Ποιητικές εικόνες αναζητούν την ελευθερία

Έκθεση της Άννας Φιλίνη, στο ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης
Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2015 07:30

Φανταστική συνάντηση Ανδρέα Εμπειρίκου και Πάμπλο Πικάσο αμέσως μετά την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη (περίοδος 1952-1967). Εικόνα με την παρουσία φίλων υπερρεαλιστών και ομάδας σαλτιμπάγκων.

A- A A+

Η ζωγραφική συναντά την ποίηση και την Ιστορία, στην έκθεση ζωγραφικής της αρχιτέκτονα και ζωγράφου Άννας Φιλίνη, με τίτλο «Ταξίδι προς την Ελευθερία», η οποία εγκαινιάζεται στο Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) στη Θεσσαλονίκη, σήμερα, Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 20 Μαρτίου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Μια φαντασία μέσα στην αλήθεια, και το αντίστροφο

Αποτελούμενο από λάδια σε μουσαμά που δημιουργήθηκαν μέσα σε τρία χρόνια και ολοκληρώθηκαν το 2012, το ζωγραφικό έργο «Ταξίδι προς την Ελευθερία» απαρτίζεται από τέσσερις εικόνες, που συνιστούν ένα τετράπτυχο μήκους 8,40 μ. και συσχετίζονται με τέσσερα διαφορετικά ποιητικά έργα του Ανδρέα Εμπειρίκου. Ταυτόχρονα, καθεμιά σηματοδοτεί διαδοχικά και μια διαφορετική περίοδο της πρόσφατης ιστορίας μας, από το 1945 μέχρι το 2010. Καθώς ξεδιπλώνεται η μία εικόνα δίπλα στην άλλη, δημιουργείται ένα ενιαίο έργο. Στις ίδιες τις εικόνες, που είναι φανταστικές, ανακατεύονται πραγματικά γεγονότα μιας εποχής και πραγματικοί τόποι με ονειρικές καταστάσεις, με βιώματα διαφορετικών ανθρώπων σε άλλους τόπους και σε άλλες στιγμές. Είναι μια φαντασία μέσα στην αλήθεια ή μια αλήθεια μέσα στη φαντασία.

Ο Απόπλους (περίοδος 1945-1952). Εικόνα  αμέσως μετά τον Πόλεμο και πριν από το ξέσπασμα του Εμφύλιου στην Ελλάδα.

Ο τίτλος του έργου οφείλεται σε δυο ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, το 1945: το ένα είναι το πραγματικό ταξίδι του πλοίου «Ματαρόα», που ξεκίνησε από τον Πειραιά, μεταφέροντας, με προορισμό το Παρίσι, τους 215 νέους Έλληνες διανοούμενους υποτρόφους του γαλλικού κράτους, και το άλλο είναι το ξεκίνημα της συγγραφής, από τον Ανδρέα Εμπειρίκο, του μυθιστορήματός του για το ταξίδι του υπερωκεάνιου «Μέγας Ανατολικός». Και τα δύο είναι ταξίδια προς την αναζήτηση της ελευθερίας.

Η έκθεση πλαισιώνεται από 15 πορτρέτα, από τους τότε Έλληνες υποτρόφους στο Παρίσι και ταξιδευτές με το πλοίο «Ματαρόα», τους οποίους γνώρισε μαζί με το έργο τους η ίδια η Άννα Φιλίνη ή άκουσε για αυτούς από τη γνωριμία τους με τους γονείς της.

Κατά τη σειρά που τοποθετούνται στην έκθεση, στα πορτρέτα απεικονίζονται οι Κώστας Αξελός, Κορνήλιος Καστοριάδης, Μιμίκα Κρανάκη, Ιάννης Ξενάκης, Νίκος Σβορώνος, Μέμος Μακρής, Νίκος Χατζημιχάλης, Κώστας Κουλεντιανός, Νέλλη Ανδρικοπούλου, Μάτση Χατζηλαζάρου, Άννα Κινδύνη, Αριστομένης Προβελέγγιος, Μάνος Ζαχαρίας, Κώστας Παπαϊωάννου, Μέλπω Αξιώτη».

Με μια πιο ωμή συναισθηματική λαλιά

Μιλώντας για το έργο της, η Άννα Φιλίνη αναφέρει: «Ο στοχασμός πάνω στην ιστορία μέσα σε περίοδο κρίσης σε βοηθά να δεις τα πράγματα σε ευρύτερη κλίμακα, αλλά και πιο βαθιά. Ταυτόχρονα, στα τωρινά ζωγραφικά μου έργα, η ιστορία συνδιαλέγεται με την ποίηση του Ανδρέα Εμπειρίκου, ποίηση ερωτική και επική, ενταγμένη από τον ίδιο τον ποιητή, με ιδιαίτερο τρόπο, μέσα στην ιστορική πραγματικότητα. Έτσι, μέσα στη ζωγραφική μου, η δική μου γλώσσα πλέκεται με το ταξίδι ανατροπής και ελπίδας του υπερρεαλισμού και καταλήγει στο σήμερα, με μια πιο ωμή συναισθηματική λαλιά, που μιλά για τη βάναυση καθημερινότητα, που ζούμε μέσα στον σύγχρονο κόσμο».

Πληροφορίες
Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης:  Τσιμισκή 11 - Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 288036. Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο: 10:00 - 15:00, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10:00 - 21:00.

naftemporiki.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς