Συμφωνία για την αξιολόγηση ενός φουτουριστικού συστήματος εναέριας μεταφοράς υπέγραψαν η skyTran Inc και η Israel Aerospace Industries (IAI).
To σύστημα της skyTran (εδρεύει στο NASA Ames Research Center στην Καλιφόρνια) , το οποίο θα δοκιμαστεί στο εταιρικό campus της ΙΑΙ, είναι ένα σύστημα υψηλών ταχυτήτων και χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, σχεδιασμένο να μεταφέρει επιβάτες «με ασφαλή, ʽπράσινοʼ και οικονομικό τρόπο». Πρόκειται για ένα δίκτυο διθέσιων, ελεγχόμενων υπολογιστή «jet-like» οχημάτων, που κινούνται με εξελιγμένη τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης (Magnetic Levitation- MagLev).
Η διαδικασία αξιολόγησης θα περιλαμβάνει τη δοκιμή, την εξέλιξη και γενικότερα την «επικύρωση» της τεχνολογίας της skyTran στο ελεγχόμενο περιβάλλον της ΙΑΙ, παρέχοντας μία πλατφόρμα στην οποία τα οχήματα θα μπορούν να κινούνται σε πολύ υψηλές ταχύτητες με πλήρη φορτία ενώ αιωρούνται. Την αξιολόγηση και ανάπτυξη αναμένεται να ακολουθήσει η κατασκευή του πρώτου συστήματος για εμπορική χρήση στο Τελ Αβίβ, καθώς και άλλα αντίστοιχα projects σε όλο τον κόσμο.
Κατά τον Τζέρι Σάντερς, διευθύνοντα σύμβουλο της skyTran, «η υποστήριξη της ΙΑΙ είναι μεγάλη εξέλιξη για την skyTran. Η ΙΑΙ, ως παγκόσμιας κλάσης σχεδιαστής αεροσκαφών και ηλεκτρονικών συστημάτων αποτελεί τον τέλειο συνεργάτη για να πάει το skyTran από το στάδιο του concept στο στάδιο της κατασκευής».
Από πλευράς του, ο Γιόσεφ Μελαμέντ, στέλεχος της ΙΑΙ, εξέφρασε την περηφάνια της εταιρείας για τη συμμετοχή της «σε αυτή τη συναρπαστική στιγμή στην ιστορία των μεταφορών».
Στο campus της εταιρείας στο κεντρικό Ισραήλ θα κατασκευαστεί ένας βρόχος 400-500 μέτρων, που θα αποτελέσει πιλοτική δοκιμή για αντίστοιχα προγράμματα σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ινδία. Η ταχύτητα των οχημάτων στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος θα φτάνει τα 70 χιλιόμετρα ανά ώρα, ωστόσο κατά τον Σάντερς αυτή θα αυξηθεί στα 240 χιλιόμετρα όταν η τεχνολογία εισέλθει σε στάδιο διευρυμένης εμπορικής χρήσης.
Σύμφωνα με το Reuters, τα πρώτα τμήματα του συστήματος θα συναρμολογηθούν από τη skyTran στις ΗΠΑ, ενώ τα υπόλοιπα θα κατασκευαστούν στο Ισραήλ. Το σύστημα αναμένεται να έχει τεθεί σε λειτουργία κατά τα τέλη του 2015. Παράλληλα, η εταιρεία ελπίζει να έχει ολοκληρώσει τις προετοιμασίες για τη δημιουργία της πρώτης γραμμής ευρείας χρήσης, η οποία σε πρώτο επίπεδο θα έχει μήκος επτά χιλιομέτρων, τρεις σταθμούς και κόστος περίπου 50 εκατ. δολαρίων. Τα πάντα θα είναι αυτοματοποιημένα, καθώς οι επιβάτες θα είναι σε θέση να καλέσουν όχημα μέσω smartphone σε συγκεκριμένα σημεία και μετά να κατευθυνθούν προς τον προορισμό τους.