Μυρτώ Παπαθανασίου: «…Η καριέρα χτίζεται σιγά σιγά…»

Η Μυρτώ Παπαθανασίου μιλά για την παράσταση «Ντον Τζοβάννι»
Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2014 09:20
A- A A+

Παράξενα γοητευμένη από έναν αδίστακτο και βίαιο χαρακτήρα, η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου μπλέκεται στα δίχτυα του, και μας μιλά για την παράσταση «Ντον Τζοβάννι».

Ένα από τα σπουδαιότερα δημιουργήματα του δυτικού πολιτισμού, το αριστουργηματικό έργο του Μότσαρτ, παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) - στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών - στο Ηρώδειο, στις 13, 14 και 15 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο  Γιάννης Χουβαρδάς, στην πρώτη του συνεργασία με τη Λυρική, ενώ το καστ συνθέτουν διαπρεπείς Έλληνες και ξένοι μονωδοί. Ανάμεσα τους και η Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία ενσαρκώνει την Ντόννα Άννα, και μιλά για το έργο και για την καριέρα της.

Πού τοποθετείται η δράση του έργου και ποια θέματα πραγματεύεται;

Η δράση του έργου αφορά στις περιπέτειες του ακόλαστου ευγενούς Ντον Τζοβάννι, ο οποίος, κάποια στιγμή, αποπειράται να βιάσει την Ντόννα Άννα. Στην προσπάθειά του να διαφύγει, θα σκοτώσει τον πατέρα της, ο οποίος, όμως, θα επιστρέψει από τον κόσμο των νεκρών, για να τον συναντήσει. Στη συνάντησή τους αυτή, ο Ντον Τζοβάννι θα παραμείνει εγκλωβισμένος στο Εγώ του. Δεν θα μετανοήσει για τις πράξεις του και θα βυθιστεί στην κόλαση.       

Αντώνης Κορωναίος, Μυρτώ Παπαθανασίου.

Σε ποιες πράξεις προβαίνει ο Ντον Τζοβάννι;

Ο χαρακτήρας του είναι σκοτεινός και αδίστακτος. Η βία είναι η γλώσσα, που γνωρίζει καλά και τη χρησιμοποιεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Δεν μετανιώνει για καμιά του πράξη και αρέσκεται να χειραγωγεί τους πάντες γύρω του, ακόμα και όταν έρχεται για τον ίδιο η ώρα της κρίσης απέναντι στον Κομεντατόρε.  

Πώς εμπλέκεται μαζί του η Ντόννα Άννα;

Η Ντόννα Άννα έχει περάσει πολλά στη ζωή της από έναν αυταρχικό και καταπιεστικό πατέρα, που ήθελε να καθοδηγεί κάθε της βήμα. Θα μπορούσε να ζει μια απλή καθημερινή και φυσιολογική ζωή στο πλευρό του Ντον Οττάβιο, ο οποίος τρέφει μια καθαρή παντοτινή αγάπη για εκείνη. Ο χαρακτήρας της, ωστόσο, έχει και μια κρυφή πλευρά, που ξεδιπλώνεται δίπλα στον αδίστακτο και βίαιο Ντον Τζοβάννι, που την γοητεύει σε άκρως επικίνδυνο βαθμό. Υπάρχει κάτι, που την ελκύει πάνω του. Ίσως, αυτό να είναι το ότι είναι τόσο αδίστακτος. Μερικές φορές, μοιάζει σαν να είναι συνένοχοι οι δυο τους.     

Ποια συναισθήματα κυριαρχούν σε αυτήν την ιστορία;

Βρισκόμαστε σε μια κοινωνία, όπου η κρίση αξιών είναι διάχυτη, τα πάντα καταρρέουν και κυριαρχούνται από μια κατάσταση γενικευμένης βίας - είτε αυτή είναι σωματική, είτε ψυχολογική - και βαραίνει όλους ανεξαιρέτως τους ήρωες. Μια κοινωνία, όπου η ηθική διαβρώνεται από την εγωιστική πρόθεση του Ντον Τζοβάννι, που δεν αντέχει τις ανθρώπινες σχέσεις.  

STEFANOS
Για ποιους λόγους ο «Ντον Τζοβάννι» αποτελεί πρόκληση για τους καλλιτέχνες της όπερας;

Είναι ένα μουσικό και δραματουργικό αριστούργημα. Από τη μια, ο Μότσαρτ και, από την άλλη, ο λιμπρετίστας Ντα Πόντε έδωσαν ένα έργο σύγχρονο, μοντέρνο, διαχρονικό, δυναμικό. Κάθε    χαρακτήρας  έχει μια ξεχωριστή υπόσταση και σημαντικότητα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αυτό το έργο αποτελεί ένα στάνταρ στο ρεπερτόριο όλων των λυρικών θεάτρων και είναι σίγουρα μια  πρόκληση τόσο για τους σκηνοθέτες, όσο και για τους τραγουδιστές.

Στην Ελλάδα, πόσο δύσκολος είναι ο δρόμος για τους λυρικούς τραγουδιστές;

Το συγκεκριμένο επάγγελμα από μόνο του έχει έναν δρόμο δύσκολο και απαιτητικό. Θέλει επιμονή, συνεχή μελέτη, αυτοπειθαρχία, υπομονή, εξυπνάδα, για να επιλέγεις τον σωστό δρόμο. Τα  πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο στην Ελλάδα, όπου οι σκηνές είναι μετρημένες και, έτσι, στενεύουν τα περιθώρια για συχνές εμφανίσεις. Ο τραγουδιστής πρέπει να πατάει τη σκηνή συχνά, για να εξελιχθεί. Με την αδιάκοπη δουλειά πάνω στην τεχνική  και μέσα από τις τακτικές του εμφανίσεις, δοκιμάζεται, αποκτά εμπειρίες, όπως ένας αθλητής. Εγώ έφυγα αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, για να ανοίξω τους ορίζοντές μου. Δεν ήταν καθόλου εύκολη αυτή η αρχή και θα τη θυμάμαι πάντα, αλλά μάλλον άξιζε τον κόπο!

Ποια στιγμή της καλλιτεχνικής σας διαδρομής θεωρείτε καθοριστική για την εξέλιξή σας;

Σίγουρα, η συνεργασία μου στη Ρώμη με τον μεγάλο Φράνκο Τζεφιρέλι, στην “Τραβιάτα”, με σημάδεψε και μου έδωσε μεγάλη ώθηση. Όμως, η καριέρα χτίζεται σιγά σιγά, με βήματα ανοδικά και σταθερά και όχι με μία δυνατή εμφάνιση σαν μια έκλαμψη και μετά η πτώση… Αυτόν τον δρόμο επέλεξα προσωπικά. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα με τραγουδιστές, που κάνουν ένα μπαμ και μετά εξαφανίζονται σαν μετεωρίτες. Θεωρώ ότι, με τη συνεχή συνεργασία μου με μεγάλους μαέστρους και σκηνοθέτες, καθώς και με υπέροχες ορχήστρες, παίρνω συνέχεια και εξελίσσομαι.

STEFANOS
Τι περιλαμβάνουν τα επόμενα σχέδια σας;

Την εμφάνισή μου - στο άνοιγμα της καλλιτεχνικής σαιζόν - στη Μετροπόλιταν όπερα της Νέας Υόρκης, τον Σεπτέμβριο. “Ντον Τζιοβάννι”, στον ρόλο της Ελβίρα αυτήν τη φορά, στο Σαν Ντιέγκο. Κοντσέρτα με τον Ιβάν Φίσερ, σε Κορέα, Γαλλία, Λουξεμβούργο. Εμφανίσεις στην όπερα των Βρυξελλών, στο θέατρο Σανζ Ελιζέ του Παρισιού και άλλα πολλά…

Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός, σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς, σκηνικά: Eύα Μανιδάκη, κοστούμια: Iωάννα Τσάμη, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, διευθυντής Χορωδίας: Aγαθάγγελος Γεωργακάτος. Ερμηνεύουν: Ντον Τζοβάννι: Φράνκο Πομπόνι (13/6) - Διονύσης Σούρμπης (14, 15/6), Ντόννα Άννα: Μυρτώ Παπαθανασίου (13, 15/6) - Φραντσέσκα Ντόττο (14/6), Ντον Οττάβιο: Aντώνης Κορωναίος (13, 15/6) - Μούζα Νκούνα (14/6), Διοικητής: Δημήτρης Καβράκος (13, 15/6) - Τάσος Αποστόλου (14/6), Ντόννα Ελβίρα: Τσέλια Κοστέα (13, 15/6) - Μαρία Λουίτζα Μπόρσι (14/6), Λεπορέλλο: Χριστόφορος Σταμπόγλης (13, 15/6) - Χοσέ Φαρδίγια  (14/6), Μαζέττο: Πέτρος Μαγουλάς, Tσερλίνα: Μαρία Μητσοπούλου. Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ.

PATROKLOS SKAFIDAS

Φράνκο Πομπόνι, Μυρτώ Παπαθανασίου, Aντώνης Κορωναίος.

Πληροφορίες
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Μακρυγιάννη, τηλ.: 210 3241807. Τιμές εισιτηρίων: 100, 85, 60, 55, 45, 25, 15 (φοιτητικό - παιδικό) ευρώ. Προπώληση: ταμεία τoυ θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61 (Τρίτη - Κυριακή: 9.00 - 21.00, Δευτέρα: 9.00 - 16.00), Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 17:00, Σάββατο: 9:00 - 15:00), τηλεφωνικά: 210 3662100, 210 3612461, 210 3643725, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: www.greekfestival.gr και www.nationalopera.gr.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]


 

Προτεινόμενα για εσάς