Δυναμικά και με ενδιαφέρουσες ταινίες μπαίνει η νέα χρονιά για τους σινεφίλ, με την πολυαναμενόμενη νέα περιπέτεια του Σέρλοκ Χολμς να πλαισιώνεται από ένα βραβευμένο γλυκόπικρο παραμύθι ενηλίκων, από μια ελληνική κωμωδία και μια διαχρονική - αλλά και ιδιαίτερα επίκαιρη- δραματική ταινία που μας έρχεται από το 1924.
«Sherlock Holmes 2: το παιχνίδι των σκιών»
Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και ο Τζουντ Λο ενσαρκώνουν και πάλι τον Σέρλοκ Χολμς και τον δαιμόνιο συνεργάτη του, δόκτωρα Γουότσον, στην ταινία δράσης του Γκάι Ρίτσι.
Ο καινούριος αντίπαλος του πασίγνωστου ντετέκτιβ είναι ένας πανέξυπνος εγκληματίας, ο οποίος αποκτά το προβάδισμα, λόγω του σατανικού του μυαλού και της ασυνειδησίας που τον διακρίνει.
Το καστ συμπληρώνουν ο Τζάρεντ Χάρις και η Σουηδέζα ηθοποιός, Νούμι Ράπας, στον πρώτο της αγγλόφωνο ρόλο.
«Το λιμάνι της Χάβρης»
Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, Φιλανδός κινηματογραφιστής, Άκι Καουρισμάκι, επιστρέφει με ένα γλυκόπικρο παραμύθι ενηλίκων, το οποίο κέρδισε τις εντυπώσεις στο 64ο Φεστιβάλ Καννών και απέσπασε το βραβείο της διεθνούς ένωσης κριτικών κινηματογράφου, Fipresci, αλλά και εύφημο μνεία από την Οικουμενική Επιτροπή.
Η ταινία περιγράφει -με αισιόδοξη διάθεση και καταλυτικό μαύρο χιούμορ- την ιστορία ενός πρώην συγγραφέα, ο οποίος έχει αυτοεξοριστεί στη Χάγη και ζει πλέον από το ταπεινό επάγγελμα του λούστρου. Όταν βρίσκεται στον δρόμο του ένας ανήλικος Αφρικανός λαθρομετανάστης, προσπαθεί να τον φροντίσει, όσο καλύτερα μπορεί.
«Λάρισα εμπιστευτικό»
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του «I Love Karditsa», ο Στράτος Μαρκίδης ανηφορίζει στη Λάρισα με τη νέα του κωμωδία και αναθέτει στους Τάσο Κωστή, Κατερίνα Παπουτσάκη, Μιχάλη Μαρίνο, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Ελένη Γερασιμίδου, Μιχάλη Ιατρόπουλο, Κώστα Βουτσά και Γιάννη Ζουγανέλη μια άκρως εμπιστευτική υπόθεση.
«Η απληστία»
Η ασπρόμαυρη, βωβή ταινία του Έριχ Φον Στροχάιμ γυρίστηκε το 1924 και βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Φρανκ Νόρρις, «McTeague, A story of San Francisco», του 1899.
Η διαχρονική και ιδιαίτερα επίκαιρη, δραματική ταινία επικεντρώνεται στη διαφθορά και τη σήψη που επέρχονται στις ανθρώπινες σχέσεις, μόλις κάνει την εμφάνισή του το χρήμα. Ο σκηνοθέτης εξωθεί τον ρεαλισμό στην ακρότητά του, με σκηνές που ακόμα και σήμερα σοκάρουν τον θεατή, καθώς τα χρήματα του λαχείου κινούν τα νήματα της πλοκής και μεταμορφώνουν τους ήρωες, βγάζοντας στην επιφάνεια όλα τα ταπεινά τους ένστικτα, όπως τη βιαιότητα, την πλεονεξία και τη ζηλοφθονία.
Η πιστή μεταφορά του βιβλίου είχε ως αποτέλεσμα μια αρχική δεκάωρη εκδοχή της ταινίας, η οποία βρίσκεται σήμερα στο πάνθεον των χαμένων αριστουργημάτων της τέχνης. Οι εταιρείες παραγωγής της εποχής, μετά από αλλεπάλληλες πιέσεις και συνεχείς επιβαλλόμενες περικοπές, κατέληξαν σε μία ταινία 2,5 ωρών.
Μόλις ο Στροχάιμ είδε την ταινία, στην πρώτη επίσημη προβολή της, το 1925, απογοητεύτηκε οικτρά. Αργότερα, έγραψε: «Όταν είδα την ταινία για πρώτη φορά, ήταν σαν να έβλεπα ένα πτώμα σε φέρετρο... Ακόμη κι αν μιλούσα ακατάπαυστα για τρεις εβδομάδες, δεν θα μπορούσα να περιγράψω ούτε για λίγο τον πόνο ψυχής που ένιωσα, όταν αντίκρισα τον ακρωτηριασμό του πιο ειλικρινούς μου έργου».
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης