ότι το συνολικό έσοδο από την παροχή και την άδεια περαιτέρω χρήσης των εν λόγω εγγράφων δεν υπερβαίνει το κόστος συλλογής, παραγωγής, αναπαραγωγής, και διάδοσής τους, συμπεριλαμβανομένης μιας εύλογης απόδοσης της επένδυσης, στην οποία έχει προβεί ο οικείος δημόσιος φορέας, καθώς και του πιθανού κόστους για την περαιτέρω επεξεργασία.

ζ. Τέλος, λαμβάνεται πρόνοια για την αποφυγή μονοπώλησης πληροφοριών από ιδιώτες ή φορείς του δημόσιου τομέα, καθώς ορίζεται ότι η περαιτέρω χρήση δημόσιων πληροφοριών είναι ελεύθερη για όλους τους παράγοντες της αγοράς, ακόμη κι αν ένας ή περισσότεροι από αυτούς εκμεταλλεύονται ήδη προϊόντα που βασίζονται σε τέτοιου είδους πληροφορίες. Η αναγνώριση αποκλειστικού δικαιώματος περαιτέρω χρήσης δημόσιων πληροφοριών καταρχήν απαγορεύεται. Εξαίρεση προβλέπεται για την περίπτωση όπου αυτό είναι απαραίτητο για την παροχή υπηρεσίας δημόσιου συμφέροντος. Η αποκλειστική αυτή περαιτέρω χρήση έχει περιορισμένη χρονική διάρκεια τριών ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται. Παράλληλα λαμβάνονται μέτρα για τη διασφάλιση διαφάνειας στις ήδη υπάρχουσες συμβάσεις και ρυθμίσεις με αντικείμενο την περαιτέρω χρήση δημόσιας πληροφορίας, οι οποίες παύουν να ισχύουν με τη λήξη τους ή, σε κάθε περίπτωση, στις 31.12.2008.

2. Ρυθμίσεις θεμάτων ΚΕΠ και λοιπών διοικητικών ζητημάτων

α. Ιδρύεται Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας των ΚΕΠ στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Για τη διασφάλιση της άρτιας λειτουργίας των ΚΕΠ, αλλά και τη μετεξέλιξή τους σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Διοικητικών Συναλλαγών απαιτείται η σύσταση μιας οργανικής μονάδας, σε επίπεδο Διεύθυνσης, η οποία θα έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητα για τη σωστή λειτουργία των ΚΕΠ και την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν, λόγω του μεγάλου αριθμού τους (984 σε όλη την Επικράτεια), του πλήθους των θεμάτων και διαδικασιών που πραγματοποιούν και της πρόσφατης διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων τους. Η εποπτεία και ο συντονισμός της λειτουργίας των ΚΕΠ ασκείται, μέχρι σήμερα, κατά αποσπασματικό τρόπο από τις υφιστάμενες διευθύνσεις της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, γεγονός το οποίο δημιουργεί δυσχέρειες ως προς την ενιαία αντιμετώπιση των προβλημάτων.

β. Ρυθμίζονται θέματα κινητικότητας του μόνιμου προσωπικού, καθώς και του προσωπικού με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου των ΚΕΠ. Εξασφαλίζεται η παραμονή των υπαλλήλων στο ΚΕΠ τοποθέτησής τους, για μια τουλάχιστον πενταετία, ώστε η εμπειρία, η οποία έχει αποκτηθεί στα συγκεκριμένα ΚΕΠ, να μην απολεσθεί και να μην υπάρχουν φαινόμενα μετακίνησης, απόσπασης ή μετάταξης, που θα έχουν ως αποτέλεσμα τη διατάραξη της ισόρροπης και με πληθυσμιακά κριτήρια στελέχωσής τους, εντός της οικείας Περιφέρειας.

