Ανεκτίμητα διαμάντια της μεγάλης οθόνης, αλλά και ανεξερεύνητοι κινηματογραφικοί θησαυροί, μας υποδέχονται στους μακρινούς τους κόσμους, με ένα μοναδικό «εικονικό» ταξίδι στα μαγικά κινηματογραφικά τοπία της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.
Ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον ιαπωνικό κινηματογράφο, με τίτλο «Σπάνια τοπία του ιαπωνικού κινηματογράφου: από την παράδοση στη νεωτερικότητα», παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (ΙΜΚ), από σήμερα έως και τις 20 Φεβρουαρίου.
Με την καλλιτεχνική επιμέλεια του Μισέλ Δημόπουλου, το αφιέρωμα περιλαμβάνει 11 ταινίες, που - με το δικό της ύφος η κάθε μία - σηματοδότησαν τη διεθνή αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς της Ιαπωνίας, τον 20ο αιώνα.
Προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης
«Κολασμένα πάθη» (Yabu no naka no Kuroneko) του Κανέτο Σίντο, 1967.
Όπως σημειώνει ο Μισέλ Δημόπουλος: «Δεν έλειψαν και στην Ελλάδα, τις προηγούμενες δεκαετίες, οι λάτρεις του ιαπωνικού κινηματογράφου και, κατά προέκταση, της ιαπωνικής κουλτούρας. Τα τελευταία όμως χρόνια, όλο και λιγόστευαν τα μεγάλα ονόματα της 7ης τέχνης από τη χώρα αυτή, αυτά που μας είχαν γοητεύσει και μας είχαν οδηγήσει σε αδιανόητα, εκθαμβωτικά μονοπάτια, και που, παρά τη γεωγραφική και πολιτιστική απόσταση, φάνταζαν να δημιουργούν οικείες, όσο και βαθύτερες, προσβάσεις σε θαυμαστές αφηγήσεις, ασύλληπτες τεχνοτροπίες, αλλόκοτες κοινωνικές και ηθικές προσεγγίσεις.
«Ο ηλίθιος» (Hakuchi) του Ακίρα Κουροσάουα, 1951.
Αυτά τα ονόματα, οι Κουροσάουα, Μιζογκούτσι, Όζου - με τη σειρά που τους γνωρίσαμε - και, από την επόμενη γενιά, οι Όσιμα, Ιμαμούρα αποτέλεσαν τα κορυφαία ονόματα μιας κινηματογραφικής έκφρασης, που πάντα έπαιζε την παράδοση στην κόψη της νεωτερικότητας. Όμως, τα δέντρα έκρυβαν το δάσος, ξεφύτρωναν από τη λήθη και άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί του 20ου αιώνα, επισκιασμένοι στη Δύση - ή έστω παραγνωρισμένοι -, τους οποίους ανακαλύπταμε με καθυστέρηση, όπως ο Ναρούζε ή ο Γκόσο στην τάξη των παλαιών δασκάλων και, από το λεγόμενο Νέο Κύμα (δεκαετία του ’60), οι Γιόσιντα, Τεσιγκαχάρα, Μασουμούρα, Ουακαμάτσου και Σουζούκι.
Στην πορεία του ιαπωνικού κινηματογράφου, από την κυριαρχία των “στούντιο”, μέχρι την κατάρρευσή της και την άνοδο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, η αλλαγή φρουράς μοιάζει τα τελευταία χρόνια χλωμή και αβέβαιη, σχεδόν άφαντη, στις οθόνες της χώρας μας. Μόνο τα φεστιβάλ συνεχίζουν να εκπέμπουν σήματα ύπαρξης μερικών νέων δημιουργών, που τεκμηριώνουν ότι κάτι δημιουργικό κινείται ακόμα στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.
Το πρόγραμμα προβολών στο ΙΜΚ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης της ιστορίας του μεταπολεμικού ιαπωνικού κινηματογράφου - με μια εξαίρεση, της προπολεμικής ταινίας του Γκόσο. Όμως, με τα πενιχρά μέσα που διαθέταμε, δεν μπορούσε παρά να ήταν αναγκαστικά ελλειπτική, λόγω της απουσίας σπουδαίων ονομάτων από αυτά που αναφέραμε».
Πρόγραμμα προβολών
Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου
«Το αγόρι» (Shonen) του Ναγκίσα Όσιμα, 1969.
17:00: «Γυναίκα της ομίχλης» (Oboroyo No Onna) του Χεινοσούκε Γκόσο, 1936, ασπρόμαυρη, 111΄.
19:30: «Ιστορίες του Γκέντζι» (Genji Monogatari) του Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, 1951, ασπρόμαυρη, 121΄.
22:30: «Κολασμένα πάθη» (Yabu no naka no Kuroneko) του Κανέτο Σίντο, 1967, ασπρόμαυρη, 90΄.
Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου
17:00: «Ο ηλίθιος» (Hakuchi) του Ακίρα Κουροσάουα, 1951, ασπρόμαυρη, 166΄.
20:00: «Η τελετή» (Gishiki) του Ναγκίσα Όσιμα, 1971, έγχρωμη, 122΄.
23:00: «Εϊτζινάικα» (Ee Janaika) του Σοχέι Ιμαμούρα, 1981, έγχρωμη, 151΄.
Σάββατο 16 Φεβρουαρίου
17:00: «Ζέγκεν» (Zegen) του Σοχέι Ιμαμούρα, 1987, έγχρωμη, 124΄.
19:30: «Πυρκαγιά» (Enjo) του Κον Ιτσικάουα, 1958, ασπρόμαυρη, 99΄.
21:30: «Έρωτας + σφαγή» (Erosu Purasu Gyakusatsu) του Γιοσισίγκε Γιόσιντα, 1969, ασπρόμαυρη, 168΄.
Κυριακή 17 Φεβρουαρίου
17:00: «Το θολό ποτάμι» (Doro No Kawa) του Κοχέι Ογκούρι, 1981, ασπρόμαυρη, 105΄.
19:30: «Γυναίκα της ομίχλης» (Oboroyo No Onna) του Χεινοσούκε Γκόσο, 1936, ασπρόμαυρη, 111΄.
21:45: «Ο ηλίθιος» (Hakuchi) του Ακίρα Κουροσάουα, 1951,
ασπρόμαυρη, 166΄.
Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου
18:00: «Οι ιστορίες του Γκέντζι» (Genji Monogatari) του Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, 1951, ασπρόμαυρη, 121΄.
20:30: «Ζέγκεν» (Zegen) του Σοχέι Ιμαμούρα, 1987, έγχρωμη, 124΄.
23:00: «Κολασμένα πάθη» (Yabu no naka no Kuroneko) του Κανέτο Σίντο, 1967, ασπρόμαυρη, 90΄.
Τρίτη 19 Φεβρουαρίου
18:00: «ΕΪτζανάικα» (Ei Janaika) του Σοχέι Ιμαμούρα, 1981, έγχρωμη, 151΄.
21:00: «Το αγόρι» (Shonen) του Ναγκίσα Όσιμα, 1969, ασπρόμαυρη & έγχρωμη, 97΄.
Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου
18:00: «Έρωτας + σφαγή» (Erosu Purasu Gyakusatsu) του Γιοσισίγκε Γιόσιντα, 1969, ασπρόμαυρη, 168΄.
21:30: «Το θολό ποτάμι» (Doro No Kawa) του Κοχέι Ογκούρι, 1981, ασπρόμαυρη, 105΄.
Πληροφορίες
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης - Αίθουσα: Κινηματογράφος, Πειραιώς 206, Ταύρος - Αθήνα, τηλ.: 210 3418550. Τιμές εισιτηρίων: 3 ευρώ ανά προβολή. Πώληση εισιτηρίων: ταμεία του Ιδρύματος (Δευτέρα – Παρασκευή: 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση), καταστήματα Public Σύνταγμα, Πειραιά, Γλυφάδας, Αγ. Δημητρίου Metro Mall, Athens Mall Μαρούσι, αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579 (Δευτέρα – Παρασκευή: 11:00 - 14:00), www.mcf.gr. Οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο parking του εμπορικού κέντρου Athens Heart από Δευτέρα έως Σάββατο, από τις 8:00 – 22:00.