Η ισπανική ταχεία αμαξοστοιχία η οποία ενεπλέκη στο δυστύχημα της 24ης Ιουλίου, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 79 ανθρώπους, φρέναρε την ώρα του εκτροχιασμού, μειώνοντας ταχύτητα από τα 179 χιλιόμετρα ανά ώρα στα 153 τέσσερα δευτερόλεπτα αργότερα, αλλά αφού ήδη είχε βγει από τις ράγες, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέγραψαν τα «μαύρα κουτιά» του συρμού.
Όπως έδειξαν τα δεδομένα που ανακτήθηκαν από τις συσκευές καταγραφής των στοιχείων του δρομολογίου, η αμαξοστοιχία είχε αναπτύξει ταχύτητα 199 χ.α.ώ., σε ένα τμήμα της γραμμής όπου το όριο ήταν τα 200 χ.α.ώ., πριν από το σημείο όπου ξεκινούσε η στροφή στην οποία εκτροχιάσθηκε.
Στο σημείο, ο μηχανοδηγός Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν Άμο, δέχθηκε κλήση από ελεγκτή εισιτηρίων που επέβαινε στον ίδιο συρμό, ο οποίος ήθελε να τον ενημερώσει σε ποια αποβάθρα θα προσέγγιζε το τραίνο στον σταθμό, ώστε να διευκολύνει μία οικογένεια με μικρά παιδιά στην αποβίβασή της.
Ισπανία: Ο οδηγός του τρένου γνώριζε πως πήγαινε γρήγορα Σε βίντεο που διέρρευσε από τη δίκη για τον πρόσφατο εκτροχιασμό του τρένου στις παρυφές της πόλης Σαντιάγο ντε Κομποστέλα στην Ισπανία, ο κατηγορούμενος οδηγός εμφανίζεται να παραδέχεται πως γνώριζε ότι το τρένο ταξίδευε με υπερβολικά μεγάλη ταχύτητα για να πάρει τη στροφή.
Ο κ. Γκαρθόν μιλούσε στο εσωτερικό τηλέφωνο με τον ελεγκτή έως και 11 δευτερόλεπτα πριν το δυστύχημα (που συνέβη στις 20:41:06) κι ενδιάμεσα ειδοποιήθηκε με ηχητικό σήμα από το σύστημα του συρμού ότι πλησίαζε σε κόμβο με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα τα 80 χ.α.ώ..
Τα μαύρα κουτιά κατέγραψαν πως ο συρμός εισήλθε στην στροφή με ταχύτητα 195 χ.α.ώ., ενώ εκείνη ακριβώς τη στιγμή ο κ. Γκαρθόν έθεσε σε εφαρμογή τα φρένα -ακούγεται και η αγωνιώδης κραυγή του κατά την προσπάθεια- με αποτέλεσμα ο συρμός να εκτροχιασθεί τρέχοντας με ταχύτητα 179 χ.α.ώ., η οποία μειώθηκε στα 153 χ.α.ώ. αφού όμως ήδη τα δεκατρία βαγόνια είχαν αρχίσει να φεύγουν από τις σιδηροτροχιές.
Ο ελεγκτής Αντόνιο Μαρτίν Μαρουγάν παραδέχθηκε την Παρασκευή ενώπιον του ανακριτή Λουίς Αλάεθ πως συνομιλούσε στο εταιρικό τηλέφωνο με τον Γκαρθόν λίγο πριν το δυστύχημα, λεπτομέρεια που δεν είχε αναφέρει στην πρώτη του κατάθεση στην αστυνομία, ωστόσο τόνισε πως «σε καμία περίπτωση δεν αισθάνεται ένοχος για ο,τιδήποτε».
Ο ίδιος, σύμφωνα με πηγή που ενημέρωσε σχετικά με το περιεχόμενο της κατάθεσής του το ισπανικό πρακτορείο ειδήσεων EFE, δεν είχε αναφερθεί στη συνομιλία του με τον κ. Γκαρθόν γιατί εκείνη την στιγμή δεν το θυμήθηκε, δεν του φάνηκε σημαντικό, διότι ακόμη το «μυαλό του ήταν πλημμυρισμένο από τις τρομακτικές εικόνες».
Ο Μαρτίν Μαρουγάν, μετά την δίωρη κατάθεσή του, έφυγε πλαισιωμένος από αστυνομικούς που τον συνόδευσαν στο αυτοκίνητό του.
«Σας το έχω πει ήδη, το κινητό μου τηλέφωνο βρισκόταν στην τσέπη μου όταν εκτροχιάσθηκε το τραίνο», δήλωσε ο ίδιος στους δημοσιογράφους, απαντώντας στη σχετική ερώτηση πως «αισθάνεται καλά σωματικά, αλλά έχει καταβληθεί ψυχολογικά».
Πηγές: ΑΜΠΕ, Γαλλικό Πρακτορείο, Γερμανικό Πρακτορείο