γ. Όταν εργαζόμενος στο Δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει, αποβιώσει κατά και εξαιτίας της εκτέλεσης υπηρεσιακού του καθήκοντος, τότε δύναται ένα μέλος της οικογένειας του θανόντος μέχρι πρώτου βαθμού συγγενείας με αυτόν, ή αδελφός ή αδελφή ή σύζυγός του να διορίζεται στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα σε κενή οργανική θέση ανάλογη των προσόντων που διαθέτει ο διοριζόμενος. Η αίτηση διορισμού προβλεπόταν ότι πρέπει να υποβληθεί μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 5 ετών από την ημερομηνία του θανάτου του εργαζομένου. Όμως αυτό ήταν άδικο, διότι υπήρξαν περιπτώσεις που οι δικαιούχοι διορισμού ήταν τέκνα του θανόντος υπαλλήλου, ανήλικα κατά το χρόνο του θανάτου του και δεν μπορούσαν να κάνουν χρήση των προαναφερομένων διατάξεων, λόγω της χρονικής προθεσμίας των πέντε ετών από του θανάτου που ετίθετο στη διάταξη για την υποβολή αίτησης διορισμού. Με τη νέα ρύθμιση, για τα ανήλικα παιδιά, η προθεσμία των πέντε ετών θα αρχίζει από τότε που αποκτούν τη νόμιμη ηλικία διορισμού ή από την εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεών τους. Μάλιστα, προς πλήρη διόρθωση της αδικίας, ορίζεται ότι για όσους μέχρι τη δημοσίευση του νόμου αυτού έχει παρέλθει η πενταετής προθεσμία, παρέχεται προθεσμία ενός έτους από τη δημοσίευσή του για την υποβολή αίτησης διορισμού.

δ. Καταργείται η Διεύθυνση Επιθεώρησης της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ως μη αναγκαία προς εξοικονόμηση δαπανών.

ε. Στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας συνιστώνται εθνικές ομάδες με διακριτικό τίτλο «Ομάδες Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών», οι οποίες έχουν ως αποστολή την αναγνώριση και ταυτοποίηση των θυμάτων από ατυχήματα, καταστροφές καθώς και εγκληματικές και τρομοκρατικές ενέργειες. Οι ομάδες αυτές αποτελούνται από ειδικευμένο ιατρικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες και αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας. Η συγκρότησή τους γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και τίθενται σε λειτουργία όταν συντρέξουν τα ανωτέρω περιστατικά.

Οι περισσότερες Ευρωπαϊκές (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Σουηδία, Βέλγιο κλπ.), αλλά και άλλες χώρες (Η.Π.Α., Ρωσία, Αυστραλία, Ινδονησία, Ταϋλάνδη, Αλγερία κλπ.) έχουν ήδη συστήσει και εκπαιδεύσει ανάλογες εθνικές ομάδες (D.V.I.). Με βάση τα επίσημα στοιχεία του Ο.Η.Ε. θεσμοθετημένες ομάδες D.V.I. υπάρχουν σε περισσότερες από 50 χώρες. Επειδή σήμερα, η έλλειψη των ομάδων αυτών έγινε ιδιαίτερα αισθητή ενόψει και της επικαιρότητας (πρόσφατα αεροπορικά ατυχήματα κλπ.), προωθείται η σύσταση των «Ομάδων Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών», οι οποίες έχουν ως αποστολή τη συστηματική επιστημονική ανάλυση, αναγνώριση και ταυτοποίηση των θυμάτων από καταστροφές, ατυχήματα, εγκληματικές ενέργειες και τρομοκρατικές επιθέσεις. Οι εθνικές αυτές ομάδες μπορούν να μεταβαίνουν και στην αλλοδαπή για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, εφόσον παραστεί ανάγκη και υποβληθεί σχετικό αίτημα από πληγείσα χώρα ή ευρωπαϊκή ή διεθνή αρχή.

3. Ρυθμίσεις θεμάτων ΟΤΑ

α. Συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης τριμερής Επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους του προαναφερόμενου Υπουργείου, του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και της Ένωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος, που θα έχει ως έργο την καταγραφή των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας των δαπανών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, στo πλαίσιo της διαδικασίας εκκαθάρισης και εντολής πληρωμής των δαπανών αυτών, που διενεργείται από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Η λειτουργία της Επιτροπής θα επιτρέψει τη συστηματική καταγραφή των παρατηρούμενων, κατά τον εν λόγω έλεγχο προβλημάτων, μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και την ανάδειξη των περιπτώσεων όπου ενδεχομένως απαιτείται νομοθετική πρωτοβουλία προς επίλυσή τους, με τελικό στόχο την άμεση υποβοήθηση του ελεγκτικού έργου των ΥΔΕ και την επίσπευση της σχετικής διαδικασίας.

β. Συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης τριμερής Επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου, του προαναφερόμενου Υπουργείου και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος, που θα έχει ως έργο την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή, από 1.7.2005, από το Ελεγκτικό Συνέδριο του προληπτικού ελέγχου επί των δαπανών των ΟΤΑ πρώτου βαθμού με πληθυσμό άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) κατοίκων. Η λειτουργία της Επιτροπής θα επιτρέψει την ευχερέστερη και επαρκέστερη καταγραφή, αξιολόγηση και αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων και δυσχερειών που θα παρουσιαστούν κατά την εφαρμογή του εν λόγω ελέγχου, ώστε να επιτευχθεί η αποτελεσματικότερη και ομαλότερη άσκησή του σε όλους τους υπόχρεους ΟΤΑ και να επιταχυνθεί η σχετική διαδικασία.

γ. Αίρονται οι ασάφειες και αμφισβητήσεις που είχαν ανακύψει σχετικά με α) τη δυνατότητα των ΟΤΑ πρώτου βαθμού να συνάπτουν σύμβαση δανείου με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την κάλυψη των υποχρεώσεων που έχουν αναλάβει για τις επιχειρήσεις τους, στο πλαίσιο των διατάξεων της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 3320/2005 και β) το είδος των ληξιπρόθεσμων οφειλών (βεβαιωμένων ταμιακά ή όχι) που εντάσσονται στην ανωτέρω ρύθμιση και διασφαλίζεται ίση μεταχείριση των ΟΤΑ πρώτου βαθμού στα θέματα αυτά. Παράλληλα, παρατείνεται η προθεσμία για την εξόφληση των εν λόγω οφειλών, στις οποίες περιλαμβάνονται και εκείνες που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες έως και 23.2.2006, από τη λήξη της (23.2.2006) έως την 30.6.2006, ώστε να υπάρξει ικανός χρόνος για την πραγματοποίηση των προαπαιτούμενων ενεργειών έως την εκταμίευση του ποσού του δανείου και την καταβολή του στον δικαιούχο φορέα.

δ. Καταργείται η πρόβλεψη ποσοστού 15% για την πρόσληψη γυναικών στη Δημοτική Αστυνομία της παρ. 7 του άρθρου 27 του ν. 3013/2002, λόγω αντίθεσής της προς τα άρθρα 4 παρ. 2 και 116 παρ. 2 Συντ., αλλά και προς την Οδηγία 76/207/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 9ης Φεβρουαρίου 1976 περί της εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, όσον αφορά την πρόσβαση στην απασχόληση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και προώθηση και τις συνθήκες εργασίας (όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 73/2002/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Σεπτεμβρίου 2002), η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με τον ν. 1414/1984 «Εφαρμογή της αρχής της ισότητας των φύλων στις εργασιακές σχέσεις και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 10 Α΄). Υπέρ της κατάργησης της ποσόστωσης σε βάρος των γυναικών έχει ταχθεί, άλλωστε, και η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας σε μία σειρά από αποφάσεις της (βλ. αντί άλλων ΟλΣτΕ 1917-1929/1998, 2905-2909/2003), στις οποίες η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν είχε συμμορφωθεί.

ε. Καταργούνται οι διατάξεων της παρ. 13 του άρθρου 26 του ν. 1828/1989 και της αριθμ. 26024/1990 Απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, σύμφωνα με τις οποίες επιτρέπεται η επιβολή τέλους υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων, στην περιφέρεια των οποίων λειτουργούν λιμάνια, για κάθε είδους όχημα που επιβιβάζεται σε οχηματαγωγό πλοίο, που προορίζεται για λιμάνι του εξωτερικού. Η κατάργηση αυτή κρίθηκε επιβεβλημένη, ώστε η ελληνική νομοθεσία αφενός να εναρμονισθεί με την κοινοτική - δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι, με τον τρόπο αυτό, εισάγεται διάκριση, ανάλογα με το εάν το πλοίο πραγματοποιεί εσωτερική μεταφορά ή μεταφορά με προορισμό άλλα κράτη ή τρίτες χώρες και επομένως διασφαλίζεται ειδικό πλεονέκτημα για τις εσωτερικές μεταφορές -και αφετέρου να συμμορφωθεί με την υπ’ αριθμ. 2227/2000 απόφαση του ΣτΕ.

