Σταχωμένα χειρόγραφα, υπό το διαγώνιο βλέμμα του φακού

Έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Μπουδαλή, στο ΜΙΕΤ
Τρίτη, 20 Ιανουαρίου 2015 09:15
A- A A+

Με τις φωτογραφίες της να προέρχονται από χειρόγραφα βιβλία, που χρονολογούνται μεταξύ του 10ου και του 18ου αιώνα, η έκθεση φωτογραφίας του συντηρητή έργων τέχνης και εικαστικού Γιώργου Μπουδαλή, με τίτλο «ΔΙΑΓΩΝΙΩΣ, “Ανάγνωση” και “Γραφή”», εγκαινιάζεται στο Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος  Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ), στη Θεσσαλονίκη, σήμερα, Τρίτη 20 Ιανουαρίου, στις 8 το βράδυ.

Οι φωτογραφίες της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 14 Φεβρουαρίου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, τραβήχτηκαν πρωτίστως για λόγους τεκμηρίωσης των τεχνικών και άλλων χαρακτηριστικών των σταχωμένων χειρογράφων, αλλά και των διαδικασιών και των εργασιών που έγιναν στο πλαίσιο της συντήρησής τους.

Σαν συσσωρευμένα ίχνη του χρόνου

Ο επιμελητής της έκθεσης, Miguel Fernández Belmonte, σημειώνει: «Κάτω από το βλέμμα του ερευνητή και του συντηρητή, οι ίνες του χαρτιού, οι τραχιές επιφάνειες, η μεγαλύτερη ή μικρότερη ένταση του τονισμού του μαύρου μελανιού, μια σφραγίδα, οι λεκέδες, οι αμυχές και οι τρύπες των χειρογράφων εμφανίζονται σταδιακά σαν ίχνη του χρόνου, συσσωρευμένα ανάμεσα στα γράμματα και τις βελονιές.

Ξαφνικά, ένα σκίσιμο, ένας ξηλωμένος σελιδοδείκτης, μια μικρή πτυχή ανάμεσα στις σελίδες, αποκαλύπτουν ένα μυστήριο, ένα ίχνος. Τα βιβλία, σε εκείνες τις αποκαλυπτικές στιγμές, γυμνώνονται και γνωστοποιούν τη δομή τους, το χέρι του ανθρώπου που τα δημιούργησε. Με αυτόν τον τρόπο, αναζητείται η διαδικασία παραγωγής τους σε κάθε πτύχωση και βελονιά, το κάθε λεπτό που αφιερώθηκε στο παρελθόν, για να ραφτούν η μια σελίδα με την άλλη, να κεντηθούν τα κεφαλάρια στη ράχη, να διακοσμηθούν τα καλύμματά τους. Το ίδιο το υπόστρωμα της γραφής - αδιαίρετο από το περιεχόμενο - μετατρέπεται σε έναν άλλο κώδικα, που πρέπει να αποσαφηνιστεί και να ερμηνευτεί.

Αλλά η ανάγνωση δεν σταματάει εκεί. Όταν παρατηρούμε τις επιφάνειες με περισσότερη ή λιγότερη εστίαση, τις λεπτομέρειες των ινών του χαρτιού ή του δέρματος και της περγαμηνής και τις διαβαθμίσεις του γκρίζου, η λεπτομέρεια καταφέρνει να μας εγκλωβίσει, να μας εισαγάγει σε τοπία πλούσια σε υφές και χρωματική ποικιλία. Δεν υπάρχει κάποιο χέρι, αντικείμενο ή δωμάτιο, που να μας υποδεικνύει κάποια κλίμακα, διότι έχουμε περάσει σε μια άλλη διάσταση, σε έναν χώρο που οριοθετεί το κάδρο του φακού, γεμάτο καμπές, κοιλάδες και υψώματα.

Είναι το ξεκίνημα για μια δεύτερη ανάγνωση. Το βλέμμα του καλλιτέχνη και του ερευνητή ενώνονται πίσω από τον φακό, παρατηρούν και συνθέτουν ταυτόχρονα τη λεπτομέρεια, η οποία δεν είναι πλέον το μικρό μέρος ενός συνόλου, αλλά έχει μεταμορφωθεί σε έναν αυτόνομο κόσμο. Και τότε, το ίδιο το αντικείμενο γίνεται ερέθισμα και αναφορά για μια καινούρια γραφή, την εικαστική, με την οποία εμπλουτίζεται και συνομιλεί».

Πληροφορίες
Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος  Εθνικής Τραπέζης: Τσιμισκή 11 - Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 288036. Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο: 10:00 - 15:00, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10:00 - 21:00.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς