Ατενίζοντας με δέος την ομορφιά της φύσης και της ζωής, με τους απαράβατους νόμους της τελειότητας και της αρμονίας να διέπουν ολόκληρη την ύπαρξη, εικόνες γεννημένες από τα αγγίγματα του χρωστήρα χρησιμοποιούν την πραγματικότητα σαν άλλοθι για το ακατάσχετο πάθος της ευσεβούς φαντασίας.
Περί έρωτος, γαλάκτωμα αυγού σε ξύλο, 50 x 35 εκ., Φοίνικας, Σύρος 23/4/2007. Ιδιωτική Συλλογή.
Φανερώνοντας την αμετακίνητη θέση του εμπνευσμένου δημιουργού απέναντι στη ζωγραφική απόδοση της γαλήνιας ενατένισης της ζωής και του έρωτα, η αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Μιχάλη Μακρουλάκη, με τίτλο «Μακρουλάκης. Η αρμονία των εικόνων 1956 - 2013», εγκαινιάζεται από τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κώστα Τζαβάρα, στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, σήμερα, Τετάρτη 15 Μαΐου, στις 8 το βράδυ.
Στην έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 14 Ιουνίου, παρουσιάζονται έργα μικρών και μεγάλων διαστάσεων, από το 1956 έως και σήμερα, άλλα φιλοτεχνημένα στην Αθήνα και τη Σύρο, από όπου κατάγεται ο καλλιτέχνης, και άλλα στην Τεχεράνη, όπου έζησε από το 1971 έως το 1978.
Σθεναρός διεκδικητής της οπτικής φιλοκαλίας
Για τον έρωτα ενός καρπουζιού ΙΙΙ, γαλάκτωμα αυγού σε ξύλο, 90 x 61 εκ., 1986. Συλλογή Πινακοθήκης Κουβουτσάκη.
Όπως γράφει στον πολυσέλιδο κατάλογο της έκθεσης (με κείμενα των Άγγελου Δεληβορριά, Μάνου Ελευθερίου, Χάρη Καμπουρίδη, Νίκου Μηλιώνη, Βεατρίκης Σπηλιάδη, Νίκου Σταμπολίδη και Γιάννη Τσαρούχη), ο επιμελητής της, Τάκης Μαυρωτάς: «Η αρμονία των εικόνων αποτελεί το κυρίαρχο χαρακτηριστικό γνώρισμα της ζωγραφικής του Μιχάλη Μακρουλάκη, μια θέση και μια άποψη που υπηρετεί με εμμονή και με τόλμη. Η ρεαλιστική του πρόθεση παραμένει ουσιαστικά το πρόσχημα - άλλοθι, για να εκφράσει μέσα από το όνειρο, τη φαντασία και την ποίηση τις οραματικές του μεταπλάσεις.
Εικόνες του ανθρώπου και της φύσης, των αισθήσεων και της ηδονής αποκαλύπτουν το διεισδυτικό βλέμμα ενός εκλεκτικού και λεπτουργού ζωγράφου, σε όλη τη διάρκεια της 50άχρονης πορείας του. Πρόκειται για εικόνες ενός παθιασμένου ζωγράφου, που με δέος στέκεται μπροστά στην ομορφιά της ζωής. Γνωρίζει σε βάθος τα μυστικά της μινιατούρας και παραμένει ο σθεναρός διεκδικητής της οπτικής φιλοκαλίας, της σταθερής ουσίας των πραγμάτων και της διαυγούς τους διατύπωσης. Το κάλλος για τον ίδιο ορίζεται από τις απαραβίαστες έννοιες της τελειότητας, της αρμονίας και της καθαρότητας».
Ζωγραφική κοσμογραφία
Φρέζιες και παπαρούνες, γαλάκτωμα αυγού σε ξύλο, 50 x 35 εκ., Φοίνικας, Σύρος 2009 - 22/1/2010. Ιδιωτική Συλλογή.
Με τη σειρά του, ο Μάνος Ελευθερίου σημειώνει: «Στη ζωγραφική κοσμογραφία του Μιχάλη Μακρουλάκη, ανθρώπινα ημίγυμνα σώματα, αντικείμενα, άλογα, σκυλιά, λουλούδια, φυτά, πεταλούδες και φρούτα, όλα μαζί συνθέτουν μια πνευματικότητα, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η κοσμογραφία του. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ταπεινά λαϊκά σπίτια της Σύρας, όσα έχουν να παλέψουν με τα βουνά που τα περικλείουν και το φεγγάρι που μοιάζει σαν στρογγυλή γαλάζια βόμβα.
Ξέρω πολύ καλά ότι μπορεί κανείς να μας πάρει με τις πέτρες αν χρησιμοποιήσουμε παραπομπές σε ορισμένα μυθικά ονόματα, αλλά θα τολμήσω και όχι με την πρόθεση να αγιάσω. Όσο ιερά ήταν τα άλογα του Λεονάρντο ντα Βίντσι για τους Σφόρτσα, με την "ιερή και λαμπρή φυσιογνωμία", άλλο τόσο είναι και για τον Μακρουλάκη.
Θέλω να εξηγήσω στον εαυτό μου ότι και εδώ η πραγματικότητα (μια λέξη που μας ταλαιπωρεί επί χρόνια) και η ανάταση ενός αλόγου που ζωγράφισε ή εκείνη η τραγική ανεστραμμένη “ακίνητη κίνησή του”, όταν βρίσκεται ανάσκελα, που, ίσως, να είναι το λίγο πριν από το θάνατο, ξεπερνάει τη σκηνοθετική ταξινόμηση και τη διανομή των ρόλων. Η περιπέτειά τους, εν ολίγοις, είναι ίδια με του κάθε ανθρώπου και, φυσικά, του ίδιου του ζωγράφου».
Πληροφορίες
Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, Βασιλίσσης Σοφίας 9 και Μέρλιν 1 – Αθήνα, τηλ.: 210 3611206. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00 - 20:00. Τιμές εισιτηρίων: 6, 3 (μειωμένο) ευρώ.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]