Αμερικανοί και βρετανοί πράκτορες διείσδυσαν στους διάσημους φανταστικούς κόσμους των online παιχνιδιών World of Warcraft και Second Life, με σκοπό τη συλλογή πληροφοριών, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times.
Όπως επισημαίνεται στο ρεπορτάζ, οι εν λόγω διαδικτυακοί κατάσκοποι διεξήγαγαν επιχειρήσεις παρακολούθησης, συλλέγοντας δεδομένα από τα συγκεκριμένα παιχνίδια, τα οποία παίζουν εκατομμύρια χρήστες από όλον τον κόσμο.
Το δημοσίευμα επικαλείται απόρρητα έγγραφα που έγιναν διαθέσιμα στο πλαίσιο των διαρροών του Έντουαρντ Σνόουντεν. Όπως αναφέρεται, οι φόβοι περί χρήσης των παιχνιδιών ως μέσων επικοινωνίας από τρομοκράτες ή εγκληματίες προκειμένου να διοργανωθούν τρομοκρατικές επιθέσεις και άλλες δραστηριότητες, οδήγησαν στην αποστολή πρακτόρων των δύο υπηρεσιών στους κόσμους των συγκεκριμένων online παιχνιδιών ρόλων, οι οποίοι κατοικούνται από ψηφιακά avatars πραγματικών παικτών – με τους ίδιους τους πράκτορες να αναλαμβάνουν τον χειρισμό αντίστοιχων ψηφιακών φανταστικών χαρακτήρων.
Οι πράκτορες δημιούργησαν ρεαλιστικούς (για τα δεδομένα των παιχνιδιών) χαρακτήρες, προκειμένου να στρατολογήσουν πληροφοριοδότες, ενώ παράλληλα συνέλεγαν δεδομένα σχετικά με τις επικοινωνίες μεταξύ άλλων παικτών. Ο βασικός λόγος για τους προβληματισμούς της NSA και της GCHQ ήταν αυτός καθαυτός ο χαρακτήρας του συγκεκριμένου είδους παιχνιδιών: ψευδώνυμα, συνομιλίες μέσω κειμένου και ήχου και μέσα για χρηματικές συναλλαγές, που αποτελούν γενικότερα χαρακτηριστικά (ή ζητούμενα) του τρόπου λειτουργίας ακραίων στοιχείων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ειδικά στο Second Life, οι πράκτορες ήταν τόσοι πολλοί, που χρειάζονταν να ληφθούν μέτρα για να αποφεύγονται συγχύσεις. Όπως επισημαίνεται, δεν αναφέρονται στο έγγραφο κάποιες επιτυχίες αντιτρομοκρατικού χαρακτήρα εξαιτίας αυτών των δραστηριοτήτων.
Επίσης, όπως δήλωσε στους New York Times εκπρόσωπος της Blizzard Entertainment – δημιουργού του World of Warcraft – ποτέ δεν ζητήθηκε κάποιου είδους άδεια ή έγινε κάποιου είδους ενημέρωση από πλευράς της NSA ή της αντίστοιχης βρετανικής υπηρεσίας, GCHQ, σχετικά με τη διεξαγωγή επιχειρήσεων συλλογής πληροφοριών στον κόσμο του παιχνιδιού της.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, στόχος παρακολούθησης ήταν και το δίκτυο της Microsoft για το Xbox, Xbox Live.