Όπερα άνευ μουσικής

Πέμπτη, 05 Ιουλίου 2012 14:49

A- A A+

Η ανατρεπτική όπερα «Insenso», σε κείμενο Δημήτρη Δημητριάδη και σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260, από τις 7 έως τις 9 Ιουλίου, στις 7.30 το απόγευμα.

Εμπνευσμένη από τον Βισκόντι

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και ο Δημήτρης Δημητριάδης δημιουργούν μια «όπερα χωρίς μουσική», εμπνευσμένη από το «Senso» (1954) του Λουκίνο Βισκόντι, το οποίο αποτέλεσε σημείο καμπής στο κινηματογραφικό του έργο, αφού, για πρώτη φορά, απομακρύνθηκε από τον νεορεαλισμό και υιοθέτησε νέα θεματολογία, που έγινε σήμα κατατεθέν των ταινιών του.

Στο «Senso», η ερωτική ιστορία μιας κόμισσας και ενός Αυστριακού αξιωματικού γίνεται η αφορμή για μια βαθιά ανάλυση της ιταλικής ιστορίας και σημαντικών γεγονότων, όπως η ιταλική ενοποίηση, ο καταστροφικός πόλεμος του 1866 και η επιρροή της παρηκμασμένης αριστοκρατικής τάξης στα γεγονότα αυτά.

Ερωτικό πεδίο μάχης

«Είμαι η κόμισσα Λίβια Σερπιέρι. Κατέδωσα τον εραστή μου, υπαξιωματικό Φραντς Μάλερ, για λιποταξία από τον αυστριακό στρατό. Διετάχθη η σύλληψη του και η άμεση εκτέλεσή του. Άκουσα την ομοβροντία. Έβγαλα μια μεγάλη κραυγή και χάθηκα, κλαίγοντας, μέσα στη νύχτα της Βερόνα». Δεν μπορούμε να μιλάμε για τον έρωτα, χωρίς ένα πεδίο μαχών, ένα τοπίο θυμάτων. Χαράσσεται ένας περίπατος. Ένα ανοιχτό τοπίο, μια βίαιη ανασκαφή στη μνήμη της ανθρώπινης εμπειρίας. Μία σειρά γυναικών δίνει ορισμό και νόημα με την ακινησία, την υπομονή, την καρτερικότητα, τη σιωπή, την εξομολογητική αφήγηση του εαυτού τους, μνημεία, φιγούρες των γεγονότων. Η πιο τίμια θεολογία της ανθρώπινης ύπαρξης στον έρωτα είναι αυτή της απώλειας. Ο πόνος ορίζει τους κανόνες και τις ανεπίδοτες κραυγές.

Αντίλαλος προδοσίας

Οι δημιουργοί της όπερας «Insenso» εστιάζουν στη λεπτομέρεια του προσωπικού δράματος της ηρωίδας, ανάγοντας το σε μια συντριπτική καθολικότητα, που προσδιορίζει τον πόνο κάθε γυναίκας που έχει βιώσει την προδοσία. Το υποκείμενο αντηχεί μια αληθινή χορωδία. Την άρια-ποταμό πάνω στην ασίγαστη μνήμη ενός ερωτικού πάθους, που οδήγησε στον εξευτελισμό και την τριπλή προδοσία της πατρίδας, της κοινωνικής τάξης, του εραστή, ερμηνεύει μια «χορωδία» από γυναίκες ηθοποιούς.

Περιπατητική εισαγωγή στο έργο

Το πρώτο μέρος της παράστασης πραγματοποιείται 10 λεπτά πριν την έναρξη της, σε εξωτερικό χώρο, με τη συμμετοχή του κοινού σε έναν περίπατο, κατά τον οποίο οι θεατές θα χωριστούν σε δύο ομάδες (άνδρες - γυναίκες), καθώς αυτό είναι σημαντικό για την πρόσληψη της παράστασης.

Λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου διεξαγωγής του πρώτου μέρους της παράστασης, προτείνεται η χρήση χαμηλών και άνετων υποδημάτων, ενώ όσοι αντιμετωπίζουν κινητικές δυσκολίες παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τα εκδοτήρια για διευκρινίσεις, σε σχέση με τη διαδρομή τους και τον τρόπο παρακολούθησης.

Ταυτότητα παράστασης: κείμενο: Δημήτρης Δημητριάδης, σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός, μουσική σύνθεση: Δημήτρης Καμαρωτός, ενδυματολόγος – σκηνογράφος: Ντόρα Λελούδα, φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος, βοηθός σκηνοθέτη: Μυρτώ Περβολαράκη, βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Έλενα Μουρίδη-Χασιώτου, βοηθός ενδυματολόγου – σκηνογράφου: Σπύρος Περβολαράκης, μελέτη - επίβλεψη αρχιτεκτονικού σχεδιασμού: Δημήτρης Ζαμενόπουλος, σχεδιασμός ηχητικής κάλυψης: Studio 19, υπεύθυνος ροής ήχου: Κώστας Μπώκος, μετάφραση στα ιταλικά: Σπύρος Περβολαράκης, διεύθυνση παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη, διεύθυνση: Theseum Ensemble Ελένη Πετάση. Γυναίκες: Sandra Garuglieri, Νάντια Μουρούζη, Μαρία Ναυπλιώτου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Θεοδώρα Τζήμου, Τζένη Δριβάλα, Ιωάννα Ασημακοπούλου, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μαριλού Βόμβολου, Βιργινία Κατσούνα, Κατερίνα Κυβετού, Ρεγγίνα Μανδηλάρη, Δάφνη Μανούσου, Εύη Μπλέσιου, Ελένη Πετάση, Όλγα Σπυράκη, Μαρία Σταύρακα, Δώρα Στυλιανέση, Σοφία Φίλωνος, Αναστασία Χατζάρα. Πιάνο: Ειρήνη Τηνιακού, ο αυστριακός Josef Rüttger.

Πληροφορίες

Πειραιώς 260 - Κτήριο Δ, Ταύρος (είσοδος μόνο από Πειραιώς) τηλ.: 210 9282900. Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες. Τιμές εισιτηρίων: 25, 20 (μειωμένο), 15 (φοιτητικό, ΑΜΕΑ) ευρώ.

Προτεινόμενα για εσάς