Μετά από περίπου δυόμισι μήνες το Παγκόσμιο πρωτάθλημα επιστρέφει στην ενεργό δράση με τον πρώτο αγώνα. Οπως και πέρυσι, το κοσμοπολίτικο Μόντε Κάρλο θα φιλοξενήσει την οικογένεια του WRC, στο ράλι που ανοίγει την αυλαία του φετινού παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Ένα πρωτάθλημα που θα είναι διαφορετικό από τα προηγούμενα καθώς ο οδηγός που έχει «σημαδέψει» την τελευταία δεκαετία τον θεσμό αποφάσισε να αποσυρθεί σταδιακά. Ο Σεμπάστιαν Λεμπ μπορεί να συμμετάσχει στο φετινό Μόντε Κάρλο, αλλά αυτός θα είναι ο πρώτος από τα τέσσερα ράλι που ο Γάλλος θα αγωνιστεί φέτος πριν αποχωρήσει οριστικά.
Πολλοί κάνουν λόγο για την απαρχή μίας νέας εποχής στο WRC, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η μετά-Λεμπ εποχή, όπου αναζητείται εναγωνίως ο επόμενος αστέρας που θα λάμψει στο θεσμό. Οι μνηστήρες πάντως, είναι πολλοί και τώρα πλέον τους δίνεται μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία να «κλέψουν» λίγη από τη δόξα του Γάλλου εννέα φορές παγκόσμιου πρωταθλητή.
Ανεμος αλλαγής στο Μόντε Κάρλο
Είθισται τα τελευταία χρόνια η εκκίνηση του παγκοσμίου πρωταθλήματος να δίδεται στο Μόντε Κάρλο, το οποίο φέτος αριθμεί 81 έτη. Είναι σίγουρα το πιο παλαιό ράλι στην ιστορία του θεσμού και το μακροβιότερο στο αγωνιστικό πρόγραμμα.
Πέραν του κοσμοπολίτικου στοιχείου και της αίγλης που το χαρακτηρίζει, έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας κυρίως λόγω του καιρού και των συνθηκών του δρόμου. Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στους ορεινούς και στενούς δρόμους με τις κλειστές στροφές συνοδεύονται από την παρουσία πάγου και χιονιού σε διάφορα σημεία των ειδικών διαδρομών, δυσκολεύοντας πάρα πολύ την προσπάθεια των πληρωμάτων.
Πολύτιμοι σύμμαχοι τους σε αυτή την περίπτωση είναι η εμπειρία και η σωστή επιλογή ελαστικού. Διότι σε αρκετές περιπτώσεις ο οδηγός θα κληθεί με το ίδιο ελαστικό να περάσει το αυτοκίνητο πάνω από στεγνή άσφαλτο αλλά και χιόνι. Επομένως χρειάζεται να αξιολογήσει σωστά τις δυσμενείς συνθήκες και κάνει τις σωστές επιλογές. Αυτό αναμένεται να είναι και το κλειδί της επιτυχίας.
Ο φετινός αγώνας αυξήθηκε σε χιλιόμετρα, φτάνοντας τα 468, τα οποία χωρίζονται σε 18 ειδικές διαδρομές και είναι ο μεγαλύτερος από το 1995. Διαρκεί τέσσερις ημέρες από την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου έως και το Σάββατο 19 του ίδιου μήνα. Κέντρο του κοσμοπολίτικου ράλι είναι η Valence, 400 χιλιόμετρα βόρεια του Μόντε Κάρλο, εκεί δηλαδή όπου έχει εγκατασταθεί και το Service Park.
Ουσιαστικά οι δύο πρώτες ημέρες είναι οι ίδιες με πέρυσι και περιλαμβάνουν τις δέκα από τις 18 ειδικές διαδρομές του αγώνα. Την Τετάρτη, πρώτη ημέρα, τα πληρώματα θα κληθούν να καλύψουν περισσότερα από 130 χιλιόμετρα μέσω δύο επαναλαμβανόμενων ειδικών τις Le Moulinon και Burzet, αντίστοιχα, με την πρώτη να είναι η μεγαλύτερη σε μήκος του ράλι. Η επόμενη ημέρα του αγώνα ξεπερνάει τα 130 χλμ. ειδικών διαδρομών με τρεις ειδικές που όμως τα πληρώματα θα περάσουν δύο φορές (La Batie d’ Andaure, St Bonnet le Froid και Lamastre).
Οι σημαντικότερες αλλαγές στο φετινό Μόντε Κάρλο εντοπίζονται την τρίτη ημέρα που είναι η μικρότερη και πιο απαιτητική του αγώνα. Απαρτίζεται από τρεις ΕΔ, εκ των οποίων η μία, St Nazaire le Desert (μήκους 22,11 χλμ.), είναι αποτελεί καινούργια προσθήκη ενώ επιστρέφει και μία από τις πιο κλασσικές του Ράλι Μόντε Κάρλο, η διάσημη Sisteron (μήκους 37 χλμ). Η τελευταία φορά που είχε συμπεριληφθεί η συγκεκριμένη ειδική στο αγωνιστικό πρόγραμμα ήταν το 2002.
Το Σάββατο, 19 Ιανουαρίου, τελευταία ημέρα του ράλι, έχουν προγραμματιστεί για τα 60 πρώτα πληρώματα, ακόμη πέντε ειδικές διαδρομές που αγγίζουν τα 109 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει τρία περάσματα από την διάσημη Col de Turini (Le Moulinet) εκ των οποίων τα δύο θα γίνουν νύχτα. Το.. σκοτάδι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα πληρώματα και τη δεύτερη φορά που θα τρέξουν στην Lantosque-Luceram με το τελευταίο πέρασμα να αποτελεί και Power Stage του αγώνα.
Μετά από αυτή τη δοκιμασία θα αναδειχθεί ο νικητής που θα φτάσει παραδοσιακά στην Place du Palais του Μονακό για να πάρει το έπαθλο του και να πανηγυρίσει.
Μετά τον Λεμπ ποιός;
H μετά-Λεμπ εποχή ξεκινάει φέτος στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι με τις ομάδες να αναζητούν τον επόμενο μεγάλο πρωταγωνιστή. Ως γνωστόν ο Γάλλος πολυνίκης και πολυπρωταθλητής φέτος θα αγωνιστεί μόνο σε τέσσερα ράλι πριν πει το οριστικό «αντίο». Οσοι παρακολουθήσουν από κοντά τον αγώνα στο Μόντε Κάρλο θα έχουν την ευκαιρία να τον θαυμάσουν μια τελευταία φορά σε αυτά τα μέρη. Το κοσμοπολίτικο ράλι ήταν μία από τις τέσσερις φετινές επιλογές του για λόγους γοήτρου καθώς θέλει να ανέβει και πάλι στην κορυφή, δέκα χρόνια ακριβώς μετά την πρώτη του νίκη στο συγκεκριμένο αγώνα. Για την ιστορία ο Γάλλος οδηγός μετράει έξι νίκες τα τελευταία έτη.
Στο φετινό πάντως αγώνα, αλλά και στους υπόλοιπους τρεις που θα τρέξει, το αυτοκίνητο του θα φέρει το νούμερο 1. Στη συνέχεια του πρωταθλήματος ο αριθμός αυτός δεν θα χρησιμοποιείται από κανέναν.
Υπό την απουσία του Λεμπ στο πρωτάθλημα, η Citroen που φέτος έχει νέο κεντρικό χορηγό, το Αμπου Ντάμπι, εμπιστεύτηκε τα δύο DS3 WRC στους Μίκο Χίρβονεν και Ντάνι Σορντό, αντίστοιχα. Ο πρώτος μετράει ήδη ένα χρόνο στην ομάδα και επιθυμούσε διακαώς την αποχώρηση του Λεμπ για να ανέβει στην κορυφή. Σε ό,τι αφορά στον Ισπανό, είναι παλιός γνώριμος στην Γαλλική ομάδα και έχει αποδείξει ό,τι ανήκει στους γρήγορους οδηγούς. Ο συγκεκριμένος αγώνας πάντως, φαίνεται πως του ταιριάζει καθώς πέρυσι με το Mini τερμάτισε δεύτερος πίσω από τον Λεμπ.
