Το ακαδημαϊκό έτος που μας πέρασε το πανεπιστήμιο του Stanford της Καλιφόρνια έφερε τα πάνω κάτω στην εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων, από το σπίτι, μέσω του διαδικτύου. Το Stanford μαζί με αρκετούς άλλους επιστημονικούς φορείς ξεκίνησε να προσφέρει απολύτως δωρεάν online μαθήματα μέσω ειδικών διαδικτυακών πλατφορμών που προσφέρουν πραγματική αλληλεπίδραση με τους «ηλεκτρονικούς φοιτητές» με online εργασίες, online προγραμματιστικά εργαλεία και άλλα πολλά. Μάλιστα στο τέλος του εξαμήνου το Stanford εκδίδει πιστοποιητικά παρακολούθησης σε όσους επιτύχουν στα μαθήματα.
Το Stanford ξεκίνησε την προσφορά Online μαθημάτων με τρία μαθήματα από τον τομέα των υπολογιστών και της πληροφορικής το χειμερινό εξάμηνο του 2011: Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence), Βάσεις Δεδομένων (Databases) και Μηχανική Μάθηση (Machine Learning). Συνολικά οι εγγεγραμμένοι σ' αυτά μαθήματα έφτασαν του 350.000. Σε πολλές περιπτώσεις ο μεγάλος αριθμός των χρηστών που κάνανε τις εργασίες τους online καταφέρανε να ρίξουνε τα Sites των μαθημάτων.
Τα μαθήματα έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή σε παγκόσμιο επίπεδο διότι ακολουθήθηκε απόλυτα το μοντέλο των κανονικών μαθημάτων του Stanford. Οι καθηγητές των online μαθημάτων στις περισσότερες των περιπτώσεων διδάσκουν κανονικά στο Stanford και η ύλη και το επίπεδο των μαθημάτων συμβαδίζει σχεδόν πλήρως με αυτό του Stanford. Επιπλέον η ύλη ήταν πολύ καλά οργανωμένη σε κεφάλαια ανά εβδομάδα χωρισμένη κάθε φορά σε πολλές και μικρές θεματικές ενότητες. Η ύλη σε κάθε μάθημα περιελάμβανε ένα εντυπωσιακά ευρύ πεδίο γνώσεων.
Οι εγγεγραμμένοι χρήστες παρακολουθούν online διαλέξεις, έχουν υποχρεωτικές εβδομαδιαίες ασκήσεις και projects ανά τακτά χρονικά διαστήματα να παραδώσουν. Μάλιστα η ηλεκτρονική πλατφόρμα φροντίζει ώστε να βαθμολογεί αυτόματα κάθε εργασία που παραδίδεται αφού, είτε είναι πολλαπλής επιλογής, είτε απαιτούσε απάντηση με κάποιον συγκεκριμένο αριθμό, είτε αν ήταν γραμμένο πρόγραμμα απαιτούσε συγκεκριμένα αποτελέσματα στην εκτέλεση. Φυσικά υπάρχει κανονικά τελική εξέταση άλλα και πρόοδος στη μέση του εξαμήνου. Παράλληλα κατά τη διάρκεια των video διαλέξεων υπάρχουν συνεχώς μικρές ερωτήσεις πάνω στη τρέχουσα διάλεξη και πολύ μικρά προβληματάκια ώστε οι φοιτητές να εξασκούνται και να μπορούν να κατανοήσουν γρηγορότερα και σε βάθος την ύλη. Η πρόοδος και η τελική εξέταση ήταν διαθέσιμες για δύο ημέρες κάθε φορά, όμως αν ο φοιτητής ξεκινούσε να βλέπει τα θέματα, είχε τρεις ώρες διαθέσιμες για να τα ολοκληρώσει.
Μετά τη μαζική απήχηση και τη μεγάλη επιτυχία που είχανε τα τρία παραπάνω μαθήματα το Stanford προσέφερε πολλά περισσότερα το εαρινό εξάμηνο του 2012. H online πλατφόρμα μαθημάτων εμπλουτίστηκε με τα «Σχεδίαση και Ανάλυση Αλγορίθμων» (Design and Analysis of Algorithms), «Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας» (Natural Language Processing), Θεωρία παγνίων (Game Theory), Πιθανότικά Μοντέλα (Probabilistic Graphical Models) και Κρυπτογραφία (Cryptography).
Από το νέο ακαδημαϊκό έτος το Stanford σίγουρα θα συνεχίσει το απόλυτα πετυχημένο πρόγραμμα οnline μαθημάτων και λογικά θα εμπλουτίσει ακόμη περισσότερο τα μαθήματα που προσφέρει. Τη λίστα με τα online μαθήματα που προσφέρει το Stanford καθώς και τις ανακοινώσεις για το νέο ακαδημαϊκό έτος μπορείτε να τα δείτε στο http://engineering.stanford.edu/online-courses .