Εμπνευσμένο από τις σκοτεινές περιοχές του ερωτικού ενστίκτου που καθορίζει την ανθρώπινη μοίρα, ένα από τα πιο σημαντικά έργα της ελληνικής δραματουργίας των πρώτων χρόνων του 20ού αιώνα υφαίνει έναν ανεκπλήρωτο πόθο, που αψηφά τα πάντα και ξεσπά, σαρώνοντας ό,τι βρεθεί στο πέρασμά του.
Έχοντας χαρακτηριστεί από τον ίδιο τον συγγραφέα ως «τραγωδία του πόθου» και επηρεασμένο από τα πρώτα βήματα της ψυχανάλυσης στην Ελλάδα, το τολμηρό και πρωτοπόρο για την εποχή του έργο του Παντελή Χορν, «Φλαντρώ», παρουσιάζεται στο Εθνικό Θέατρο, από την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, σε σκηνοθεσία της Λυδίας Κονιόρδου, η οποία ενσαρκώνει και την ηρωίδα.
Καταστροφικά μυστικά και απωθημένα
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ
Γραμμένο το 1925, το έργο ανέβηκε την ίδια χρονιά από τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, σκανδαλίζοντας την κοινή γνώμη της εποχής. Με το όνομά της να σημαίνει «εκείνη που αγαπάει τον άντρα», η αρχόντισσα Φλαντρώ είναι η κεντρική ηρωίδα. Χήρα, με δυο κόρες από διαφορετικούς γάμους, είναι μια γυναίκα, που ζει για χρόνια καταπιεσμένη και έχοντας στερηθεί τον έρωτα. Η εμφάνιση ενός νεαρού άντρα πυροδοτεί παράξενες αντιδράσεις, αφού τα μυστικά και τα απωθημένα της ανέραστης ζωής της βαραίνουν την ψυχή και το σπίτι της.
Έτσι, για να ικανοποιήσει τις κρυφές επιθυμίες της, αποφασίζει να δώσει τον νεαρό άντρα στη μεγάλη της κόρη, ελπίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα τον κρατήσει κοντά της και, ταυτόχρονα, θα τον κρατήσει μακριά από τη δεύτερη κόρη της, την οποία ζηλεύει και ανταγωνίζεται. Όμως, τίποτα δε γίνεται, όπως περίμενε, και οι πράξεις της προκαλούν αντίθετα αποτελέσματα. Και τότε, έρχεται σε αδιέξοδο. Η λύση, που θα διαλέξει, είναι η πιο ακραία και οδυνηρή.
Πρωτοπόρος, τολμηρός και προκλητικός
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ
Πατέρας του αξέχαστου Δημήτρη Χορν, ο Παντελής Χορν (1881 - 1941) άρχισε να γράφει θεατρικά έργα σε νεαρή ηλικία. Ενώ ήταν αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, έγραψε το έργο «Ανεχτίμητο», το οποίο δημιούργησε σκάνδαλο, λόγω μερικών τολμηρών εκφράσεων που χρησιμοποιούσε. Με την κατηγορία ότι προσβάλλει τα ήθη, παραπέμφθηκε από τον υπουργό Ναυτικών στο Ναυτοδικείο, όπου αθωώθηκε. Στη συνέχεια, έγραψε περισσότερα από 30 έργα. Πρωτοπόρος, τολμηρός και προκλητικός, δημιούργησε σκάνδαλο τόσο με τον «Σέντζα», όσο και με τη «Φλαντρώ», που, μετά το πρώτο τους ανέβασμα, παρέμειναν για πολλά χρόνια στην αφάνεια. Παρόλο που ήταν πιστός στην ελληνική παράδοση, ο Χορν προσέδωσε στα έργα του έναν πολύμορφο χαρακτήρα, καθώς δέχθηκε τις ευρωπαϊκές επιδράσεις από τον ρεαλισμό, τον νατουραλισμό, αλλά και το σύγχρονο ψυχολογικό δράμα, και επηρέασε σε μεγάλο βαθμό το ελληνικό θέατρο.
Ταυτότητα παράστασης
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ
Σκηνοθεσία: Λυδία Κονιόρδου, σκηνικά: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, κοστούμια: Αγγέλος Μέντης, μουσική: Τάκης Φαραζής, φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, χορογραφία: Αποστολία Παπαδαμάκη, επιμέλεια κίνησης: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, βοηθός σκηνοθέτη: Ανδρονίκη Χριστάκη. Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Ελεάνα Στραβοδήμου, Φαίδων Καστρής, Σεβίλλη Παντελίδου, Μιχάλης Σαράντης. Πληροφορίες
Εθνικό Θέατρο - Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»: Αγίου Κωνσταντίνου 22 - 24, Αθήνα, τηλ.: 210 5288170 - 171. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Σάββατο: 18.00 και 21.00, Πέμπτη και Παρασκευή: 21.00, Κυριακή: 19.30. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, κάθε Τετάρτη (απογευματινή) και Πέμπτη: 13 ευρώ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: www.n-t.gr.
naftemporiki.gr