Έχοντας ήδη αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις με τις 5 προηγούμενες συμμετοχές της, η Ελλάδα θα συμμετάσχει για 6η φορά στη Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής της Πράγας (Prague Quadrennial of Performance Design and Space, PQ), που θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 28 Ιουνίου.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη παγκοσμίως Έκθεση Σκηνογραφίας, Παραστασιακού Χώρου και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής, η οποία πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια. Στη φετινή 13η διοργάνωσή της, θα λάβουν μέρος περισσότεροι από 5.000 καλλιτέχνες, από 60 χώρες, και ο συνολικός αριθμός των επισκεπτών από όλο τον κόσμο υπολογίζεται να ξεπεράσει τις 60.000. Η ελληνική συμμετοχή έχει οργανωθεί με βάση τη συλλογικότητα και την ομαδική εκπροσώπηση των Ελλήνων καλλιτεχνών και συμμετέχουν 20 καλλιτέχνες, με 27 έργα, και 9 Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, με 240 φοιτητές.
PERIKLIS PRAVITAS
Όχι Παίζουμε - UrbanDig Project «Φράγμα Μαραθώνα 2012».
Με διευρυμένη χωρική προσέγγιση
Το θέμα της ελληνικής συμμετοχής διαμορφώθηκε ως «Nέες Xωρικότητες: Παραστατικές Τέχνες και υπαίθριος / ανοιχτός χώρος». H διευρυμένη αυτή χωρική προσέγγιση αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη στην Ελλάδα. Κατ’ αρχάς, λόγω της ιστορικής διαστρωμάτωσης, η οποία ορίζει ένα μεγάλο μέρος του φυσικού, αγροτικού και αστικού τοπίου στη χώρα μας. Κατά δεύτερον, λόγω των αίθριων κλιματικών συνθηκών που ευνοούν τη δημιουργία και τη θέαση στον υπαίθριο χώρο. Τρίτον, λόγω της μακρόχρονης χωρικής και παραστασιακής παράδοσης της Ελλάδας σε ποικίλες μορφές του ανοιχτού και υπαίθριου χώρου.
Επιπλέον, η επιλογή του θέματος έχει γίνει σε συνάρτηση με τρεις άλλες εξαιρετικά σημαντικές παραμέτρους στην Ελλάδα της κρίσης:
ODC ENSEMBLE/ELLI PAPAKONSTANTINOU
«Δέρμα», site-specific performance εν κινήσει, Βυρσοδεψείο.
1. Ο εσωτερικός και εικαστικός χώρος της σκηνογραφίας είναι, συνήθως, πολυδάπανος, λόγω των κατασκευών που εμπεριέχει, ενώ το παραστασιακό γεγονός στον υπαίθριο / δημόσιο χώρο είναι ένα εξίσου δημιουργικό πεδίο, αλλά και ελάχιστα δαπανηρό, αφού συνδέεται, μεταξύ άλλων, με τις έννοιες και πρακτικές του ευρήματος - αντικειμένου / χώρου / ήχου (found object / space / sound).
2. Η θέαση του παραστασιακού γεγονότος στον ανοικτό / δημόσιο χώρο δεν εξαρτάται πλέον από την οικονομική δυνατότητα και κοινωνική θέση του κοινού, καθώς είναι, συνήθως, ελεύθερη σε όλους.
3. H πρόθεση επανάκτησης της χρήσης του υπαίθριου και δημόσιου χώρου ως παραστασιακού χώρου που, στην εποχή μας, τίθεται υπό καθεστώς συρρίκνωσης και κατακερµατισµού µέσα από τις παγκοσµιοποιηµένες κοινωνικοπολιτικές και οικονοµικές στρατηγικές πολιτιστικής παραγωγής και κατανάλωσης.
THEOFILOS GERONDOPOULOS
Με πληθώρα αισθητικών μορφών
Ιδιαιτερότητα της συμμετοχής αποτελεί η συνύπαρξη διαφορετικών εκφραστικών μορφών και τεχνών, καθώς το παραστασιακό γεγονός εκφράζεται με μια πληθώρα αισθητικών μορφών, όπως: θέατρο, χορός, performance, όπερα, δρώμενα, δράσεις, παρεμβάσεις, εγκαταστάσεις, υβριδικές μορφές και άλλα. Οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες είναι σκηνογράφοι, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, χορευτές, performers, εικαστικοί κ.τ.λ., καλύπτοντας όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Την ευθύνη της ελληνικής εθνικής εκπροσώπησης έχει αναλάβει το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΕΚΔΙΘ), με επιμελητή τον σκηνογράφο - ενδυματολόγο και αντιπρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου, Θάνο Βόβολη. Τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO, της Ένωσης Σκηνογράφων και Ενδυματολόγων Θεάτρου Ελλάδας, του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων, υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, την Info - Quest Technologies, την Read - Point και την VA Translations.
M MARMARINOS
Πληροφορίες
Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου: Πειραιώς 206 - Ταύρος, τηλ.: 210 3303149. naftemporiki.gr