Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας τα στατιστικά στοιχεία των πανελληνίων εξετάσεων. Τα στοιχεία αυτά μάς επιτρέπουν να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για τις επιδόσεις των υποψηφίων, που θα επηρεάσουν σημαντικά τη διαμόρφωση των βάσεων.
Η γενική εικόνα είναι ότι έχουμε μεγάλη αύξηση των αριστούχων στη θετική και τεχνολογική κατεύθυνση και σταθερότητα στη θεωρητική. Συνολικά ο αριθμός των αριστούχων με γενικό βαθμό πρόσβασης μεγαλύτερο από 19 διπλασιάστηκε. Συγκεκριμένα από 693 αριστούχους το 2013 έχουμε 1479 φέτος. Η εικόνα είναι παρόμοια και στις υπόλοιπες βαθμολογικές κλάσεις. Στις επιδόσεις ανά μάθημα έχουμε άνοδο των αριστούχων (βαθμολογίες πάνω από 18) σε 16 από τα 22 μαθήματα.
Στη θεωρητική κατεύθυνση η αύξηση των αριστούχων ήταν πολύ μικρή (μόλις 10%). Οι υποψήφιοι της θεωρητικής έγραψαν καλύτερα στα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά και χειρότερα στη Λογοτεχνία και την Ιστορία, με αποτέλεσμα στο μέσο όρο να μην έχουμε σημαντική αύξηση των αριστούχων.
Στη θετική κατεύθυνση η εικόνα είναι πολύ καλύτερη από πέρυσι. Αυτό δεν οφείλεται στο ότι οι υποψήφιοι διάβασαν περισσότερο, αλλά στα θέματα που φέτος μπορούσαν να... λυθούν από τους υποψηφίους. Στα μαθηματικά οι αριστούχοι από 2,47% πέρυσι εκτινάχτηκαν φέτος στο 15,12%. Στη φυσική κατεύθυνσης από 9,82% σε 18,03%. Αύξηση είχαμε και στα υπόλοιπα μαθήματα της τεχνολογικής κατεύθυνσης, με αποτέλεσμα να αναμένουμε μεγάλη άνοδο στις βάσεις των ιατρικών και πολυτεχνικών σχολών, αφού και στην τεχνολογική κατεύθυνση είναι παρόμοια η εικόνα. Εδώ είχαμε μείωση του αριθμού των αριστούχων μόνο στην ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον.
Οι βαθμοί, λοιπόν, δείχνουν ότι θα έχουμε σημαντική αύξηση των βάσεων στις σχολές του 2ου πεδίου (φυσικομαθηματικές σχολές),του 3ου πεδίου (επιστήμες υγείας) και 4ου πεδίου (πολυτεχνικές σχολές), μικρή άνοδο στις σχολές του 1ου πεδίου (νομικές ψυχολογίες) και πιθανή πτώση στις οικονομικές σχολές γιατί για μία ακόμη χρονιά είχαμε μεγάλη μείωση του αριθμού των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στις αρχές οικονομικής θεωρίας.
Το εύρος της ανόδου ή της καθόδου των βάσεων θα εξαρτηθεί και από την εξέλιξη που θα έχει το θέμα των μετεγγραφών, που ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί. Αν, δηλαδή, δοθούν ελεύθερες μετεγγραφές, όπως υποσχέθηκε ο προηγούμενος Υπουργός Παιδείας, τότε οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι και οι ανήκοντες στα κοινωνικά κριτήρια θα δηλώσουν όλοι σχολές και εκτός της οικογενειακής τους εστίας. Αν δεν δοθούν ελεύθερες μετεγγραφές δεν θα δηλώσουν σχολές εκτός της πόλης τους. Η διαμόρφωση των βάσεων θα είναι διαφορετική, ανάλογα με την εξέλιξη του θέματος των μετεγγραφών, που παραμένει ανοικτό.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής