Άνοιξαν σήμερα για το κοινό οι αίθουσες με τη συλλογή Μινωικών Αρχαιοτήτων του Μουσείου Ηρακλείου. Η συλλογή αυτή, που αποτελεί το μεγαλύτερο και σημαντικότερο τμήμα της έκθεσης του Μουσείου, καταλαμβάνει συνολικά το 55% της έκτασης του εκθεσιακού χώρου.
Έτσι, μετά από επτάμισι χρόνια συνεχών εργασιών για την επανέκθεση, που ακολούθησαν το κλείσιμο του Μουσείου, το Νοέμβριο του 2006, ολόκληρη πλέον η έκθεση θα είναι επισκέψιμη από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, καθώς το Μουσείο Ηρακλείου εντάσσεται στα 33 Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους του Εθνικού Πιλοτικού Σχεδίου, που εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία σε όλη τη χώρα.
Η έκθεση των Μινωικών Αρχαιοτήτων περιλαμβάνει διάσημα έργα τέχνης, στα οποία το Μουσείο Ηρακλείου οφείλει τη δημοφιλία και τη μεγάλη επισκεψιμότητά του στο παρελθόν. Στα έργα αυτά, συγκαταλέγονται οι θεές των όφεων και η θεά των μηκώνων, ο δίσκος της Φαιστού, το ρυτό του ταύρου, ο ελεφάντινος ταυροκαθάπτης και η ομώνυμη τοιχογραφία, το χρυσό κόσμημα των μελισσών, τα χρυσά μινωικά δακτυλίδια και το «Δακτυλίδι του Μίνωα», πλήθος σφραγίδων από πολύτιμους λίθους, περίτεχνα λίθινα σκεύη και αντικείμενα μικροτεχνίας, χρυσεπένδυτα όπλα και τα πολύχρωμα καμαραϊκά αγγεία.
Τα αντικείμενα είναι ενταγμένα σε χωροχρονικές και θεματικές ενότητες που αποτυπώνουν όψεις της καθημερινής και δημόσιας ζωής, από το τσουκάλι και τον αργαλειό της νοικοκυράς μέχρι τα μεγάλα συμπόσια και τις αθλητικές εκδηλώσεις, συστήματα γραφειοκρατίας και διοίκησης με τη χρήση γραφών και σφραγισμάτων, τις θρησκευτικές αντιλήψεις και δοξασίες, τις πομπώδεις τελετουργίες των ανακτόρων, σκεύη πολυτέλειας και επίδειξης πλούτου, αλλά και τις ταφικές πρακτικές και αντιλήψεις για τη μεταθανάτια ζωή. Δίδεται έτσι μια πλήρης εικόνα για τον μεγάλο αστικό - ανακτορικό πολιτισμό της Κρήτης που, στη συλλογική μνήμη των μεταγενέστερων Ελλήνων, συμπυκνώθηκε στο πρόσωπο του ημιθεϊκού και διογενή βασιλιά Μίνωα.
Παράδειγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου άρχισε να οικοδομείται το 1935, από τον αρχιτέκτονα Πάτροκλο Καραντινό. Το αντισεισμικής κατασκευής κτήριο είναι ένα σημαντικό παράδειγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής και βραβεύθηκε με έπαινο Bauhaus. Ο Καραντινός εφάρμοσε τις αρχές της μοντέρνας αρχιτεκτονικής εξασφαλίζοντας επαρκή φυσικό φωτισμό, μέσω ανοιγμάτων στο ανώτερο τμήμα των τοίχων και διευκολύνοντας την κυκλοφορία μεγάλων ομάδων επισκεπτών. Τα χρώματα και, κυρίως, τα υλικά δομής που χρησιμοποιήθηκαν, όπως τα πολύχρωμα φλεβωτά μάρμαρα, ανακαλούν τις μινωικές τοιχογραφίες, οι οποίες μιμούνταν περίτεχνες ορθομαρμαρώσεις.
naftemporiki.gr