Συνομιλώντας με ξύλινες ανθρώπινες φιγούρες, η χαρακτική συναντά τη γλυπτική στην έκθεση του γλύπτη Θεόδωρου Παπαγιάννη και του χαράκτη Νίκου Δεσεκόπουλου, η οποία παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Με τον τίτλο «Όταν η χαρακτική συναντά τη γλυπτική», η έκθεση, που διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, περιλαμβάνει έργα των δύο καταξιωμένων καλλιτεχνών, σε μία συνύπαρξη με κυρίαρχο στοιχείο τις φιγούρες.
Όλα ξεκίνησαν, όταν τα πρωτότυπα και μνημειακά γλυπτά του Θεόδωρου Παπαγιάννη, που τον έχουν καθιερώσει στη νεότερη ελληνική γλυπτική, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης, σχεδίου και χάραξης, για τον ξυλογράφο Νίκο Δεσεκόπουλο. Φυσική συνέπεια ήταν αυτή η έκθεση, στην οποία τα γλυπτά θα «συνομιλήσουν» με 24 ξυλογραφίες μεγάλου μεγέθους (170 Χ 50 εκ.), σχέδια και μήτρες.
«Φαντάσματα» από πολλή σκέψη, πίκρα και πόνο
«Μου άρεσε η ιδέα του Δεσεκόπουλου να κάνουμε μία έκθεση μαζί, μια και όπως μου είπε, είχε κι αυτός κάνει μια σειρά από μεγάλες ξυλογραφίες με ανθρώπινες φιγούρες, που είχε εμπνευστεί από τα τοτεμικά μου γλυπτά, που έφτιαξα από τα αποκαΐδια του Πολυτεχνείου» σημειώνει ο Θόδωρος Παπαγιάννης. «Τα έργα που εκθέτω έχουν ιδιαίτερη αξία για μένα, δεν είναι οποιαδήποτε έργα. Έχουν γίνει με πολύ μεράκι και πολλή δουλειά. Βγήκαν από πολλή σκέψη, πίκρα και πόνο, που με σημάδεψαν. Τα ονόμασα “τα φαντάσματά μου”. 20 χρόνια δούλεψα και πιστεύω πως δεν θα τα ξανακάνω. Όχι, γιατί δε θα καεί ξανά το Πολυτεχνείο!...».
Μέσα από το παιχνίδι σχεδίου και ξύλινης επιφάνειας
Και ο Νίκος Δεσεκόπουλος συμπληρώνει: «Η περιπέτεια της έκθεσης αυτής ξεκίνησε πριν από 4 περίπου χρόνια, καθώς η ανθρώπινη μορφή ήταν το νέο αντικείμενο μελέτης στη χαρακτική μου πορεία, μετά από τις άλλες θεματογραφικές μου ενότητες. Την ίδια χρονική περίοδο, το 2010, σε ομαδική έκθεση γλυπτικής, ανάμεσα στους συμμετέχοντες, ήταν ο Θεόδωρος Παπαγιάννης με τα επιβλητικά, όσο και αναγνωρίσιμα για το ύφος τους γλυπτά του. Βλέποντάς τα, στιγμιαία αισθάνθηκα να αναδύονται χαρακτικά μοτίβα, συνθέσεις, σε ξυλογραφίες μεγάλου μεγέθους. Τα καθαρά περιγράμματα, η πληθώρα των υλικών που δημιουργεί γραμμικά στοιχεία και ενδιαφέρουσες ματιέρες, ήταν πρόκληση για μελέτη…
Τα χαρακτικά ακολουθούσαν το ένα το άλλο και οργανώθηκαν σε ενότητες - τρίπτυχα. Κάποια από τα χαρακτικά “γεννήθηκαν” σε μικρό χρονικό διάστημα, ενώ για κάποια άλλα, το “κέντημα” κράτησε περισσότερο από μήνα. Μέσα από το παιχνίδι σχεδίου και ξύλινης επιφάνειας, με τα καλέμια χάραξης δόθηκαν λύσεις στην κάθε σύνθεση και μοτίβα που παίζουν με το άσπρο - μαύρο, το φως και τη σκιά...».
Πληροφορίες
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων - Κτήριο Α: Γερμανικού και Μυλλέρου - Μεταξουργείο (στάση Μετρό: Μεταξουργείο), τηλ.: 210 5202420 - 1. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη: 10:00 - 21:00, Τετάρτη - Σάββατο: 10:00 - 19:00, Κυριακή: 10:00 - 15:00, Δευτέρα: κλειστά.
naftemporiki.gr