Η Ford όπως είναι γνωστό, απέσυρε την εργοστασιακή της υποστήριξη από το παγκόσμιο πρωτάθλημα στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς. Μία απόφαση που σίγουρα αποτέλεσε σημαντικό πλήγμα για τον θεσμό. Εντούτοις, έδωσε το Fiesta WRC, η εξέλιξη του οποίου είχε ξεκινήσει από τα μέσα της προηγούμενης σεζόν, στην M-Sport. Ο Μάλκολμ Γουΐλσον αφού πέρασε έναν πολύ αγχωτικό χειμώνα, κατάφερε να βρει τα κεφάλαια, χάρη στην πολύτιμη χορηγία του Κατάρ, για να συμμετάσχει με την ομάδα του στο φετινό πρωτάθλημα. Ο Βρετανός μάζεψε όλους τους φερέλπιδες οδηγούς με κορυφαίο τον Μαντς Οστμπεργκ. Ο νεαρός Νορβηγός είχε μία εξαιρετική περυσινή χρονιά, τερματίζοντας τέταρτος στην γενική κατάταξη και ήταν ένας από τους διεκδικητές της δεύτερης θέσης στην εργοστασιακής ομάδας της Citroen, αλλά στο τέλος ηττήθηκε από τον Σορντό.
Μαζί του, στην Qatar M-Sport World Rally Team, όπως είναι η νέα πλήρης ονομασίας της, θα είναι ο Εγκένι Νόβικοφ και ο Τιερί Νουβίλ ενώ σε μερικούς αγώνες θα τρέξει και ο πολύ έμπειρος Νάσερ αλ-Ατίγια. Από κοντά θα βρίσκονται οι Μάρτιν Πρόκοπ και Γιούχο Χάνινεν που έχουν δώσει πολύ καλά δείγματα.
Τα φώτα της δημοσιότητας, ωστόσο, φέτος θα πέσουν πάνω στην Volkswagen που συμμετέχει πλέον επίσημα στη διοργάνωση ως κατασκευαστής. Το «όπλο» της θα είναι το Polo R WRC και πολύτιμα «εργαλεία» οι Σεμπαστιέν Οζιέ και Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα.
Ο Γάλλος είναι ομολογουμένως είναι ένας από τους ταχύτερους οδηγούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Μετά από έναν χρόνο στο τιμόνι του Fabia και αφού βοήθησε σημαντικά τη Volkswagen στην εξέλιξη του Polo R WRC, είναι πλέον έτοιμος να διεκδικήσει τη νίκη με μία εργοστασιακή ομάδα και να… αποδείξει πολλά στη Citroen.
Η Volkswagen όμως δεν στηρίζεται μόνο σε αυτόν, αλλά επέλεξε να εντάξει στο δυναμικό της και τον Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα. Ο Φινλανδός θέλει σίγουρα να ξεχάσει το 2012 λόγω των πολλών προβλημάτων και ατυχιών και να γυρίσει σελίδα, με στόχο, ποιόν άλλον; Έναν παγκόσμιο τίτλο που δεν κατάφερε να πάρει με τη Ford.
Η Mini μπορεί να ακολούθησε το δρόμο της Ford και να αποχώρησε από το θεσμό, αλλά εκπροσωπείται φέτος από την Motorsport Italia, η οποία εμπιστεύτηκε το αυτοκίνητο της στον Πολωνό Μίχαλ Κοσκιούζκο.
Από φέτος θεσπίζεται η νέα κατηγορία WRC 2, η οποία στην ουσία αντικαθιστά την SWRC (Super 2000 WRC) ενώ στη θέση της PWRC θα υπάρχει η WRC 3.
O αγώνας στο Μόντε Κάρλο ξεκινάει το πρωΐ της Τετάρτης, 16 Ιανουαρίου με την πρώτη ειδική στις 10:03 (ώρα Ελλάδας) και ολοκληρώνεται αργά το βράδυ του Σαββάτου 19 του ίδιου μήνα.
Ελπίδα όλων είναι το φετινό πρωτάθλημα να είναι συναρπαστικό με πολλές μάχες και άφθονο θέαμα. Το ράλι Ακρόπολις για μία ακόμη χρονιά θα φιλοξενήσει την οικογένεια του WRC την περίοδο 31/5-2/6 σε έναν απαιτητικό και δύσκολο αγώνα.
Καλή αρχή!
Κωνσταντίνα Φουσιάνη - [email protected]