Σαν ένα ταξίδι χωρίς προορισμό, με μόνο όχημα τη μουσική και τη γλώσσα του σώματος, οικείες μελωδίες λικνίζονται στην ατέρμονη αιωνιότητα, αιωρούμενες σε ομιχλώδη τοπία και λιβάδια που δακρύζουν και παρασύρονται από το ποτάμι της σκόνης του χρόνου.
Αφιερωμένη σε δύο σπουδαίες προσωπικότητες της μουσικής, την Ελένη Καραΐνδρου και τον Εϊτόρ Βίλλα – Λόμπος, η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τίτλο «Ταξίδι στην αιωνιότητα», σε χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο Ολύμπια, στις 2, 3, 6, 16, 17 και 20 Μαρτίου, στις 8 το βράδυ.
Με τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και του Τάσου Συμεωνίδη, ο Ρενάτο Τζανέλλα χορογραφεί μουσικές συνθέσεις της Ελένης Καραΐνδρου, που επένδυσαν ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου και τις σουίτες «Μπαχιάνας μπραζιλέιρας» αρ. 4, 5, 9 του πολυγραφότατου και ίσως γνωστότερου συνθέτη της Βραζιλίας, Εϊτόρ Βίλλα – Λόμπος (1887 – 1959), στις οποίες η παραδοσιακή βραζιλιάνικη μουσική συναντά τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
Ένα σύντομο ταξίδι
Όπως σημειώνει ο χορογράφος στο πρόγραμμα της παράστασης: «Το πρώτο μέρος βασίζεται στις «Μπαχιάνας μπραζιλέιρας». Δεν έχει κάποια συγκεκριμένη υπόθεση, είναι αρκετά αφαιρετικό και η κίνηση θα είναι νεοκλασική. Είναι μια σειρά από εικόνες. Σε αυτό, προσπαθώ να συλλάβω τον ελαφρύ και ευχάριστο χαρακτήρα της μουσικής του βραζιλιάνου συνθέτη. Είναι μια μουσική που γνωρίζω από παλιά και πάντα ήθελα να χορογραφήσω.
Η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τίτλο «Ταξίδι στην αιωνιότητα», σε χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο Ολύμπια.
Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου είναι ένα ταξίδι από μόνη της. Η λέξη «ταξίδι» είναι, επίσης, πολύ κοντά σε περιεχόμενο σε αυτό, που προσπαθεί να είναι αυτή η παράσταση: ένα σύντομο ταξίδι. Το «ταξίδι» και η «αιωνιότητα» είναι, άλλωστε, δύο έννοιες, που αφορούν άμεσα τον καλλιτέχνη. Η δημιουργία είναι σαν το ταξίδι. Δεν ξέρεις ποτέ που θα σε βγάλει και δεν ξέρεις ποτέ αν θα μείνει κάτι από αυτό που κάνεις, στο οποίο βάζεις κάτι από τον εαυτό σου.
Η πρόθεσή μου δεν είναι, βέβαια, να αφηγηθώ μια ιστορία για τις ταινίες του Αγγελόπουλου. Οι ταινίες είναι από μόνες τους ένας κόσμος. Θέλησα να αφεθώ, να εμπνευστώ από την ίδια τη μουσική και από τις ταινίες και να δημιουργήσω κάτι που μεταδίδει αυτά, τα οποία ένιωσα και εγώ βλέποντάς τις, αυτά για τα οποία μιλούν, όλα αυτά που βρίσκω υπέροχα, αλλά τόσο έντονα, που αμέσως νιώθω ότι πρέπει να πάρω μια απόσταση: τα έντονα συναισθήματα, το πάθος, την απελπισία, τη θλίψη».
Φωτίζοντας αθέατες πλευρές
Και η Ελένη Καραΐνδρου εξηγεί: «Όταν συναντήθηκα με τον Ρενάτο Τζανέλλα, μέσα μου γεννήθηκε η βεβαιότητα ότι η μουσική που έγραψα, εμπνεόμενη από το ποιητικό όραμα του Αγγελόπουλου, στα χέρια του χαρισματικού χορογράφου θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις και θα ζωντάνευε μέσα από τη γλώσσα του σώματος. Δουλέψαμε μαζί, για να χτίσουμε ένα ενιαίο έργο δραματουργικά, ένα μουσικό ταξίδι με πολλούς σταθμούς, με πολλές εικόνες, με ανατροπές, με εναλλαγή χρωμάτων. Η συνάντηση μου με τον Ρενάτο, ο τρόπος που ακούει τη μουσική, η βαθιά του ευαισθησία, η γνώση και το ταλέντο του, πιστεύω θα φωτίσουν αθέατες πλευρές της μουσικής μου».
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης (2, 3, 17, 20/3) - Τάσος Συμεωνίδης (6, 16/3), χορογραφία: Ρενάτο Τζανέλλα, σκηνικά – κοστούμια: Κατερίνα Αγγελοπούλου - Ρενάτο Τζανέλλα, φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι. Σοπράνο: Ευμορφία Μεταξάκη (2, 16, 17, 20/3) – Κίρα Λαμπράκη (3, 6/3). Συμμετέχουν η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, οι Α΄ χορευτές, οι σολίστ, οι κορυφαίοι και το Corps de ballet της ΕΛΣ.
Πληροφορίες
Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα. Τιμές εισιτηρίων: 50, 45, 40, 30, 25, 20, 15 (παιδικό – φοιτητικό) ευρώ, την Τετάρτη 6 Μαρτίου, όλες οι κατηγορίες των εισιτηρίων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου (Δευτέρα: 9.00 – 16.00, Τρίτη με Κυριακή: 9.00 – 21.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, 210 3612461, 210 3643725, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, 210 3711200, ηλεκτρονικά: www.nationalopera.gr.