Μετά τις παραστάσεις του στην Επίδαυρο και την περιφέρεια, ο «Κύκλωψ» του Ευριπίδη, το μοναδικό σωζόμενο σατυρικό δράμα που παρουσιάζεται σε μετάφραση - σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου από το Εθνικό Θέατρο, έρχεται στην Αθήνα.
Η αρχή θα γίνει σήμερα στο Θέατρο Βράχων στο Βύρωνα, ενώ στη συνέχεια θ' ακολουθήσουν παραστάσεις στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη (28 Αυγούστου), στο Παλαιό Ελαιουργείο στην Ελευσίνα (30 Αυγούστου), στο Θέατρο Άλσους Νέας Σμύρνης (4 Σεπτεμβρίου) και στο Θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι (6 Σεπτεμβρίου). Παραστάσεις επίσης θα δοθούν στο Θέατρο Δάσους, στη Θεσσαλονίκη (9 Σεπτεμβρίου), στο Ρωμαϊκό Ωδείο στην Πάτρα (13 Σεπτεμβρίου), στο Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη (16 Σεπτεμβρίου), στο Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι (19 Σεπτεμβρίου) και στο Κηποθέατρο Παπάγου (22 Σεπτεμβρίου).
Σε μια κοινωνία με πρωτόγονα ένστικτα
Ο «Κύκλωψ» πραγματεύεται από μια άλλη οπτική γωνία τις περιπέτειες του Οδυσσέα στο νησί του κύκλωπα Πολύφημου. Όταν ο Οδυσσέας, ο πολυμήχανος και επινοητικός ήρωας της Οδύσσειας, καταφτάνει στο νησί του Κύκλωπα για να βρει προμήθειες, ώστε να συνεχίσει το ταξίδι του προς την Ιθάκη, θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια κοινωνία που βασίζεται σε πρωτόγονα ένστικτα. Πρόκειται για μια ιστορία γεμάτη κωμικά στοιχεία, με τον χορό των σατύρων να δίνει τον τόνο, στον οποίο η ανθρώπινη ευφυΐα, η ευστροφία και η επινοητικότητα κατατροπώνουν την κτηνώδη δύναμη και τη στυγνή βία.
Πέφτοντας στην παγίδα του Κανένα
Ο γέροντας Σειληνός αφηγείται πώς αυτός και οι σάτυροι, προσπαθώντας να σώσουν τον Διόνυσο από τους Τυρρηνικούς πειρατές που τον είχαν αιχμαλωτίσει, ξεβράστηκαν στη χώρα των Κυκλώπων, όταν στο νησί καταφτάνει και ο Οδυσσέας με τους συντρόφους του, για να ζητήσει προμήθειες για το ταξίδι της επιστροφής του στην Ιθάκη. Ο Σειληνός γεύεται και πάλι το κρασί του θεού Διονύσου και ετοιμάζει όσα ζήτησε ο Οδυσσέας. Όμως, όταν ο Κύκλωπας επιστρέφει, φοβισμένος, προσπαθεί να τον πείσει ότι ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του τον χτύπησαν, για να κλέψουν προμήθειες.
Ο Κύκλωπας τον πιστεύει και αιχμαλωτίζει τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του. Όταν κατασπαράζει δύο από αυτούς, ο Οδυσσέας αναλαμβάνει δράση. Πείθει τους σατύρους να τον βοηθήσουν να μεθύσει τον Κύκλωπα, ώστε όταν αποκοιμηθεί, να τον τυφλώσει με ένα πυρωμένο κλαδί ελιάς. Ο Οδυσσέας θα τα καταφέρει και, παρά τις απειλές του τυφλού πια Κύκλωπα, θα αναχωρήσει με τους συντρόφους του για την Ιθάκη.
Χορός: Γιατί φωνάζεις Κύκλωπά μου;
Κύκλωπας: Χάθηκα… Μ’ αφάνισε ο Κανένας
Χορός: Μα τότε δε σ’ αδίκησε κανένας
Κύκλωπας: Με τύφλωσε ο Κανένας
Χορός: Μα τότε δε σε τύφλωσε κανένας.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, διασκευή: Βασίλης Παπαβασιλείου – Σωτήρης Χαβιάρας, σκηνικά – κοστούμια: Μαρί Νοέλ Σεμέ, μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, κίνηση: Sinequanon, βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου. Διανομή: Οδυσσέας: Νίκος Καραθάνος, Κύκλωπας: Δημήτρης Πιατάς, Σιληνός: Νίκος Χατζόπουλος. Χορός: Γιώργος Γιαννακάκος, Θανάσης Δήμου, Ηλίας Ζερβός, Βασίλης Καραμπούλας, Κώστας Κοράκης, Γιάννης Κότσιφας, Λαέρτης Μαλκότσης, Άγγελος Μπούρας, Μιχάλης Οικονόμου, Χρήστος Σαπουντζής, Μιχάλης Σαράντης, Γιώργος Συμεωνίδης, Χάρης Τζωρτζάκης, Άγγελος Τριανταφύλλου, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιωργής Τσουρής, Νικόλας Χανακούλας.
naftemporiki.gr