Περιορισμό της καύσης λιθάνθρακα, κλείσιμο «βρώμικων» μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και απομάκρυνση ορισμένων οχημάτων από τους δρόμους περιλαμβάνει το φιλόδοξο σχέδιο της κινεζικής κυβέρνησης για περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το σχέδιο προβλέπει μείωση των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων διαμέτρου έως 10 μm (PM10) κατά 10% μέσα σε τέσσερα χρόνια σε σχέση με τα επίπεδα του 2012. Το ποσοστό είναι ακόμη μεγαλύτερο για περιοχές με μεγαλύτερο πρόβλημα ρύπανσης. Στη βόρεια Κίνα, συμπεριλαμβανομένου του Πεκίνου, στόχος είναι η μείωση των πιο επικίνδυνων σωματιδίων PM2.5 κατά 25% και στη Σαγκάη κατά 20%.
Ειδικότερα στο Πεκίνο, οι συγκεντρώσεις PM2.5 θα πρέπει να μειωθούν σε κάτω από 60 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, ποσότητα που παραμένει 2,5 φορές μεγαλύτερη από τα ανώτατα όρια ασφαλείας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Στην κυβερνητική πρωτοβουλία ο λιθάνθρακας, που τροφοδοτεί πάνω από τα δύο τρίτα των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στη χώρα, απομονώνεται ως βασική πηγή του προβλήματος. Το σχέδιο απαγορεύει την ανέγερση νέων μονάδων στις περιοχές γύρω από το Πεκίνο, τη Σαγκάη και το Γκουανγκζού. Δίνει έμφαση στη χρήση φυσικού αερίου και πυρηνικής ενέργειας, ενώ προβλέπει το κλείσιμο ορισμένων από τα εργοστάσια που ρυπαίνουν περισσότερο.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Health Effect Institute, 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν πρόωρα τη ζωή τους στην Κίνα, το 2010, εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Οι συντάκτες της βρήκαν ότι τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5 αποτελούν πλέον την τέταρτη βασικότερη αιτία θανάτου στη χώρα, μετά τους διατροφικούς κινδύνους, την υψηλή αρτηριακή πίεση και το κάπνισμα.
Το νέο σχέδιο έρχεται ως συνέχεια των αόριστων εξαγγελιών του Πεκίνου για βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα, έπειτα από τις έντονες επικρίσεις - ακόμη και από κρατικά μέσα ενημέρωσης - για το πυκνό σύννεφο καπνού που κάλυπτε για πολλές εβδομάδες την κινεζική πρωτεύουσα και γενικότερα για τη ραγδαία υποβάθμιση του περιβάλλοντος στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης.
Οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος υποστηρίζουν ότι το σχέδιο δεν είναι αρκετά δραστικό. Επαινώντας την κυβέρνηση για το γεγονός ότι τουλάχιστον αναγνώρισε ορισμένα από τα αίτια του χρόνιου προβλήματος ρύπανσης της χώρας, επισημαίνουν ότι η πραγματική δοκιμασία θα είναι η εφαρμογή και η τήρηση των νέων μέτρων.