στ. Παρέχεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού που το επιθυμούν και οι οποίοι διαθέτουν αξιόπιστο και ενημερωμένο Πληροφοριακό Σύστημα να προβαίνουν σε ηλεκτρονική καταχώριση των ληξιαρχικών γεγονότων, μετά από έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η μείωση του χρόνου καταγραφής των ληξιαρχικών γεγονότων, η ταχεία και άμεση εξυπηρέτηση των συναλασσομένων, η αποδέσμευση, στα μεγάλα Ληξιαρχεία της Χώρας, μεγάλου αριθμού υπαλλήλων που ασχολούνται αποκλειστικά με την καταχώριση, ενώ τα βιβλία των ληξιαρχικών Πράξεων γίνονται, τελικά, πιο ευανάγνωστα, ευπαρουσίαστα και εύχρηστα.

ζ. Παροχή της δυνατότητας συγχώνευσης ν.π.δ.δ. των Ο.Τ.Α. με δημοτικό ίδρυμα, η οποία μέχρι σήμερα δεν προβλεπόταν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παράλληλη λειτουργία εντός του ιδίου Ο.Τ.Α. δημοτικών νομικών προσώπων και ιδρυμάτων, τα οποία επιδιώκουν τον ίδιο σκοπό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υπαγωγή των κρατικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001 (ΦΕΚ 9 Α΄), καθώς και των Κέντρων Φροντίδας Οικογένειας (ΚΕ.Φ.Ο) και των βρεφικών - παιδικών σταθμών, βρεφονηπιοκομείων και νηπιαγωγείων του ΠΙΚΠΑ, του Κ.Β. ΜΗΤΕΡΑ και των Ι.Β.Σ. Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Λάρισας, με το άρθρο 8 του ν. 3106/2003 (ΦΕΚ 30 Α΄), στην εποπτεία των Ο.Τ.Α. Οι ανωτέρω παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί λειτουργούν πλέον ως δημοτικά και κοινοτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του άρθρου 203 του Π.Δ. 410/1995, ενώ παράλληλα σε πολλούς Δήμους λειτουργούν ήδη από πολλών ετών δημοτικά ιδρύματα, τα οποία έχουν ως σκοπό την ίδρυση και λειτουργία παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών. Η παράλληλη αυτή λειτουργία, δημιουργεί διοικητικά και οικονομικά προβλήματα σε πολλούς Ο.Τ.Α, αφού υποχρεούνται να συντονίζουν τη λειτουργία και να επιχορηγούν χωριστά δημοτικά νομικά πρόσωπα και ιδρύματα, να προσλαμβάνουν χωριστά το προσωπικό τους, να λειτουργούν για τη διοίκησή τους χωριστά διοικητικά συμβούλια κλπ. Με τις διατάξεις του άρθρου 31 του σχεδίου νόμου επιδιώκεται η αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων με την πρόβλεψη διαδικασίας συγχώνευσης δημοτικών νομικών προσώπων με δημοτικά ιδρύματα και η μεταφορά του προσωπικού, της κινητής και ακίνητης περιουσίας και των πόρων τους σε ένα ήδη υφιστάμενο δημοτικό ή κοινοτικό ίδρυμα, προς εξοικονόμηση δαπανών και εξορθολογισμό των σχετικών διαδικασιών.

η. Προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των υπηκόων τρίτων χωρών και ο συνωστισμός τους στις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά και για να ενταχθούν όσο δυνατόν περισσότεροι στην ευκαιρία νομιμοποίησης του άρθρου της παρ. 10 του άρθρου 91 του ν. 3386/2005 παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων χορήγησης άδειας εργασίας και διαμονής μέχρι την 31.12.2005.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή