Τον κώδωνα του κινδύνου για τα ναυτικά ατυχήματα και τις επιπτώσεις τους για τους ωκεανούς κρούει το WWF. Σε νέα έκθεσή του επισημαίνει ότι η ανατολική Μεσόγειος, η Μαύρη Θάλασσα, η Βόρειος Θάλασσα, η περιοχή των Βρετανικών Νησιών και η Νότια Σινική Θάλασσα αποτελούν επικίνδυνες «εστίες» ατυχημάτων με πλοία.
«Από το 1999 έχουν σημειωθεί 293 ναυτικά ατυχήματα στη Νότια Σινική Θάλασσα και στις Ανατολικές Ινδίες, όπου βρίσκεται το Τρίγωνο των Κοραλλιών και το 76% των ειδών κοραλλιών παγκοσμίως», σημείωσε ο Δρ. Σάιμον Γουόλμσλεϊ από το WWF. «Μόλις τον περασμένο Απρίλιο είδαμε ένα κινεζικό αλιευτικό να προσαράζει σε αβαθή, σε προστατευόμενο κοραλλιογενή ύφαλο στις Φιλιππίνες, ο οποίος είχε ήδη καταστραφεί από πλοίο του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, τον Ιανουάριο».
Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν ότι ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, όμως πολλά από αυτά λαμβάνουν χώρα σε περιοχές έντονου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.
Προειδοποιούν επίσης ότι με την πάροδο του χρόνου οι πιθανότητες τέτοιων ατυχημάτων αυξάνονται, καθώς ο αριθμός των πλοίων αναμένεται να διπλασιαστεί. Μόνο τα τελευταία 15 χρόνια, τα πλοία που διασχίζουν τους ωκεανούς έχουν αυξηθεί από 85.000 σε 105.000.
Σχεδόν το εν τέταρτο των σκαφών που έχουν χαθεί στη θάλασσα την ίδια περίοδο ήταν αλιευτικά, όμως το ποσοστό των φορτηγών πλοίων ξεπέρασε το 40%. Τα πλοία αυτά, ιδίως στη νοτιοανατολική Ασία, όπου ανθεί το καιροσκοπικό εμπόριο, συχνά πραγματοποιούν σύντομα δρομολόγια χωρίς να ακολουθούν προκαθορισμένη πορεία.
Ο κίνδυνος για το περιβάλλον, σύμφωνα με την οικολογική οργάνωση, συνδέεται άμεσα με το φορτίο τους και το κατά πόσο μεταφέρουν επικίνδυνες ουσίες, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου, καθώς και με το πόσο ευάλωτη είναι η θαλάσσια περιοχή του ατυχήματος.
Ως παράδειγμα αναφέρεται το ναυάγιο του Prestige, το οποίο «δεν είχε μόνο περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά προκάλεσε και οικονομικές απώλειες που υπολογίζονται στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ», όπως επισήμανε ο Δρ. Γουόλμσλεϊ.
«Θέλουμε η ναυτιλιακή βιομηχανία να προωθήσει μεγαλύτερη υπευθυνότητα από την πλευρά ιδιοκτητών και διαχειριστών και να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να συνεργάζονται με καλύτερα κράτη σημαίας», τόνισε ο ίδιος. «Όσοι ιδιοκτήτες και κράτη συμπεριφέρονται ανεύθυνα, θα πρέπει να εκτίθενται ώστε αυτό να αποτελέσει κίνητρο να βελτιώσουν σημαντικά τις προδιαγραφές τους και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων».